Maak kennis met de wijsgeer

De waarheid… wat is dat? Wijsgeren liggen ’s nachts wakker van die vraag. De wijsgeer neemt, perfectionistisch als hij is, geen genoegen met vage antwoorden. Hij is op een missie: alles analyseren om het juiste antwoord te vinden, en dit met anderen te delen. Wat een geluk voor de merken met het wijsgeer archetype. Wijsgeren zijn intelligent én wijs, ons baken in onzekere tijden. Daarmee veroveren zij de harten van hun klanten.


Hoe dat werkt? Dat vertellen we je graag!

Maar eerst even dit... 


Het wijsgeer archetype is een van twaalf psychologie-onderbouwde archetypen. Archetypen zijn een soort oerkarakters, die een universeel verlangen vertolken. De wijsgeer dus, maar bijvoorbeeld ook de held, de ontdekkingsreiziger, de buurjongen en de clown. 


Alle écht succesvolle ondernemers kennen zichzelf en hun charme. Ze creëren een merk dat klopt vanuit hun dominante archetype(n). Zo geven ze hun merk karakter én aantrekkingskracht. 


Ben jij benieuwd of de wijsgeer past bij jou(w merk)?

"Never stop learning."

Oké, even eerlijk. Als jij in een nieuwe situatie terechtkomt, wat doe je dan als eerste? Als je by default als eerste op zoek gaat naar kennis en informatie, dan is de kans groot dat jij een échte wijsgeer bent.

Een wijsgeer is niet alleen intelligent en een meester in het vinden van de juiste informatie, ook is hij doorgaans trots op zijn rationele brein, zijn analytisch vermogen, en zijn talent om logische verbanden te leggen. En terecht! Want een wijsgeer laat zich niet zo gauw gek maken.

Rustig, berekenend en beheerst. De wijsgeer gaat niet - lees: nooit! - over een nacht ijs. Zeker weten is een dingetje voor hem. Hij zoekt dan ook naar 'de waarheid', ook al is dat vaak een zoektocht die nooit stopt. Hij heeft een groot geloof en vertrouwen in de wetenschap, en ziet de wereld als een groot onontgonnen gebied vol nog te ontdekken en bewijzen patronen en wetmatigheden. Zijn honger naar kennis is niet alleen aanstekelijk, maar ook fijn. De wijsgeer is onafhankelijk en geeft ons duiding in een wereld vol onduidelijkheden. Hij is een baken, een raadsheer, of - en dat geldt vooral voor wat meer seniore wijsgeren - een mentor.

De schaduwkant van al dat gezoek naar informatie, is dat in actie komen nog wel eens lastig is. Analysis paralysis, noemen de Engelsen het. Het gevaar om in een soort tunnel van steeds meer en meer informatie terecht te komen, die juist verlammend werkt. Wanneer heb je genoeg kennis en informatie verzameld om denken om te zetten in doen? Lastig voor ondernemers die hun merk willen laten zien aan de wereld. 

Gelukkig voor jou hebben we hier veel, heel veel, informatie verzameld. Én tal van tools om in actie te komen terwijl je je verdiept in de materie. 

Van die typische wijsgeer dingen

Ook wel bekend als: leraar, expert, detective, onderzoeker, mentor, adviseur en denker.
Belofte: op alles is een antwoord, en ik help je om het te vinden. 
Grootste verlangen: de waarheid vinden.
Talent: intelligentie, rationaliteit, informatie vinden, analytisch denken, duiden, kennis overdragen en onafhankelijkheid. 
Tone of voice: feitelijk, gedecideerd, met autoriteit, intelligent, goed onderzocht.

Verder onderzoeken én jezelf laten zien?

Dat kan! Echt!


Je kunt je merk op een gedegen, rustige, wijsgeerwaardige manier in de markt zetten. Niet door te doen wat iedereen al doet of waarvan je denkt dat het hoort, maar juist door meer jezelf te zijn én te laten zien. 


Wil jij weten hoe je de wijsgeer in je merk de plek geeft die hij verdient? En zo je natuurlijke aantrekkingskracht vertaalt in een merk dat klopt? 
Lees meer

Waar kom je de wijsgeer tegen?

Vanzelfsprekend komen we de wijsgeer tegen bij merken in de nieuws en media. Maar ook musea, boekwinkels en universiteiten zijn ware wijgeer-walhalla’s. Dat geldt voor alle bedrijven en organisaties die zich focussen op research en development, het vergaren van kennis en het verspreiden van informatie. 

De wijsgeer wordt bijzonder goed vertolkt door Sherlock Holmes, Hermelien Griffel uit Harry Potter en Spock in Star Trek. In het echte leven kennen we ook wijsgeren, zoals bijvoorbeeld Brené Brown, Albert Einstein, Stephen Hawking en Erik Scherder. En wat denk je van televisieprogramma’s zoals De slimste mens en Twee voor twaalf?

Bekende merken die dit archetype omarmen zijn Google, Discovery Channel, NOS op 3, Wikipedia, TED en Oprah.

Lees ook onze blogs over de wijsgeer

De vraag is: hoe?

De vraag die we in 2017 massaal stelden: hoe? Herkenbaar en uiterst relevant. En een échte wijsgeervraag ook nog eens. Hoe dat zit, dat lees je in dit blog (met prachtige video!). 

Explained: understanding

Een antropologische en psychologische verklaring achter het grootste verlangen van de wijsgeer: begrijpen hoe de wereld werkt. Dat willen we allemaal, in meer of mindere mate. En dit is waarom.  

The truth is worth it

Het is jouw 'big thing' voor vandaag: dit filmpje kijken. Van begin tot eind, meerdere keren. Het laat zien de belangrijke taak van nieuwsmedia zien: de waarheid achterhalen.

en nog veel meer blogs en inspiratie

Marketing van een wijsgeermerk

Een baken, een lichtpunt in een donkere, verwarrende wereld, zo positioneert de wijsgeer zich graag. De betrouwbare bron van actuele én juiste informatie. Niet gek in een tijd die wordt gekenmerkt door fake news en een grondig wantrouwen in oude instituties. De wijsgeer helpt zijn klanten aan informatie en het nemen van weloverwogen besluiten. Hij is een echte expert. 

Merken die het wijsgeer archetype omarmen, gebruiken vaak waardige, zorgvuldige marketing. Ze gebruiken vaak neutrale kleuren, zoals grijs, donkerblauw en wit. 

De wijsgeer is intelligent en rekent erop dat zijn klanten dat ook zijn. Hij onderschat en beledigt zijn klant niet graag met Jip en Janneke taal. Zijn focus ligt daarentegen op kennis en soms zelfs exclusiviteit. 

De cultuur in wijsgeermerken is vaak gefocust op analyse, leren, onderzoek en planning. Deze merken moedigen vrijheid van geest en individualiteit onder hun medewerkers aan, zodat ze de meest waardevolle waarde voor het bedrijf kunnen ontwikkelen: expertise. 

Iedereen is anders

Herken je je in de wijsgeer? Mooi! Maar een merk dat klopt gaat niet over de wijsgeer, maar over jou! De wijsgeer helpt je om het geheim van jouw aantrekkingskracht te ontdekken. Als je door de de bril van de wijsgeer naar jezelf en je merk kijkt, ontdek je jouw blinde vlek, je natuurlijke voorkeuren en alles wat zó vanzelfsprekend voor je is dat je het niet (meer) opmerkt. 


Wat je erbij helpt, zijn bijvoorbeeld de vijf subtypen. Alle vijf wijsgeren, maar onderling op cruciale punten toch weer anders. In wie van deze vijf herken jij jezelf het meest?

De wijsgeer

De wijsgeer waardeert kennis en leren, gemotiveerd door de wens om de waarheid te vinden. Met een gezonde dosis scepsis maakt de hij het liefst rationele keuzes, gebaseerd op onderzoek. De uitdaging ligt in wijsneuzige arrogantie en een dogmatische houding. 

De mentor

De mentor vindt zijn bestaansrecht in het delen van wijsheid met en ten behoeve van anderen. Zijn objectiviteit en beoordelingsvermogen maakt dat hij mensen goed kan inschatten en geeft hem betrouwbaarheid. Hij wil zo graag anderen helpen dat zijn ‘helpende hand’ nog wel eens kan worden ervaren als ‘ijzeren vuist’. 

De detective

IJverig als een speurhond wil de detective ontdekken wat verstopt is. Hij is gek op puzzels en heeft een neus voor empirisch bewijs, maar vertrouwt ook op intuïtie en instinct. Een zoektocht is - als hij eerlijk is - voor de detective vaak een egoïstische daad. En hij loopt het risico als gluurder door het leven te gaan. 

De sjamaan

De spirituele sjamaan heeft de mystieke kracht om de waarheid te zien en te vertellen, vanuit een hoger bewustzijn of alternatief perspectief. Het gevaar voor de sjamaan ligt in een vals gevoel van macht, onzin claims en manipulatie. 

De vertaler

Als uitstekende communicator - aangetrokken tot taal en communicatie - interpreteert de vertaler betekenissen en verbindt hij patronen om de waarheid te ontdekken. De vertaler moet oppassen voor voorbarige conclusies. 

Wijgeermerken in de echte wereld

Er zijn grote merken die het wijsgeer archetype op een indrukwekkende manier omarmen én laten zien. Laat je inspireren door onderstaande voorbeelden uit binnen- en buitenland. 

Google

Als bezig zijn met jouw product of dienst een eigen werkwoord krijgt, mag je wel zeggen dat je een grote bent. 


Anno nu is er amper nog iemand die Google niet of nooit gebruikt. Voor kennis, maar zeker ook voor informatie. De weg vinden in een veelheid van aanbod. Ben jij op zoek naar teenslippers die je eksteroog ontzien? Google weet het. Dat ene recept van appeltaart? Google weet het. Als go-to voor het vinden van informatie, kan het niet anders: Google is een echte wijsgeer!

TED

Het is de voorloper van de podcast: de TED talk. Speeches tal van onderwerpen, allemaal laagdrempelig en allemaal rond de 20 minuten.


TED is een echt wijsgeermerk. Niet alleen omdat kennishongerigen er hun hart op kunnen halen, maar ook omdat het platform professionals de gelegenheid biedt om kennis te delen (en zich als expert te laten zien!) 


Want zeg nu eens eerlijk... dat staat best lekker op je site en CV.

NOS op 3

Complexe onderwerpen met een historische, wetenschappelijke en maatschappelijke context die je eigenlijk nodig hebt om te begrijpen hoe het zit. 


NOS op 3 helpt je - op een laagdrempelige manier - aan feiten en achtergronden. Met video's die aantrekkelijk en aansprekend zijn.


Zo geeft het merk (vooral, maar zeker niet alleen) jongeren alles wat ze nodig hebben om te weten en begrijpen.

Waarom we zo van de wijsgeer houden

Hoe meer je je merk vanuit je eigen archetype opbouwt, hoe makkelijker het is om ‘jouw type klanten’ aan te trekken. 

De ideale klant voor het wijsgeer archetype is een harde om voor je te winnen. Vrij en kritisch denken staat tenslotte hoog in het vaandel. Maar oh wat vinden we het fijn om te leren, om onszelf te ontwikkelen. We zijn dan ook gek op details, op achtergrondinformatie, op statistieken en argumenten die beweringen onderbouwen. Ook zijn we heel graag de eerste die iets weten, om dit te kunnen delen met anderen. Geef ons dat, en wij zijn all yours. 

Ben jij een wijsgeer?

Wat een geluk!

Iedere wijsgeer is uniek en vertelt zijn eigen verhaal. Het gaat in jou merk om jou!

De wijsgeer helpt je het geheim van jouw aantrekkingskracht ontdekken. Hij helpt jou naar een merk dat klopt. Ben jij er klaar voor?

Ik wil een merk dat klopt

Zelf de wijsgeer in je merk omarmen? Zo doe je dat!

Native Brand whitepaper | wijsgeer

Onze Native Brand whitepapers zijn - oké, wel heel chique - spiekbriefjes voor iedere ondernemer die zijn merk karakter wil geven. 

€ 19,-
Stap met deze rijk vormgegeven whitepaper in de wereld van de wijsgeer en begrijp hoe je alignement aanbrengt tussen de binnenkant en de buitenkant, en tussen de verschillende elementen van jouw merk. 

Toolkit voor een merk dat klopt | wijsgeer

Het gaat in jouw merk niet om de wijsgeer, maar om jou! Met onze Toolkit voor een merk dat klopt ontdek je de diepere lagen van je merk.

€ 79,-
Inhoud van de kit: 1) Clarity Code werkboek, 2) Anders Kijken magazine thema mensen en merken, 3) Native Brand whitepaper wijsgeer, 4) Factsheet verlangens en vermogens van de wijsgeer.

Native Brand programma | zelfstudie

Als je écht de diepte in wilt, is er maar één ding wat je te doen staat: going native. Op eigen tempo, waar en wanneer je maar wilt.

12 x € 96,-
In ons zorgvuldig opgebouwde Native Brand programma kijk je door de ogen van de wijsgeer naar jezelf en je merk. Vol achtergronden, inzichten en inspirerende voorbeelden voor een merk dat klopt.

Of laat ons je helpen

Native Brand discovery (online event)

Duik de diepere lagen van je merk in tijdens onze Native Brand discoveries. In 1,5 uur van 'doen wat hoort' naar een merk dat klopt.

€ 37,-
Kleinschalig, interactief en buitengewoon waardevol. Een bijzondere kennismaking met Native Branding, en jouw startpunt voor een merk dat klopt.

Native Brand

impactgesprek | 1,5 uur

"I love how your mind works!" Onze klanten weten precies wat ze te doen staat als ze even vastlopen. Een gesprek met Francien heeft altijd impact!

€ 399,-
Op zoek naar helderheid in je merk, een spiegel, of nieuw concept? Of wil je gewoon weten of Native Branding voor jou een goed idee is? Boek een impactgesprek. 

Native Brand groepsprogramma 

Een deep-dive in wie je bent als ondernemer en wat dat betekent voor je merk. Het gaat om jou, maar je doet het niet alleen. Benut de kracht van samen.

12 x € 287,-
Ieder kwartaal een nieuwe groep. Maximaal zeven ondernemers, drie livedagen en zes online TR-IBE sessions. En een afsluiting met een kampvuurdiner!

Wijsgeren met een merk dat klopt

Merel

Ik heb een haat-liefde verhouding met mijn hoofd. Ik hou van denken. Van puzzelen en de werkelijkheid in modellen vatten. Toch doorbreek ik in mijn werk de alleenheerschappij van het denken. Omdat écht snappen juist begint in de waarneming en ontstaat waar denken en voelen samengaan. 

Gerben

Ik ben Gerben, sprekerscoach. Ik weet hoe je een overtuigend verhaal te vertellen, praat zonder moeite je event aan elkaar en bezwijk niet onder de druk van camera en groot publiek. Als wijsgeer leer ik jou om impact te maken met je verhaal. En dat zit hem niet in skills…

Roderick

Het inzicht in de archetypes van mijzelf en mijn compagnons maakt duidelijk waar onze sterke en zwakke punten liggen en hoe we het beste samenwerken. De verdieping in de wijsgeer (en heerser!) maakte veel helder. Herkenbaar, verklarend en erg inspirerend.

Maar weet je...

Archetypen zijn karakters, gebaseerd op universele menselijke verlangens. Je herkent ze in films, boeken en verhalen. Dat ze universeel zijn, betekent dat we ze allemaal in ons hebben. Zie het als een Wijze Raad, waarin sommigen altijd aan het woord zijn, sommigen alleen in specifieke omstandigheden. De meeste ondernemers hebben in hun Wijze Raad niet één, maar meerdere archetypen die de boventoon voeren. Weten wie dat zijn, maakt het mogelijk om te begrijpen hoe jij jouw ideale klanten raakt. En waarom. Helderheid dus. 


Hieronder lees je meer over (de andere elf) archetypen. In wie herken jij jezelf het meest?