Maak kennis met de zorgzame
Compassie en zelfopoffering, dat typeert de zorgzame. Stel je een empathische verpleegkundige voor, of een zorgzame conciërge. Maar ook een oma die haar kleinkinderen in de watten legt. Dan begrijp je dat het zorgzame archetype past bij bedrijven en organisaties die zich bezighouden met zorgen en verzorgen, bijvoorbeeld in de gezondheidszorg, non-profit en hospitality. De zorgzame geeft ons precies het juiste gevoel.
Hoe dat werkt? Dat vertellen we je graag!
Maar eerst even dit...
Het zorgzame archetype is een van twaalf psychologie-onderbouwde archetypen. Archetypen zijn een soort oerkarakters, die een universeel verlangen vertolken. De zorgzame dus, maar bijvoorbeeld ook de held, de ontdekkingsreiziger, de rebel en de heerser.
Alle écht succesvolle ondernemers kennen zichzelf en hun charme. Ze creëren een merk dat klopt vanuit hun dominante archetype(n). Zo geven ze hun merk karakter én aantrekkingskracht.
Ben jij benieuwd of de zorgzame past bij jou(w merk)?
De zorgzame als archetype is goed en empatisch. Hij handelt vanuit compassie en is meer bezorgd over anderen dan over zichzelf. Hij is niet zo makkelijk van zijn stuk te brengen. Kalm en optimistisch - zelfs in geval van crisis. Het maakt dat we altijd op hem kunnen terugvallen, en dat is heerlijk!
De zorgzame heeft een aangeboren, immense behoefte om voor mensen te zorgen. Hij wordt dan ook wel geassocieerd met een vader- of moederfiguur. Hun drang om hun kinderen te verzorgen en beschermen is instinctief en komt met een grote dosis zelfopoffering.
De zorgzame geeft en geeft, omdat hij wil dat er voor anderen gezorgd wordt. Zijn dienstbaarheid en zelfs opofferingsbereidheid is groot en waardevol. Het is overigens niet honderd procent onbaatzuchtig - waarom zou het ook? Het gevoel dat hij nodig is en niet gemist kan worden, geeft de zorgzame zelfvertrouwen en een gevoel van bestemming. Hij kan daardoor soms betuttelend overkomen.
Ook wel bekend als: heilige, altruïst, moeder, dienaar, helper, supporter, martelaar, pleitbezorger en verzorger.
Zorgen zonder te betuttelen?
Leraren, verpleegkundigen, kerken, hotels. Maar ook verzekeringsmaatschappijen en pensioensvoorzieningen. Het zijn allemaal logische matches met het zorgzame archetype. Minder voordehandliggend misschien, maar de zorgzame is ook actief in onderhoud en herstel, zoals bij schoonmakers, hoveniers, kledingherstellers en schoenmakers.
Bekende zorgzamen zijn moeder Theresa, Willeke Alberti, prinses Diana en Femke Halsema. In mythen en sprookjes zien we de zorgzame in de persoon van Assepoester.
Bekende zorgzame merken zijn NIVEA, CDA, Amnesty International, Pampers, Starbucks, Leger des Heils, TOMS en Volvo.
Bedrijven die zich bezig houden met zorgen en verzorgen, met onderhoud en herstel, zijn vaak een natuurlijke match met het zorgzame archetype. Maar ook bedrijven die veiligheid vooropstellen.
De marketingstrategie van de zorgzame richt zich op behulpzaamheid en het creëren van een zorgzame en beschermende relatie. Sentimentele, fijne herinneringen, een fijn thuisgevoel en gevoelens van veiligheid staan centraal. Beelden zijn familiegericht, en er wordt gebruik gemaakt van zachte kleuren en gevoelige muziek.
Intern creëert de zorgzame een cultuur die is gebaseerd op relaties en hiërarchie. Hij zorgt goed voor zijn medewerkers, maar verwacht ook een hoge mate van betrokkenheid en zelfs zelfopoffering. Dat kan in ongezonde situaties leiden tot burn-out. Er is een hoge mate van klantgerichtheid en dienstbaarheid richting klanten. Het liefst wil de zorgzame anticiperen op behoeften voordat ze duidelijk zijn, en er alles aan doen om eraan tegemoet te komen.
Herken je je in de zorgzame? Mooi! Maar in een merk dat klopt gaat niet over de zorgzame, maar over jou! De zorgzame helpt je om het geheim van jouw aantrekkingskracht te ontdekken. Als je door de de bril van de zorgzame naar jezelf en je merk kijkt, ontdek je jouw blinde vlek, je natuurlijke voorkeuren en alles wat zó vanzelfsprekend voor je is dat je het niet (meer) opmerkt.
Wat je erbij helpt, zijn bijvoorbeeld de vijf subtypen. Alle vijf zorgzamen, maar onderling op cruciale punten toch weer anders. In wie van deze vijf herken jij jezelf het meest?
De missie van Starbucks: het inspireren en voeden van de ziel - één persoon, één kop en één gemeenschap tegelijk. Het bedrijf hanteert daarvoor een aantal principes, zoals het verbeteren van de levens van koffietelers, respect en waardigheid onderling en betrokkenheid bij hun gasten. “We maken contact met onze gasten, lachen met ze en geven ze een steuntje in de rug – al is het maar voor even. Natuurlijk begint het met de belofte van een perfect bereid drankje, maar ons werk gaat veel verder. Waar het echt om gaat, is menselijk contact.” In de recente campagne Upstanders in de Verenigde Staten zette Starbucks tien ‘gewone’ zorgzamen in het zonnetje.
Bewondering is op zijn plaats voor al het goede werk dat het Leger des Heils doet. De Christelijke organisatie vertaalt hun geloof in er zijn voor mensen die dat nodig hebben. Hun slogan 'Doen wat we geloven’ is geniaal en maken ze echt waar. Voor veel mensen in onze samenleving zijn zij een rots in de branding: wanneer er niemand meer is, dan is er altijd nog het Leger des Heils. Een zorgzame in hart en nieren.
Hoe meer je je merk vanuit je eigen archetype opbouwt, hoe makkelijker het is om ‘jouw type klanten’ aan te trekken.
De ideale klant voor het zorgzame archetype is iemand die zorg draagt voor zichzelf en anderen en zorgvuldige keuzes maakt.
Wij worstelen er echt wel af en toe mee… met het vinden van een balans tussen voor onszelf zorgen en voor anderen zorgen. Onze kinderen, ouders, de wereld om ons heen, ze vragen allemaal onze aandacht. Wat heerlijk dat er bedrijven en organisaties zijn die dat begrijpen, die zien wat we doen en ons erkennen voor wat we allemaal doen voor anderen. We weten precies welke merken écht om ons geven en welke het alleen maar zeggen.
Wat een geluk!
Iedere zorgzame is uniek en vertelt zijn eigen verhaal. Het gaat in jou merk om jou!
De zorgame helpt je het geheim van jouw aantrekkingskracht ontdekken. Hij helpt jou naar een merk dat klopt. Ben jij er klaar voor?
De zorgzame in je merk omarmen?
NU BESCHIKBAAR: Waarachtige Winter
De Waarachtige Winter bundelt het beste van Een Merk Dat Klopt. Als je deelneemt krijg je niet alleen een jaar lang toegang tot het Native Brand programma van jouw drie (!) dominante archetypen, je krijgt ook een Waarachtig Winterpakket. Met daarin mijn twee boeken (Anders Kijken op weg naar Een Merk Dat Klopt, en Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt), een luxe Food for Thought aantekeningenboek en twaalf receptenkaarten van (arche)typisch hartverwarmende dranken. Tegelijk met een groep andere ondernemers - die je ontmoet in een besloten groep in de online leeromgeving van Een Merk Dat Klopt - werk je zelfstandig door het Native Brand programma. Samen sluiten we de winter af met De Week van het Waarmaken van 10 t/m 14 februari, bomvol online masterclasses die je helpen om alles wat jij ontdekte ook waar te maken de komende periode.
Het resultaat: helderheid en bemoediging. Jouw tribe, misschien wel for life.
PS. Wees er snel bij. Als je je in oktober aanmeldt, krijg je - naast direct toegang tot het Native Brand programma - exclusief ook toegang tot de opnames van de masterclasses uit de Week van het Waarmaken van afgelopen september.
De Native Brand whitepapers zijn - oké, wel heel chique - spiekbriefjes voor iedere ondernemer die zijn/haar merk karakter wil geven.
Prachtig vormgegeven koffietafelboek, 384 pagina's vol food for thought, verhalen en heel veel meer.
Als je écht de diepte in wilt, is er maar één ding wat je te doen staat: going native. Op eigen tempo, waar en wanneer je maar wilt.
Ik begeleid mensen in de (mantel)zorg, die zelf ziek zijn of andere zieken helpen. Het is fijn voor ze dat er iemand is die begrijpt hoe zwaar die zorg op hun schouders weegt. Ik weet wat ze nodig hebben, en de zorgzame in mij helpt me erbij. Ik weet nu dat dat niet vanzelfsprekend en heel waardevol is.
Archetypen zijn karakters, gebaseerd op universele menselijke verlangens. Je herkent ze in films, boeken en verhalen. Dat ze universeel zijn, betekent dat we ze allemaal in ons hebben. Zie het als een Wijze Raad, waarin sommigen altijd aan het woord zijn, sommigen alleen in specifieke omstandigheden. De meeste ondernemers hebben in hun Wijze Raad niet één, maar meerdere archetypen die de boventoon voeren. Weten wie dat zijn, maakt het mogelijk om te begrijpen hoe jij jouw ideale klanten raakt. En waarom. Helderheid dus.
Hieronder lees je meer over (de andere elf) archetypen. In wie herken jij jezelf het meest?