Maak kennis met de heerser

Waar zouden we zijn zonder structuur en overzicht in ons leven? Zonder de zekerheid dat succes volgt als we de juiste keuzes maken, én weten wat die keuzes zijn. De heerser houdt er niet alleen van, maar neemt ook als vanzelf de leiding. Hij wijst ons de weg, heeft (en geeft!) status en krijgt autoriteit. En dat is maar goed ook, want hoewel macht, controle en autoriteit makkelijk te misbruiken zijn, is het ook nodig om chaos te voorkomen. De wereld heeft nu eenmaal leiders nodig. Neem jij met jouw merk verantwoordelijkheid? Ben je marktleider of top of the bill in jouw branche? We worden maar wat graag met jou gezien. 

Hoe dat werkt? Dat vertellen we je graag!

Maar eerst even dit... 


Het heerser archetype is een van twaalf psychologie-onderbouwde archetypen. Archetypen zijn een soort oerkarakters, die een universeel verlangen vertolken. De heerser dus, maar bijvoorbeeld ook de held, de ontdekkingsreiziger, de rebel en de wijsgeer. 


Alle écht succesvolle ondernemers kennen zichzelf en hun charme. Ze creëren een merk dat klopt vanuit hun dominante archetype(n). Zo geven ze hun merk karakter én aantrekkingskracht. 


Ben jij benieuwd of de heerser past bij jou(w merk)?

"Life is not happening to you, life is responding to you."

Leiderschap. Dat is misschien wel hét woord van de heerser. Leiderschap in je eigen leven. Regie pakken en verantwoordelijkheid nemen. Het leidt als vanzelf tot aanzien. Dat leiden van de heerser is niet een manier om volgers te krijgen. Het komt voort uit een intrinsieke behoefte aan duidelijkheid, stabiliteit en controle. En aan succes of welvaart. 


Je moet je voorstellen dat - in een wereld vol chaos - de heerser begrijpt hoe je rust creëert. Hoe je succes bereikt. En welke regels, afspraken en normen naar dat succes leiden. De heerser houdt dan ook van regels en procedures. Van status en hiërarchie. En hij voelt zich aangetrokken tot zaken die substantieel, tijdloos en van hoge kwaliteit zijn. De heerser ziet zichzelf als rolmodel voor anderen en wil niets liever dan voorspoed en veiligheid voor zijn mensen creëren. 


De heerser zet de toon, gedraagt zich naar behoren en verwacht van anderen hetzelfde. Je kunt hem herkennen in het hoofd van het gezin, de koning van een land en de leider in de markt. Natuurlijk, er zijn ook heersers die enkel uit zijn op of misbruik maken van hun macht. Maar in veruit de meeste heersers zit meer onbaatzuchtigheid dan je op het eerste gezicht zou vermoeden. It's a tough job, but somebody's got to do it. 


De heerser is by default gericht op bestendigen. Vastpakken en uitbouwen. Building an empire. Teveel gericht zijn op controleren, maakt de heerser soms juist kwetsbaar door een gebrek aan wendbaarheid. 

Van die typische heerserdingen

Ook wel bekend als: koning, baas, elite, politicus, CEO en godfather.

Belofte: volg mij (doe zoals ik) en je zult succesvol zijn.
Grootste verlangen: stabiliteit en controle, bestendigen. 
Talent: verantwoordelijkheid, leiderschap, autoriteit, beheersing. 
Tone of voice: autoritair, duidelijk, verfijnd, formeel, klassiek. 

Bestendigen zonder vast te roesten 

Dat kan! Echt!


Je kunt je merk op een stabiele, gedegen, heerserwaardige manier in de markt zetten zonder teveel bezig te zijn met behouden. Niet door te doen wat iedereen al doet of waarvan je denkt dat het hoort, maar juist door meer jezelf te zijn én te laten zien. 


Wil jij weten hoe je de heerser in je merk de plek geeft die hij verdient? En zo je natuurlijke aantrekkingskracht vertaalt in een merk dat klopt? 
Lees meer

Waar kom je de heerser tegen?

Heersers zijn overal. Zoals in verhalen, waar ze altijd het karakter van de leider vertolken. De grote leeuw Mufasa in de Lion King bijvoorbeeld, Miranda Priestly in The Devil Wears Prada, Don Corleone uit the Godfather, Jessica uit Suits en Ash uit Pokémon. In het echte leven is de heerser ook direct herkenbaar, ondanks de verschillende manieren waarop heersers hun leiderschap vorm en inhoud geven. Zo kun je Donald Trump bijna niet vergelijken met Angela Merkel, Queen Elizabeth, Roger FedererLouis van Gaal en Neelie Kroes. En toch zijn het allemaal voorbeelden van de heerser. 


Bekende merken die het heerser archetype omarmen, zijn Mercedes Benz, Rolls Royce, Rolex, Louis Vuitton, NOS, Microsoft, KLM en Boss. Het zijn dikwijls bedrijven die marktleider zijn, of producten en diensten leveren aan de bovenklasse, zoals creditcards, banken, business-class transport, hotels, horloges en luxe auto’s.

Lees ook onze blogs over de heerser

Is Barbie een feminist?

Dit is eentje die je niet zag aankomen! Is Barbie een feminist? Is het poppenmerk dat bekend staat om de vrouwen met even smalle tailles als lange benen een heerser? Hoe dat zit, ontdek je in dit blog. Mét een filmpje dat je beeld over Barbie voor altijd kan veranderen. Dus voordat je klikt, zorg ervoor dat je klaar bent om verrast te worden.

Explained: leiderschap

Heersers hebben het zo'n beetje op hun voorhoofd staan: leiderschap. En dat is een geluk. Want we willen allemaal een leider zijn, of er één volgen. Maar waar komt dat verlangen nu eigenlijk vandaan? In dit artikel delen we sociaal-wetenschappelijke inzichten over het universele verlangen naar leiderschap.

Wil de échte voetbal master opstaan?

Als je als airline kiest voor hoogwaardig en exclusief, dan doe je al aardig mee als heerser. Als je dan ook nog een commercial maakt waarvoor je zowel Pele als Christiano Ronaldo strikt, maak je dat al meer dan waar. Maar als je ze dan ook nog op ludieke wijze laat onderzoeken we grootste legend is... mag je van mij in de eregalerij!

en nog veel meer blogs en inspiratie

Marketing van een heersermerk

De marketing van een heersermerk richt zich op de wens van klanten om belangrijk, succesvol en invloedrijk te zijn. Om leiderschap te nemen door het goede voorbeeld te volgen. Het is voorspelbaar, luxe en hoogwaardig. Er wordt gebruik gemaakt van klassieke, traditionele, nobele en verfijnde beelden. De prijsstelling is hoog. 


De heerser organiseert zijn bedrijf hiërarchisch, met duidelijke rollen, taken en verantwoordelijkheden. Hij creëert een stabiele, functionele organisaties, die niet per se heel wendbaar is. Ouderwetse waarden en elitaire tradities zijn een blijk van goede smaak. Groei vindt - als het aan de heerser ligt - plaats door overname van concurrenten in plaats van door innovatie. 

Iedereen is anders

Herken je je in de heerser? Mooi! Maar in een merk dat klopt gaat niet over de heerser, maar over jou! De heerser helpt je om het geheim van jouw aantrekkingskracht te ontdekken. Als je door de de bril van de heerser naar jezelf en je merk kijkt, ontdek je jouw blinde vlek, je natuurlijke voorkeuren en alles wat zó vanzelfsprekend voor je is dat je het niet (meer) opmerkt. 


Wat je erbij helpt, zijn bijvoorbeeld de vijf subtypen. Alle vijf heersers, maar onderling op cruciale punten toch weer anders. In wie van deze vijf herken jij jezelf het meest?

De heerser

Met groot zelfvertrouwen en een aangeboren verlangen om de leiding te nemen, wil de heerser in controle zijn. Hij wil zijn status verkrijgen door bewezen expertise of competentie. Hij creëert omgevingen die productief en harmonieus zijn. Uit angst om de controle verliezen, kan hij autoritair zijn.

De vorst

De vorst heeft een air om zich heen van prestige en rang. De traditie verplicht hem om voor het publiek een keurig en gecontroleerd leven te leven. Hoewel hij het gevoel kan hebben om recht te hebben op van alles, is hij verantwoordelijk en gedraagt hij zich ook zo.

De rechter

De rechter gebruikt zijn wijsheid om recht te doen in gevallen van onrecht. Hij biedt structuur en regels, vanuit een balans tussen compassie en rechtvaardigheid. De rechter is sterk in communicatie, onderzoek en strategie. De verleiding van macht kan groot zijn, dus moet hij ervoor waken dat hij objectief en onpartijdig blijft. 

De ambassadeur

Geschillen oplossen, dat doet de diplomatieke ambassadeur. Hij manoeuvreert zich strategisch en door complexe onderwerpen en relaties, op zoek naar de gemene deler en stabiliteit. De uitdaging voor de ambassadeur zijn invloed niet te misbruiken. 

De patriarch

De patriarch gedraagt zich als het hoofd van de familie. Hij houdt orde en biedt bescherming. Met leiderschap en moed zorgt hij voor de mensen onder zich en creëert hij een gevoel van veiligheid. De patriarch moet uitkijken voor zijn neiging om als een tiran te leiden. 

Heersermerken in de echte wereld

Er zijn grote merken die het heerser archetype op een indrukwekkende manier omarmen én laten zien. Laat je inspireren door onderstaande voorbeelden uit binnen- en buitenland. 

Boss

Mooie mannen in strakke pakken. Ze omringen zich met luxe, stralen succes uit en tonen leiderschap. Dat Boss een écht heersermerk is, hoeft niemand te verbazen. Maar als je de commercials van boegbeeld Chris Hemsworth ziet, zie je dat de heerser ook op minder oppervlakkig niveau wordt ingezet. Zijn statement: integriteit is belangrijker dan een positie als leider. En écht aanzien krijg je niet van spullen, maar door je gedrag. 

Albert Heijn

Even kijken of je deze slogan nog kent. " 's Lands grootste kruidenier blijft op de kleintjes letten." Het klinkt (en is, ongetwijfeld) sympathiek. Maar er zit ook iets licht paternalistisch is. De marktleider die heus wel oog heeft voor de kleine, gewone man. Het past bij de heerser. Dezer dagen laten ze hem ook zien, op een vriendelijker manier. Met focus op ruim assortiment, comfort en luxe. De top in een gewone markt. 

Le Creuset

Een pan van een beetje formaat kost al gauw 200 euro. Maar dan heb je ook wat. Levenslange garantie, bijvoorbeeld. Met oog voor traditionele technieken, de beste materialen en belangrijke details, is Le Creuset een heus heersermerk. Natuurlijk kun je voor veel minder een imitatie kopen, want échte leiders worden graag geïmiteerd. En zeg eens eerlijk, dat originele rood is toch ook ronduit koninklijk? 

Waarom we zo van de heerser houden

Hoe meer je je merk vanuit je eigen archetype opbouwt, hoe makkelijker het is om ‘jouw type klanten’ aan te trekken. 

De ideale klant voor het heerser archetype vindt imago, status en prestige belangrijk. Hij verbindt zich maar wat graag aan de heerser omdat het ons een gevoel van status geeft. Hij vindt het fijn om met de heerser geassocieerd te worden. Hij heeft zelf in zijn leven al behoorlijk wat gepresteerd en draagt daarmee een behoorlijke verantwoordelijkheid. Hoewel hij groot respect heeft voor wetten, tradities en erfenissen, houdt hij er niet van om orders op te volgen of om onvoorspelbaar verrast te worden. Hij stelt het op prijs, of verwacht het ergens zelfs, dat een merk hem dient én een voorbeeld is. Dat past bij uitstek bij de hoogwaardigheid, luxe en comfort dat heersermerken beloven. Deze klant wil belangrijk gevonden worden, en dat ook echt voelen. En daar zijn heersers natuurlijk heel goed in!

Ben jij een heerser?

Wat een geluk!

Iedere heerser is uniek en vertelt zijn eigen verhaal. Het gaat in jou merk om jou!

De heerser helpt je het geheim van jouw aantrekkingskracht ontdekken. Hij helpt jou naar een merk dat klopt. Ben jij er klaar voor?

Ik wil Een Merk Dat Klopt

De heerser in je merk omarmen?

NU BESCHIKBAAR: Waarachtige Winter

Ieder jaar starten twee groepen ondernemers de reis van hun leven. Op weg naar inzichten, naar de essentie van hun merk. Met zonder twijfel het beste aanbod van Een Merk Dat Klopt ooit: Waarachtige Winter.

€ 1799,- | 12 x € 167

De Waarachtige Winter bundelt het beste van Een Merk Dat Klopt. Als je deelneemt krijg je niet alleen een jaar lang toegang tot het Native Brand programma van jouw drie (!) dominante archetypen, je krijgt ook een Waarachtig Winterpakket. Met daarin mijn twee boeken (Anders Kijken op  weg naar Een Merk Dat Klopt, en Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt), een luxe Food for Thought aantekeningenboek en twaalf receptenkaarten van (arche)typisch hartverwarmende dranken. Tegelijk met een groep andere ondernemers - die je ontmoet in een besloten groep in de online leeromgeving van Een Merk Dat Klopt - werk je zelfstandig door het Native Brand programma. Samen sluiten we de winter af met De Week van het Waarmaken van 10 t/m 14 februari, bomvol online masterclasses die je helpen om alles wat jij ontdekte ook waar te maken de komende periode.

Het resultaat: helderheid en bemoediging. Jouw tribe, misschien wel for life.

PS. Wees er snel bij. Als je je in oktober aanmeldt, krijg je - naast direct toegang tot het Native Brand programma - exclusief ook toegang tot de opnames van de masterclasses uit de Week van het Waarmaken van afgelopen september.

Maar je kunt ook kiezen voor:

Native Brand whitepaper | heerser

De Native Brand whitepapers zijn - oké, wel heel chique - spiekbriefjes voor iedere ondernemer die zijn/haar merk karakter wil geven. 

€ 19,-
Stap met deze rijk vormgegeven whitepaper (high res JPG) in de wereld van de heerser en begrijp hoe je alignement aanbrengt tussen de binnenkant en de buitenkant, en tussen de verschillende elementen van jouw merk. 

Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt

Prachtig vormgegeven koffietafelboek, 384 pagina's vol food for thought, verhalen en heel veel meer.  

€ 69,95
Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt is het basisboek voor ondernemers en zielgevers van maatschappelijke organisaties. Je ontdekt in het boek de rol, waarde en betekenis van (onder meer) de heerser in jou(w merk). En waarom die juist nu relevant is.

Clarity Coffee | 2 uur live 

Een  diepgaand gesprek van twee uur waarin ik - onder het genot van een lekkere kop koffie (of thee) - je op een andere manier naar jezelf, je werk en je merk laat kijken. 

€ 495,-
Samen komen we tot inzichten en meer helderheid. Een plaatje, dat ik teken en na afloop met je deel. Stap je direct in het Native Brand programma, dan krijg je daarop 495 euro korting. Dit is dus ook de ideale manier om te ontdekken of Een Merk Dat Klopt iets voor jou is.

Native Brand programma | zelfstudie

Als je écht de diepte in wilt, is er maar één ding wat je te doen staat: going native. Op eigen tempo, waar en wanneer je maar wilt.

12 x € 96,-
In het zorgvuldig opgebouwde Native Brand programma kijk je door de ogen van de heerser naar jezelf en je merk. Vol achtergronden, inzichten en ontelbaar veel inspirerende voorbeelden. Alles om ervoor te zorgen dat jij ontdekt en waarmaakt wat klopt.

Heerser-ondernemers met Een Merk Dat Klopt

Johanna
Als ik heel eerlijk ben, vond ik het helemaal niet zo leuk dat er uit mijn test een heerser kwam. Dat ben ik toch niet? Maar toen ik meer over de heerser ging lezen, begon ik het te zien. Ik ben niet arrogant of elitair. Maar ik ben wél ondernemend, zeer gecommitteerd en wijs graag en makkelijk anderen de weg. Ik werk dan ook het liefste met mensen die écht succes willen en daarin mijn raad opvolgen. 
Roderick

In mijn bedrijf ben ik niet alleen, maar zijn we met zijn drieën. In ons team ben ik de meest rustige. Misschien wel de meest beheerste ook. Ik herken dat in de heerser. Ik hou er ook van om de leiding te nemen én om anderen in staat te stellen dat zelf ook te doen. Ik pak regie op mijn stuk, als jij dat op het jouwe doet. En ja, ook als we een tijd hebben zitten praten, ben ik steevast degene die roept: oké jongens, wat gaan we nu dóen?

Maar weet je...

Archetypen zijn karakters, gebaseerd op universele menselijke verlangens. Je herkent ze in films, boeken en verhalen. Dat ze universeel zijn, betekent dat we ze allemaal in ons hebben. Zie het als een Wijze Raad, waarin sommigen altijd aan het woord zijn, sommigen alleen in specifieke omstandigheden. De meeste ondernemers hebben in hun Wijze Raad niet één, maar meerdere archetypen die de boventoon voeren. Weten wie dat zijn, maakt het mogelijk om te begrijpen hoe jij jouw ideale klanten raakt. En waarom. Helderheid dus. 


Hieronder lees je meer over (de andere elf) archetypen. In wie herken jij jezelf het meest?