Maak kennis met de heerser
Waar zouden we zijn zonder structuur en overzicht in ons leven? Zonder de zekerheid dat succes volgt als we de juiste keuzes maken, én weten wat die keuzes zijn. De heerser houdt er niet alleen van, maar neemt ook als vanzelf de leiding. Hij wijst ons de weg, heeft (en geeft!) status en krijgt autoriteit. En dat is maar goed ook, want hoewel macht, controle en autoriteit makkelijk te misbruiken zijn, is het ook nodig om chaos te voorkomen. De wereld heeft nu eenmaal leiders nodig. Neem jij met jouw merk verantwoordelijkheid? Ben je marktleider of top of the bill in jouw branche? We worden maar wat graag met jou gezien.
Hoe dat werkt? Dat vertellen we je graag!
Maar eerst even dit...
Het heerser archetype is een van twaalf psychologie-onderbouwde archetypen. Archetypen zijn een soort oerkarakters, die een universeel verlangen vertolken. De heerser dus, maar bijvoorbeeld ook de held, de ontdekkingsreiziger, de rebel en de wijsgeer.
Alle écht succesvolle ondernemers kennen zichzelf en hun charme. Ze creëren een merk dat klopt vanuit hun dominante archetype(n). Zo geven ze hun merk karakter én aantrekkingskracht.
Ben jij benieuwd of de heerser past bij jou(w merk)?
Leiderschap. Dat is misschien wel hét woord van de heerser. Leiderschap in je eigen leven. Regie pakken en verantwoordelijkheid nemen. Het leidt als vanzelf tot aanzien. Dat leiden van de heerser is niet een manier om volgers te krijgen. Het komt voort uit een intrinsieke behoefte aan duidelijkheid, stabiliteit en controle. En aan succes of welvaart.
Je moet je voorstellen dat - in een wereld vol chaos - de heerser begrijpt hoe je rust creëert. Hoe je succes bereikt. En welke regels, afspraken en normen naar dat succes leiden. De heerser houdt dan ook van regels en procedures. Van status en hiërarchie. En hij voelt zich aangetrokken tot zaken die substantieel, tijdloos en van hoge kwaliteit zijn. De heerser ziet zichzelf als rolmodel voor anderen en wil niets liever dan voorspoed en veiligheid voor zijn mensen creëren.
De heerser zet de toon, gedraagt zich naar behoren en verwacht van anderen hetzelfde. Je kunt hem herkennen in het hoofd van het gezin, de koning van een land en de leider in de markt. Natuurlijk, er zijn ook heersers die enkel uit zijn op of misbruik maken van hun macht. Maar in veruit de meeste heersers zit meer onbaatzuchtigheid dan je op het eerste gezicht zou vermoeden. It's a tough job, but somebody's got to do it.
De heerser is by default gericht op bestendigen. Vastpakken en uitbouwen. Building an empire. Teveel gericht zijn op controleren, maakt de heerser soms juist kwetsbaar door een gebrek aan wendbaarheid.
Ook wel bekend als: koning, baas, elite, politicus, CEO en godfather.
Bestendigen zonder vast te roesten
Heersers zijn overal. Zoals in verhalen, waar ze altijd het karakter van de leider vertolken. De grote leeuw Mufasa in de Lion King bijvoorbeeld, Miranda Priestly in The Devil Wears Prada, Don Corleone uit the Godfather, Jessica uit Suits en Ash uit Pokémon. In het echte leven is de heerser ook direct herkenbaar, ondanks de verschillende manieren waarop heersers hun leiderschap vorm en inhoud geven. Zo kun je Donald Trump bijna niet vergelijken met Angela Merkel, Queen Elizabeth, Roger Federer, Louis van Gaal en Neelie Kroes. En toch zijn het allemaal voorbeelden van de heerser.
Bekende merken die het heerser archetype omarmen, zijn Mercedes Benz, Rolls Royce, Rolex, Louis Vuitton, NOS, Microsoft, KLM en Boss. Het zijn dikwijls bedrijven die marktleider zijn, of producten en diensten leveren aan de bovenklasse, zoals creditcards, banken, business-class transport, hotels, horloges en luxe auto’s.
Is Barbie een feminist?
Heersers hebben het zo'n beetje op hun voorhoofd staan: leiderschap. En dat is een geluk. Want we willen allemaal een leider zijn, of er één volgen. Maar waar komt dat verlangen nu eigenlijk vandaan? In dit artikel delen we sociaal-wetenschappelijke inzichten over het universele verlangen naar leiderschap.
Wil de échte voetbal master opstaan?
De marketing van een heersermerk richt zich op de wens van klanten om belangrijk, succesvol en invloedrijk te zijn. Om leiderschap te nemen door het goede voorbeeld te volgen. Het is voorspelbaar, luxe en hoogwaardig. Er wordt gebruik gemaakt van klassieke, traditionele, nobele en verfijnde beelden. De prijsstelling is hoog.
De heerser organiseert zijn bedrijf hiërarchisch, met duidelijke rollen, taken en verantwoordelijkheden. Hij creëert een stabiele, functionele organisaties, die niet per se heel wendbaar is. Ouderwetse waarden en elitaire tradities zijn een blijk van goede smaak. Groei vindt - als het aan de heerser ligt - plaats door overname van concurrenten in plaats van door innovatie.
Herken je je in de heerser? Mooi! Maar in een merk dat klopt gaat niet over de heerser, maar over jou! De heerser helpt je om het geheim van jouw aantrekkingskracht te ontdekken. Als je door de de bril van de heerser naar jezelf en je merk kijkt, ontdek je jouw blinde vlek, je natuurlijke voorkeuren en alles wat zó vanzelfsprekend voor je is dat je het niet (meer) opmerkt.
Wat je erbij helpt, zijn bijvoorbeeld de vijf subtypen. Alle vijf heersers, maar onderling op cruciale punten toch weer anders. In wie van deze vijf herken jij jezelf het meest?
Mooie mannen in strakke pakken. Ze omringen zich met luxe, stralen succes uit en tonen leiderschap. Dat Boss een écht heersermerk is, hoeft niemand te verbazen. Maar als je de commercials van boegbeeld Chris Hemsworth ziet, zie je dat de heerser ook op minder oppervlakkig niveau wordt ingezet. Zijn statement: integriteit is belangrijker dan een positie als leider. En écht aanzien krijg je niet van spullen, maar door je gedrag.
Hoe meer je je merk vanuit je eigen archetype opbouwt, hoe makkelijker het is om ‘jouw type klanten’ aan te trekken.
De ideale klant voor het heerser archetype vindt imago, status en prestige belangrijk. Hij verbindt zich maar wat graag aan de heerser omdat het ons een gevoel van status geeft. Hij vindt het fijn om met de heerser geassocieerd te worden. Hij heeft zelf in zijn leven al behoorlijk wat gepresteerd en draagt daarmee een behoorlijke verantwoordelijkheid. Hoewel hij groot respect heeft voor wetten, tradities en erfenissen, houdt hij er niet van om orders op te volgen of om onvoorspelbaar verrast te worden. Hij stelt het op prijs, of verwacht het ergens zelfs, dat een merk hem dient én een voorbeeld is. Dat past bij uitstek bij de hoogwaardigheid, luxe en comfort dat heersermerken beloven. Deze klant wil belangrijk gevonden worden, en dat ook echt voelen. En daar zijn heersers natuurlijk heel goed in!
Wat een geluk!
Iedere heerser is uniek en vertelt zijn eigen verhaal. Het gaat in jou merk om jou!
De heerser helpt je het geheim van jouw aantrekkingskracht ontdekken. Hij helpt jou naar een merk dat klopt. Ben jij er klaar voor?
De heerser in je merk omarmen?
NU BESCHIKBAAR: Waarachtige Winter
De Waarachtige Winter bundelt het beste van Een Merk Dat Klopt. Als je deelneemt krijg je niet alleen een jaar lang toegang tot het Native Brand programma van jouw drie (!) dominante archetypen, je krijgt ook een Waarachtig Winterpakket. Met daarin mijn twee boeken (Anders Kijken op weg naar Een Merk Dat Klopt, en Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt), een luxe Food for Thought aantekeningenboek en twaalf receptenkaarten van (arche)typisch hartverwarmende dranken. Tegelijk met een groep andere ondernemers - die je ontmoet in een besloten groep in de online leeromgeving van Een Merk Dat Klopt - werk je zelfstandig door het Native Brand programma. Samen sluiten we de winter af met De Week van het Waarmaken van 10 t/m 14 februari, bomvol online masterclasses die je helpen om alles wat jij ontdekte ook waar te maken de komende periode.
Het resultaat: helderheid en bemoediging. Jouw tribe, misschien wel for life.
PS. Wees er snel bij. Als je je in oktober aanmeldt, krijg je - naast direct toegang tot het Native Brand programma - exclusief ook toegang tot de opnames van de masterclasses uit de Week van het Waarmaken van afgelopen september.
De Native Brand whitepapers zijn - oké, wel heel chique - spiekbriefjes voor iedere ondernemer die zijn/haar merk karakter wil geven.
Prachtig vormgegeven koffietafelboek, 384 pagina's vol food for thought, verhalen en heel veel meer.
Als je écht de diepte in wilt, is er maar één ding wat je te doen staat: going native. Op eigen tempo, waar en wanneer je maar wilt.
In mijn bedrijf ben ik niet alleen, maar zijn we met zijn drieën. In ons team ben ik de meest rustige. Misschien wel de meest beheerste ook. Ik herken dat in de heerser. Ik hou er ook van om de leiding te nemen én om anderen in staat te stellen dat zelf ook te doen. Ik pak regie op mijn stuk, als jij dat op het jouwe doet. En ja, ook als we een tijd hebben zitten praten, ben ik steevast degene die roept: oké jongens, wat gaan we nu dóen?
Archetypen zijn karakters, gebaseerd op universele menselijke verlangens. Je herkent ze in films, boeken en verhalen. Dat ze universeel zijn, betekent dat we ze allemaal in ons hebben. Zie het als een Wijze Raad, waarin sommigen altijd aan het woord zijn, sommigen alleen in specifieke omstandigheden. De meeste ondernemers hebben in hun Wijze Raad niet één, maar meerdere archetypen die de boventoon voeren. Weten wie dat zijn, maakt het mogelijk om te begrijpen hoe jij jouw ideale klanten raakt. En waarom. Helderheid dus.
Hieronder lees je meer over (de andere elf) archetypen. In wie herken jij jezelf het meest?