Maak kennis met de held
Een moedige triomf, een overwinning op tegenspoed, dat is waar de held voor gaat. Het is zijn reason of being, hij vindt er opwinding en voldoening in. Vastberaden om zijn doel te behalen, laat hij een ‘geef nooit op’ houding zien. We zijn allemaal weleens geïnspireerd of gered door een held. Waar zouden we zonder hem zijn? Het maakt de held tot een ultiem karakter voor jouw merk. Als het klopt. ;-)
Hoe dat werkt? Dat vertellen we je graag!
Maar eerst even dit...
Het held archetype is een van twaalf psychologie-onderbouwde archetypen. Archetypen zijn een soort oerkarakters, die een universeel verlangen vertolken. De held dus, maar bijvoorbeeld ook de onschuldige, de ontdekkingsreiziger, de rebel en de heerser.
Alle écht succesvolle ondernemers kennen zichzelf en hun charme. Ze creëren een merk dat klopt vanuit hun dominante archetype(n). Zo geven ze hun merk karakter én aantrekkingskracht.
Ben jij benieuwd of de held past bij jou(w merk)?
Het held archetype gaat over opstaan en de uitdaging aangaan. Vechten voor wat belangrijk is en opkomen voor jezelf. De strijd aangaan, en winnen natuurlijk.
Vanuit zijn instinct wil hij anderen beschermen en inspireren. Hij is vastberaden om een verschil te maken in de wereld, of dat nu op het slagveld, het sportveld of in de politieke arena is.
De held moet vaak on the spot moeilijke beslissingen nemen. Hij is op zoek naar uitdagingen of voelt zich geroepen om onrecht tegen te gaan. De uitdaging kan een van humanitaire waarde zijn - zoals de wereld redden - maar ook een persoonlijk streven, zoals het beklimmen van de Mount Everest.
En ja, heldenondernemers willen graag beter zijn dan hun concurrenten. Ze kunnen niet anders. Zo dagen ze ook hun klanten uit: (wat) kun jij beter?
Ook wel bekend als: strijder, kruisvaarder, redder, superheld, soldaat, drakendoder, winnaar en coach.
Uitdagen zonder te vermoeien?
In veel stripverhalen spelen (super)helden de hoofdrol. Maar ook in films en series komen helden voor. Denk maar eens aan James Bond, Superman, the A-team en Pippi Langkous. In het echt kennen we natuurlijk ook genoeg helden. In wetenschap, politiek, sport, maar ook gewone mensen met bijzondere daden. Stephen Hawking, Sven Kramer, Oskar Schindler, Malala, Ussain Bolt, Nelson Mandela… zo kun je nog even doorgaan. Maar dichtbij vind je ze ook: mijn opa en oma die in de Tweede Wereldoorlog een Joods meisje onderdak gaven bijvoorbeeld.
Veel helden zijn te vinden in de wereld van filantropie, bij bedrijven met een sterk gevoel voor corporate social responsibility, in de sport en in het leger. Bekende merken die het held archetype omarmen, zijn Nike, Greenpeace, Defensie, het Rode Kruis, Adidas en Duracell.
De marketing van een heldenmerk is per definitie uitdagend. Krachtige woorden, kleuren en beelden, daarmee communiceert de held het liefst. Contrastrijke foto’s van onherbergzame natuur bijvoorbeeld, als symbool voor de grote uitdagingen die de held aangaat. Net als ruwe texturen en onuitwisbare vormen. Er is een tijd voordat de we de held kenden, en een tijd daarna. En dat maakt de held maar wat graag duidelijk in zijn communicatie.
Samenwerken met een held betekent dat er veel van je verwacht wordt. Commitments en eisen. De resultaatgerichtheid en hoge standaarden van de held vereisen toewijding. In een ongezonde werkomgeving kan dit leiden tot onderlinge competitie en burn out van medewerkers. In een gezonde organisatie drijft de sterke overtuiging de passie om het verschil te maken voor anderen.
Herken je je in de held? Mooi! Maar in een merk dat klopt gaat niet over de held, maar over jou! De held helpt je om het geheim van jouw aantrekkingskracht te ontdekken. Als je door de de bril van de held naar jezelf en je merk kijkt, ontdek je jouw blinde vlek, je natuurlijke voorkeuren en alles wat zó vanzelfsprekend voor je is dat je het niet (meer) opmerkt.
Wat je erbij helpt, zijn bijvoorbeeld de vijf subtypen. Alle vijf helden, maar onderling op cruciale punten toch weer anders. In wie van deze vijf herken jij jezelf het meest?
Hulp aan mensen in nood. Daar staat het Rode Kruis voor. Tijdens noodsituaties, bij rampen en conflicten. Dichtbij en ver weg. “Met het grootste vrijwillige hulpverlenersnetwerk ter wereld zijn we overal aanwezig. En omdat we met veel zijn kunnen we altijd helpen. Wij geloven, vanuit de grond van ons hart, dat je elkaar in nood niet in steek laat. Dat je op elkaar moet kunnen rekenen. Wij zijn hier om te helpen.” Het Rode Kruis is een echt heldenmerk. Met heldendaden. Die van mensen helden maakt. Ook als je rond de kerst een paar euro bij een glazen huis brengt.
"Duracell helpt ontdekkingsreizigers, leergierigen en avonturiers van alle leeftijden.” Niet gek voor een batterij, zou je denken. Maar we hebben het dan ook over batterij die het langer volhoudt dan anderen, waardoor jij langer kunt ontdekken, leren en op avontuur kunt zijn. Als sinds 1973 wordt dit verteld door het verhaal van het Duracellkonijn. Op de site heeft het beestje een ware videobiografie. Die kopt: “Hij heeft de afgelopen jaren al verschillende uitdagingen overwonnen en bewijst vandaag de dag dat hij nog steeds de beste is.” Waar kennen we dat van?
Hoe meer je je merk vanuit je eigen archetype opbouwt, hoe makkelijker het is om ‘jouw type klanten’ aan te trekken.
De ideale klant voor het held archetype is resultaatgericht en competitief, wil zichzelf bewijzen, zich fysiek of mentaal ontwikkelen en heeft een vasthoudende toewijding om uitdagingen te overwinnen. Hij heeft een held nodig of wil een held zijn.
Wij zien onszelf als goede, morele mensen. En we voelen ons dan ook aangetrokken door merken die hun overtuigingen laten zien. We boordelen merken dan ook op veel meer dan alleen het product of de dienst die ze ons bieden. We kijken naar of zij hun overtuigingen ook daadwerkelijk leven.
Wat een geluk!
Iedere held is uniek en vertelt zijn eigen verhaal. Het gaat in jou merk om jou!
De held helpt je het geheim van jouw aantrekkingskracht ontdekken. Hij helpt jou naar een merk dat klopt. Ben jij er klaar voor?
De held in je merk omarmen?
NU BESCHIKBAAR: Waarachtige Winter
De Waarachtige Winter bundelt het beste van Een Merk Dat Klopt. Als je deelneemt krijg je niet alleen een jaar lang toegang tot het Native Brand programma van jouw drie (!) dominante archetypen, je krijgt ook een Waarachtig Winterpakket. Met daarin mijn twee boeken (Anders Kijken op weg naar Een Merk Dat Klopt, en Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt), een luxe Food for Thought aantekeningenboek en twaalf receptenkaarten van (arche)typisch hartverwarmende dranken. Tegelijk met een groep andere ondernemers - die je ontmoet in een besloten groep in de online leeromgeving van Een Merk Dat Klopt - werk je zelfstandig door het Native Brand programma. Samen sluiten we de winter af met De Week van het Waarmaken van 10 t/m 14 februari, bomvol online masterclasses die je helpen om alles wat jij ontdekte ook waar te maken de komende periode.
Het resultaat: helderheid en bemoediging. Jouw tribe, misschien wel for life.
PS. Wees er snel bij. Als je je in oktober aanmeldt, krijg je - naast direct toegang tot het Native Brand programma - exclusief ook toegang tot de opnames van de masterclasses uit de Week van het Waarmaken van afgelopen september.
De Native Brand whitepapers zijn - oké, wel heel chique - spiekbriefjes voor iedere ondernemer die zijn/haar merk karakter wil geven.
Prachtig vormgegeven koffietafelboek, 384 pagina's vol food for thought, verhalen en heel veel meer.
Als je écht de diepte in wilt, is er maar één ding wat je te doen staat: going native. Op eigen tempo, waar en wanneer je maar wilt.
De held heeft mij de helderheid gebracht die ik nodig had om met mijn bedrijf een volgende stap te zetten. Mijn ambities zijn hoog, zowel voor mezelf als voor mijn klanten. Zij kiezen voor mij omdat ik hoge verwachtigen van ze heb. Zo brengen we elkaar naar grote hoogten.
"Have no fear, I'm here!" Het zijn de woorden die ik gekscherend riep naar Francien iedere keer als we elkaar spraken tijdens het Native Brand programma. Ik zou mezelf nooit een held hebben genoemd, maar herken álles wat de held doet. En mijn klanten ook!
Archetypen zijn karakters, gebaseerd op universele menselijke verlangens. Je herkent ze in films, boeken en verhalen. Dat ze universeel zijn, betekent dat we ze allemaal in ons hebben. Zie het als een Wijze Raad, waarin sommigen altijd aan het woord zijn, sommigen alleen in specifieke omstandigheden. De meeste ondernemers hebben in hun Wijze Raad niet één, maar meerdere archetypen die de boventoon voeren. Weten wie dat zijn, maakt het mogelijk om te begrijpen hoe jij jouw ideale klanten raakt. En waarom. Helderheid dus.
Hieronder lees je meer over (de andere elf) archetypen. In wie herken jij jezelf het meest?