In de zeven en een half jaar dat ik ondernemer ben, ontmoette ik ontelbaar veel andere ondernemers, maar ook leiders van maatschappelijke organisaties en bijzondere initiatieven in het publieke domein. Ik verdiepte me in hun manier van werken en leerde hun verhalen kennen. En al gauw viel me iets op.
Er zijn twee soorten mensen.
Je hebt mensen die doen wat anderen doen op de manier waarop die anderen het ook doen. Ze kopiëren bewust en onbewust wat succesvol is - of lijkt. Ze volgen de bestaande paden. Ze stellen weinig échte vragen, of hebben geen échte antwoorden. Vaak - maar niet altijd - hebben ze daar ook helemaal geen behoefte aan. Ze hanteren default strategieën en geijkte werkwijzen. Business as usual.
De andere groep dat zijn de mensen met een verhaal. Zij hebben een eigen kijk op de wereld en doen de dingen op hun eigen manier. Ze zijn anders dan anderen. Niet anders om anders te zijn, maar omdat het klopt. Ze hebben zelf niet altijd in de gaten hoe mooi, groots en belangrijk hun verhaal is. Dat het raakt, en waarom eigenlijk precies. Als ze dat wel begrijpen, weten ze vaak niet goed hoe ze het verhaal vertellen op een manier die klopt.