Het Grote Boek

voor Een Merk Dat Klopt

In de zeven en een half jaar dat ik ondernemer ben, ontmoette ik ontelbaar veel andere ondernemers, maar ook leiders van maatschappelijke organisaties en bijzondere initiatieven in het publieke domein. Ik verdiepte me in hun manier van werken en leerde hun verhalen kennen. En al gauw viel me iets op.


Er zijn twee soorten mensen.


Je hebt mensen die doen wat anderen doen op de manier waarop die anderen het ook doen. Ze kopiëren bewust en onbewust wat succesvol is - of lijkt. Ze volgen de bestaande paden. Ze stellen weinig échte vragen, of hebben geen échte antwoorden. Vaak - maar niet altijd - hebben ze daar ook helemaal geen behoefte aan. Ze hanteren default strategieën en geijkte werkwijzen. Business as usual.

De andere groep dat zijn de mensen met een verhaal. Zij hebben een eigen kijk op de wereld en doen de dingen op hun eigen manier. Ze zijn anders dan anderen. Niet anders om anders te zijn, maar omdat het klopt. Ze hebben zelf niet altijd in de gaten hoe mooi, groots en belangrijk hun verhaal is. Dat het raakt, en waarom eigenlijk precies. Als ze dat wel begrijpen, weten ze vaak niet goed hoe ze het verhaal vertellen op een manier die klopt.

Voor hen schreef ik Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt*. 


Zij zijn de visionairs, thought leaders en change makers (in de dop), die alles van wie ze zijn en wat ze in zich hebben inzetten om impact te maken op de wereld - hoe klein of groot dat ook is. Zij begrijpen dat er in de toekomst alleen nog maar plek is voor échte, menselijke merken. 


Ik heb er honderden gesproken in de afgelopen jaren. Ik hou van hun sensitiviteit, hun talent om te begrijpen wat er nodig is om ertoe te doen. Van hun bereidheid om niet alleen de échte vragen te stellen maar ook om de antwoorden te vinden. Hun energie, hun drive en de enorme potentie die er om hun merk heen hangt.

* en voor hun adviseurs.

Over het boek...

Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt neemt je mee in alles waar 'Een Merk Dat Klopt' voor staat. Zo neemt het eerste deel je mee in de vraag waarom we eigenlijk zo vaak níet doen wat klopt en waarom het zo belangrijk is (voor onszelf, onze klanten en de wereld) dat we dat wél doen. In het tweede deel ga je op ontdekkingsreis naar de essentie, de ziel en het karakter van je merk. Natuurlijk spelen de archetypen (universele oerkarakters) daarbij een belangrijke rol, en vooral vanwege de plek die zij hebben in 'de Reis van de Held'. De Reis van de Held is het patroon dat in álle goede verhalen verborgen zit. Deel twee laat je laat zien welke rol, waarde en betekenis je hebt in het leven van je klanten (en anderen). Je leert erdoor kijken naar jezelf en je merk als door de ogen van een antropoloog. In deel drie laat ik je zien hoe je jouw kloppende merk waarmaakt. Dat gaat over aligment, zichtbaarheid en leiderschap, over steeds opnieuw kiezen voor wat klopt.

Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt is een - de naam zegt het al - groot koffietafelboek, doorspekt met échte verhalen van ondernemers en honderden beelden en kleuren, met ontelbare achtergronden, trends, inzichten en voorbeelden, en ook nog eens prachtig vormgegeven. Het is hét basisboek voor iedereen die wil werken aan Een Merk Dat Klopt. Een boek dat gezien én gelezen mag worden. Of eigenlijk: móet worden.

Wat anderen zeggen...

Must-read
Een absolute must-read voor iedere ondernemer én communicatiespecialist. Dit boek geeft een introductie van hoe je tot de kern komt van je merk, en houvast over hoe je je doelgroep kunt raken met boeiende content en storytelling. Het is tijd voor nieuw leiderschap waarbij het niet alleen draait om omzet en winst, maar om menselijkheid. Merken die dat snappen hebben de toekomst!
Leyla Pelsman
Tijdsgeest
Een boek wat helemaal past bij deze tijdsgeest. Voel je dat er iets moet veranderen, maar weet je nog niet wat of welke rol jij daarin moet spelen? Lees dan dit boek en laat je inspireren. Zeker de moeite waard voor ondernemers en de leiders van de toekomst.
Henk Visser
Urgentie
Wauw. Dit boek is zo jou, én zo mij, én zo vele anderen denk ik. En eigenlijk boezemt je boek me ook angst in. Omdat ook mij iets te doen staat. Actief. Omdat voor het eerst in mijn 15-jarig ondernemerschap de weg en het resultaat me niet helder voor ogen staan. Maar wel de urgentie dat het weer moet kloppen.
Diane de Vries

Food for thought

Iedere ondernemer zou dit boek moeten lezen! Omdat het je aan het denken zet, je de juiste vragen stelt. Het helpt mij ook in mijn werk met ondernemers, en ik geef het boek dan ook cadeau aan al mijn klanten!
Erika Mouthaan

⭐ "Zeer geschikt om cadeau te geven."

⭐ "Past op de leestafel!"

⭐ "Inspirerend van voor tot achter."

⭐ "Een fundamenteel andere manier van kijken naar branding en marketing."

⭐ "Om in één keer uit te lezen, of af en toe een stukje."

⭐  "Onmisbaar voor marketeers, geeft diepgang aan je advies."

De inhoud van het boek

H1 | Er klopt iets niet...

"There's a voice inside that doesn't use words. Listen."
- Rumi

* Er fluistert iets... (het verhaal van James Carnes)
*Waarom we doen wat hoort
*Als het niet klopt...
*The second half of life
*Anders zijn
*Je blinde vlek
*Visionairs, thought leaders en change makers

H2 | Ondernemen in een nieuwe wereld

"Neither revolution nor reformation can ultimately change a society, rather you must tell a more powerful tale. One so persuasive that it sweeps away the old myths and becomes the preferred story.”
- Ivan Illich

* Het tijdperk van overload
*Tijden van verandering of verandering van tijden
* Ondernemen en betekenisgeving
*Nieuwe leiders
*Raken door herkenning en identificatie
*Voorbij de ratio
*Menselijke merken
*Be the change...

H3 | Verder kijken, anders kijken

"The real voyage of discovery consists not in seeking new landscapes, but in having new eyes."
- Marcel Proust

* Verder kijken
* Oog voor betekenisgeving
* Anders kijken: kijken als antropoloog
* Verdiepen in de wereld van je klant
*Uitgangspunten van de antropologische blik: 1) Geen klant, maar mens, 2) De kracht van het niet-weten, 3) Begrijpen is belangrijker dan weten, 4) Wisselen van perspectief, 5) De betekenis van het ondertussen
* De zin en onzin van focussen op je klant
* Verdiepen in je eigen wereld
* Het is geen toeval
* Jouw rol, waarde en betekenis in het leven van anderen
* When worlds collide

H4 | Houvast in de mist 

"Always remember that you are absolutely unique. Just like anybody else."
- Margaret Mead

* Sensemaking dankzij twee patronen
* De archetypen: herkomst en betekenis (alias: het eerste patroon): 1) Vier drijfveren op twee assen, 2) Wat zijn archetypen, en wat niet?, 3) De twaalf oerkarakters
* Je Wijze Raad
* Homo fabulans, de vertellende mens: 1) De antropologie van storytelling, 2) De psychologie van verhalen, 3) De maatschappelijke functie van verhalen
* Universele verhalen: de reis van de held (alias: het tweede patroon)
* Een reis in drie etappen, een verhaal in drie akten: 1) De eerste akte: de voorbereiding op de reis, 2) De tweede akte: de reis, 3) De derde akte: de terugkeer
* De drie akten en de archetypen: 1) De eerste akte: leren wat hoort, 2) De tweede akte: ontdekken wat klopt, 3) De derde akte: doen wat klopt
* Verhalen vertellen met je merk: van ondernemer naar mentor
* Durven twijfelen
* De enige échte belofte

H5 | Optimistisch, ontwapenend en een tikkeltje naïef: de onschuldige als karakter in je merk

* De wereld van de onschuldige: 1) Het karakter van de onschuldige, 2) Het wereldbeeld van de onschuldige, 3) Typisch onschuldige waarden
* De relevantie van een onschuldig merk: 1) De ideale klant van de onschuldige, 2) Wat een onschuldig merk zijn klanten belooft, 3) Drie trends die de onschuldige juist nu relevant maken
* Een onschuldig merk: 1) Werkwijze van een onschuldig merk, 2) Marketing van een onschuldig merk, 3) Voorbeelden van (arche)typisch onschuldige merken

H6 | Altijd welkom voor een kopje suiker: de buurjongen als karakter in je merk

* De wereld van de buurjongen: 1) Het karakter van de buurjongen, 2) Het wereldbeeld van de buurjongen, 3) Typische buurjongen waarden
* De relevantie van een buurjongen merk: 1) De ideale klant van de buurjongen, 2) Wat een buurjongen merk zijn klanten belooft, 3) Drie trends die de buurjongen juist nu relevant maken
* Een buurjongen merk: 1) Werkwijze van een buurjongen merk, 2) Marketing van een buurjongen merk, 3) Voorbeelden van (arche)typisch buurjongen merken

H7 | Doen wat nodig is: de held als karakter in je merk

* De wereld van de held: 1) Het karakter van de held, 2) Het wereldbeeld van de held, 3) Typische held waarden
* De relevantie van een heldenmerk: 1) De ideale klant van de held, 2) Wat een heldenmerk zijn klanten belooft, 3) Drie trends die de held juist nu relevant maken
* Een heldenmerk: 1) Werkwijze van een heldenmerk, 2) Marketing van een heldenmerk, 3) Voorbeelden van (arche)typisch heldenmerken

H8 | Onder moeders paraplu: de zorgzame als karakter in je merk

* De wereld van de zorgzame: 1) Het karakter van de zorgzame, 2) Het wereldbeeld van de zorgzame, 3) Typische zorgzame waarden
* De relevantie van een zorgzaam merk: 1) De ideale klant van de zorgzame, 2) Wat een zorgzaam merk zijn klanten belooft, 3) Drie trends die de zorgzame juist nu relevant maken
* Een zorgzaam merk: 1) Werkwijze van een zorgzaam merk, 2) Marketing van een zorgzaam merk, 3) Voorbeelden van (arche)typisch zorgzame merken

H9 | Een nieuw perspectief: de ontdekkingsreiziger als karakter in je merk

* De wereld van de ontdekkingsreiziger: 1) Het karakter van de ontdekkingsreiziger, 2) Het wereldbeeld van de ontdekkingsreiziger, 3) Typische ontdekkingsreiziger waarden
* De relevantie van een ontdekkingsreiziger merk: 1) De ideale klant van de ontdekkingsreiziger, 2) Wat een ontdekkingsreiziger merk zijn klanten belooft, 3) Drie trends die de ontdekkingsreiziger juist nu relevant maken
* Een ontdekkingsreiziger merk: 1) Werkwijze van een ontdekkingsreiziger merk, 2) Marketing van een ontdekkingsreiziger merk, 3) Voorbeelden van (arche)typisch ontdekkingsreiziger merken

H10 | Onweerstaanbaar: de minnaar als karakter in je merk

* De wereld van de minnaar: 1) Het karakter van de minnaar, 2) Het wereldbeeld van de minnaar, 3) Typische minnaar waarden
* De relevantie van een minnaar merk: 1) De ideale klant van de minnaar, 2) Wat een minnaar merk zijn klanten belooft, 3) Drie trends die de minnaar juist nu relevant maken
* Een minnaar merk: 1) Werkwijze van een minnaar merk, 2) Marketing van een minnaar merk, 3) Voorbeelden van (arche)typisch minnaar merken

H11 | Radicaal en brutaal: de rebel als karakter in je merk

* De wereld van de rebel: 1) Het karakter van de rebel, 2) Het wereldbeeld van de rebel, 3) Typische rebel waarden
* De relevantie van een rebel merk: 1) De ideale klant van de rebel, 2) Wat een rebel merk zijn klanten belooft, 3) Drie trends die de rebel juist nu relevant maken
* Een rebel merk: 1) Werkwijze van een rebel merk, 2) Marketing van een rebel merk, 3) Voorbeelden van (arche)typisch rebel merken

H12 | Vorm geven aan een visie: de creator als karakter in je merk

* De wereld van de creator: 1) Het karakter van de creator, 2) Het wereldbeeld van de creator, 3) Typische creator waarden
* De relevantie van een creator merk: 1) De ideale klant van de creator, 2) Wat een creator merk zijn klanten belooft, 3) Drie trends die de creator juist nu relevant maken
* Een creator merk: 1) Werkwijze van een creator merk, 2) Marketing van een creator merk, 3) Voorbeelden van (arche)typisch creator merken

H13 | Follow the leader: de heerser als karakter in je merk

* De wereld van de heerser: 1) Het karakter van de heerser, 2) Het wereldbeeld van de heerser, 3) Typische heerser waarden
* De relevantie van een heerser merk: 1) De ideale klant van de heerser, 2) Wat een heerser merk zijn klanten belooft, 3) Drie trends die de heerser juist nu relevant maken
* Een heerser merk: 1) Werkwijze van een heerser merk, 2) Marketing van een heerser merk, 3) Voorbeelden van (arche)typisch heerser merken

H14 | Visionaire dromenvangers: de magiër als karakter in je merk

* De wereld van de magiër: 1) Het karakter van de magiër, 2) Het wereldbeeld van de magiër, 3) Typische magiër waarden
* De relevantie van een magiër merk: 1) De ideale klant van de magiër, 2) Wat een magiër merk zijn klanten belooft, 3) Drie trends die de magiër juist nu relevant maken
* Een magiër merk: 1) Werkwijze van een magiër merk, 2) Marketing van een magiër merk, 3) Voorbeelden van (arche)typisch magiër merken

H15 | Een baken in onzekere tijden: de wijsgeer als karakter in je merk

* De wereld van de wijsgeer: 1) Het karakter van de wijsgeer, 2) Het wereldbeeld van de wijsgeer, 3) Typische wijsgeer waarden
* De relevantie van een wijsgeer merk: 1) De ideale klant van de wijsgeer, 2) Wat een wijsgeer merk zijn klanten belooft, 3) Drie trends die de wijsgeer juist nu relevant maken
* Een wijsgeer merk: 1) Werkwijze van een wijsgeer merk, 2) Marketing van een wijsgeer merk, 3) Voorbeelden van (arche)typisch wijsgeer merken

H16 | Laten we er maar om lachen: de clown als karakter in je merk

* De wereld van de clown: 1) Het karakter van de clown, 2) Het wereldbeeld van de clown, 3) Typische clown waarden
* De relevantie van een clown merk: 1) De ideale klant van de clown, 2) Wat een clown merk zijn klanten belooft, 3) Drie trends die de clown juist nu relevant maken
* Een clown merk: 1) Werkwijze van een clown merk, 2) Marketing van een clown merk, 3) Voorbeelden van (arche)typisch clown merken

H17 |  Het juiste spoor

* De wereld van de rebel: 1) Het karakter van de rebel, 2) Het wereldbeeld van de rebel, 3) Typische rebel waarden
* Tijd voor helderheid: zeven perspectieven voor een merk dat klopt: 1)  Het eerste perspectief: verder kijken, 2) Het tweede perspectief: navigeren in de mist, 3) Het derde perspectief: going native, 4) Het vierde perspectief: anders kijken (alias: de antropologische blik), 5) Het vijfde perspectief: herkenning en identificatie, 6) Het zesde perspectief: the moment of clarity, 7) Het zevende perpectief: alignement

H18 | Een merk dat klopt

* Van ontdekken naar waarmaken: 1) Leiderschap, 2) Zichtbaarheid
* Waarmaken wat klopt: 1) Aantrekkingskracht ontleed: vier variabelen, 2) Vier pijlers voor alignement in je merk, 3) Aan het werk met alignement in je merk

H19 | Nieuwe leiders, nieuwe tribes

* Van anders zijn naar leider van je eigen tribe
* Het belang van perspectief
* Leider tegen wil en dank
* Creating new tribes: tribal leadership

H20 | Voor professionals: diepgang in je advies

*Hoe het allemaal begon
* Visionaire krachten bundelen
* Diepgang in je advies
* Wat heb je nodig?
* De jaaropleiding in grote lijnen
* De cirkel is rond

Eerst laagdrempelig kennismaken?

De eerste vier hoofdstukken staan ook in 'Anders Kijken op weg naar Een Merk Dat Klopt'. Voor 12,95 euro krijg je een inkijkje in het gedachtegoed van Een Merk Dat Klopt.

Over de auteur

Francien van Eersel (1977) is antropoloog met meer dan vijftien jaar ervaring in het communicatievak. Met haar Native Brand methode helpt ze sinds 2017 ondernemers en (maatschappelijke) organisaties aan hun merk dat klopt. Haar antropologische kijk op branding is uniek in de wereld. Het gedachtengoed van Een Merk Dat Klopt kent drie pijlers: antropologie, archetypen en de Reis van de Held.

Van de redacteur...

Het klopt
"Het klopt, Francien! Ik kan je bijna horen praten. Het beeld dat een merk klopt door naar buiten - naar binnen - naar buiten -  naar binnen en tussen de ruimtes te kijken is heel gaaf en vernieuwend. Een fundamenteel andere manier van kijken naar merken dan de klassieke marketingaanpak. Niet de (rationeel ontlede) klant centraal stellen met werkwijzen en communicatie die op zijn of haar behoeften zijn gericht. Maar onderzoeken waar dat juist ook klopt voor jou en jouw merk. Dat is overigens ook duurzaam, eerlijk en past bij deze tijd. Zo goed dat dat je verhaal nu echt voor iedereen bereikbaar is in prachtige en inspirerende boeken."
Marijke Reiring