Stel je voor. Je loopt rond in een wereld vol dikke mist. Iedereen verdwaalt, alle ijkpunten zijn verdwenen. Op de tast schuifel je voetje voor voetje verder. Soms kom je iemand tegen die de weg lijkt te weten. Je volgt hem of haar. Maar keer op keer brengt het je alleen maar waar je niet wilt zijn.
En zomaar ineens wordt het helder. In je hoofd doemt een soort routekaart op die je de weg wijst, die antwoorden geeft in een wereld vol vragen. Zonder moeite beweeg je je in de wereld die lijkt opgeklaard. Tot je om je heen nog steeds mensen ziet verdwalen. Zij zien het (nog) niet. Er is nog steeds mist. Voor een tijdje denk je dat je gek bent. Maar je onderzoekt, houdt tegen het licht, test en probeert uit. Net zolang tot je zeker weet dat het klopt. It makes sense. You make sense. Dan besef je dat jouw kennis, begrip en inzicht andere mensen helpt navigeren in de mist.
Dat is wat Francien van Eersel voelt als ze in 2017 start met Native Branding.
Natuurlijk, ook zij was voor die tijd al vele malen verdwaald. Als antropoloog in het communicatievak beland. Als eens veelbelovende puber in haar eigen middelmatigheid gaan geloven. Als startend ondernemer verleid door overtuigingen over 'hoe het hoort'. The moment of clarity komt als ze in een businessschool ondernemers niet groter maar juist kleiner ziet worden. Ze doen elkaar na, worden steeds minder zichzelf. Mensen op zoek naar succes kijken naar buiten voor antwoorden, in plaats van naar binnen. En vele adviseurs, coaches, strategen en trainers weten dat. Terwijl alles van waarde en betekenis daar ligt. Binnen. Verstopt. Er moet toch een manier zijn om daar bij te kunnen? Om je te herinneren wie je bent? Die manier is er!
The world needs changemakers. So let's be one.