Maak kennis met de creator
Het klinkt tegenstrijdig… de creator verlangt naar innovatie maar zoekt naar controle. Op deze precaire scheidslijn vinden we visionaire en creatieve merken die verbeeldingskracht en zelf-expressie waarderen. Veel creators zijn actief op het gebied van kunst, design, marketing en technologie. Hun verbeeldingskracht en talent om vorm te geven aan een idee of visie, raakt ons.
Hoe dat werkt? Dat vertellen we je graag!
Maar eerst even dit...
Het creator archetype is een van twaalf psychologie-onderbouwde archetypen. Archetypen zijn een soort oerkarakters, die een universeel verlangen vertolken. De creator dus, maar bijvoorbeeld ook de held, de ontdekkingsreiziger, de rebel en de heerser.
Alle écht succesvolle ondernemers kennen zichzelf en hun charme. Ze creëren een merk dat klopt vanuit hun dominante archetype(n). Zo geven ze hun merk karakter én aantrekkingskracht.
Ben jij benieuwd of de creator past bij jou(w merk)?
De creator draagt een steentje bij aan de wereld, brengt structuur aan door iets nieuws te doen ontstaan. Door een vorm te geven aan een visie. Hij geniet van het proces en de uitkomst als hij iets creëert dat nog niet bestaat. De creator vertrouwt boven alles op het creatieve proces en leeft voor authentieke zelf-expressie.
Hij is een non-conformist die nog wel eens met zichzelf bezig kan zijn. Hij verlangt naar vrijheid van expressie en inspiratie. In zijn diepste kern is het creëren van nieuwe dingen voor de creator een manier om de oncontroleerbare wereld te controleren.
Ieder mens voelt zich potentieel aangetrokken tot een creator, zeker in turbulente tijden. Hoe oncontroleerbaarder de wereld voelt, hoe groter de wens om onze eigen omgeving te creëren. Creators brengen in deze tijden gevoel van controle, rust en stabiliteit.
Creators zijn doorgaans eigenwijs en perfectionistisch. Niet gek, als je al voor je ziet wat je aan het maken bent.
Ook wel bekend als: artiest, designer, maker, muzikant, schrijver, dromer en bouwer.
Zelfexpressie zonder te blijven hangen in perfectie?
In de marketing-, design- en technologiebranche zien we veel creators. Maar in iedere branche is ieder merk dat oude systemen, processen en producten vervangt voor nieuwe een creator. Consultants zijn er ook goed voorbeeld van. Ook merken die focussen op zelf-expressie zijn creators.
Op televisie zijn diverse programma’s waarin het creator archetype centraal staat. Denk bijvoorbeeld aan Master Chef, House Rules en Het beste idee van Nederland. Rem Koolhaas, Daan Roosegaarde en Piet Hein Eek zijn bekende creators, maar natuurlijk ook karakters zoals Phoebe in Friends.
Bekende merken die dit archetype omarmen, zijn Youtube, Adobe, Pixar, Praxis, Lego, Etsy, Tesla en Pinterest.
Vormgeving en design is van groot belang voor de marketing van merken die het creator archetype omarmen. Esthetisch en soms zelfs kunstig in vorm en taal, erop gericht om waardering en ontzag te krijgen.
Innovatie en kwaliteit staan hoog in het vaandel in creator organisaties. Zowel het creatieve proces als de uitkomst ervan wordt gewaardeerd. De manier van werken is gericht op samenwerking. Brainstormen is cruciaal. Toch wordt ook ruimte gegeven aan individuele medewerkers voor hun eigen creatieve proces.
De prijsstelling van producten en diensten is gemiddeld tot hoog. De focus ligt meer op schoonheid en duurzame waarde dan op geld.
Herken je je in de creator? Mooi! Maar in een merk dat klopt gaat niet over de creator, maar over jou! De creator helpt je om het geheim van jouw aantrekkingskracht te ontdekken. Als je door de de bril van de creator naar jezelf en je merk kijkt, ontdek je jouw blinde vlek, je natuurlijke voorkeuren en alles wat zó vanzelfsprekend voor je is dat je het niet (meer) opmerkt.
Wat je erbij helpt, zijn bijvoorbeeld de vijf subtypen. Alle vijf creators, maar onderling op cruciale punten toch weer anders. In wie van deze vijf herken jij jezelf het meest?
Dat LEGO een creator is, kan niet verrassend zijn. Onder het motto “Only the best is good enough" zet LEGO zich in voor de ontwikkeling van kinderen met als doel de bouwers van de toekomst te inspireren via creatief spelen en leren. Hoge kwaliteit is belangrijk. LEGO geeft kinderen - en volwassenen - eindeloze mogelijkheden om steeds opnieuw nieuwe bouwwerken te creëren. LEGO merkwaarden zijn voorstellingsvermogen, creativiteit, plezier, leren, zorgen en kwaliteit.
Als ‘ideeëncatalogus voor iedereen’ is het Pinterest' missie om mensen dingen te laten ontdekken die ze leuk vinden, en hen de inspiratie te bieden die dingen ook in hun dagelijkse leven te gaan doen. Pinterest is opgericht in 2010. Sinds die tijd heeft het online platform miljoenen mensen over de hele wereld geholpen bij hun ontdekkingstocht naar recepten, opvoedingstips, stijlinspiratie en andere ideeën. Pinterest creëert orde in de veelheid aan ideeën, inspireert en geeft de mogelijkheid om te laten zien wie je bent. Een echte creator dus.
Hoe meer je je merk vanuit je eigen archetype opbouwt, hoe makkelijker het is om ‘jouw type klanten’ aan te trekken.
De ideale klant voor het creator archetype houdt niet van goedkope massaproducten. Hij kan er niet mee laten zien wie hij is.
Voor ons is het kopen van een product een manier om te laten zien waar we voor staan en wat we mooi vinden. Dat hoeft écht niet allemaal duur te zijn. Dat ene schaaltje op de rommelmarkt dat zo’n bijzonder verhaal vertelt, spreekt ons net zoveel aan als het kunstwerk aan de muur waar we duizenden euro’s voor betaalden.
Wij houden er van om ons eigen leven vorm te geven. Do it yourself, op onze eigen, unieke manier. Tuinieren, het huis stylen, daar houden we van!
Wat een geluk!
Iedere creator is uniek en vertelt zijn eigen verhaal. Het gaat in jou merk om jou!
De creator helpt je het geheim van jouw aantrekkingskracht ontdekken. Hij helpt jou naar een merk dat klopt. Ben jij er klaar voor?
De creator in je merk omarmen?
NU BESCHIKBAAR: Waarachtige Winter
De Waarachtige Winter bundelt het beste van Een Merk Dat Klopt. Als je deelneemt krijg je niet alleen een jaar lang toegang tot het Native Brand programma van jouw drie (!) dominante archetypen, je krijgt ook een Waarachtig Winterpakket. Met daarin mijn twee boeken (Anders Kijken op weg naar Een Merk Dat Klopt, en Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt), een luxe Food for Thought aantekeningenboek en twaalf receptenkaarten van (arche)typisch hartverwarmende dranken. Tegelijk met een groep andere ondernemers - die je ontmoet in een besloten groep in de online leeromgeving van Een Merk Dat Klopt - werk je zelfstandig door het Native Brand programma. Samen sluiten we de winter af met De Week van het Waarmaken van 10 t/m 14 februari, bomvol online masterclasses die je helpen om alles wat jij ontdekte ook waar te maken de komende periode.
Het resultaat: helderheid en bemoediging. Jouw tribe, misschien wel for life.
PS. Wees er snel bij. Als je je in oktober aanmeldt, krijg je - naast direct toegang tot het Native Brand programma - exclusief ook toegang tot de opnames van de masterclasses uit de Week van het Waarmaken van afgelopen september.
De Native Brand whitepapers zijn - oké, wel heel chique - spiekbriefjes voor iedere ondernemer die zijn/haar merk karakter wil geven.
Prachtig vormgegeven koffietafelboek, 384 pagina's vol food for thought, verhalen en heel veel meer.
Als je écht de diepte in wilt, is er maar één ding wat je te doen staat: going native. Op eigen tempo, waar en wanneer je maar wilt.
Jarenlang was ik betrokken bij het ontwerpen van gebouwde omgevingen. Allemaal leuk en aardig, die stenen. Maar waar het écht om gaat, zijn de mensen die het gebruiken. Of dat nu gaat om stadskantoren, werkplekken of gevangenissen. De creator in mij wil altijd naar de essentie: de gebruiker en de bedoeling.
Archetypen zijn karakters, gebaseerd op universele menselijke verlangens. Je herkent ze in films, boeken en verhalen. Dat ze universeel zijn, betekent dat we ze allemaal in ons hebben. Zie het als een Wijze Raad, waarin sommigen altijd aan het woord zijn, sommigen alleen in specifieke omstandigheden. De meeste ondernemers hebben in hun Wijze Raad niet één, maar meerdere archetypen die de boventoon voeren. Weten wie dat zijn, maakt het mogelijk om te begrijpen hoe jij jouw ideale klanten raakt. En waarom. Helderheid dus.
Hieronder lees je meer over (de andere elf) archetypen. In wie herken jij jezelf het meest?