Maak kennis met de ontdekkingsreiziger

Ontdekken wie je bent, jezelf vinden, dat is het ultieme doel van de ontdekkingsreiziger. “Soms moet je ver gaan om dichtbij te komen”. In onze westerse wereld is dat ontdekken iets dat eigenlijk altijd - zij het in de onderstroom of expliciet - aanwezig is. Merken die inspelen op onze behoefte aan vrijheid, avontuur en onafhankelijkheid, zijn échte ontdekkingsreizigers. En wat vinden we het fijn, wat deze merken ons impliciet beloven.

Wat dat is? Dat vertellen we je graag!

Maar eerst even dit... 


Het ontdekkingsreiziger archetype is een van twaalf psychologie-onderbouwde archetypen. Archetypen zijn een soort oerkarakters, die een universeel verlangen vertolken. De ontdekkingsreiziger dus, maar bijvoorbeeld ook de held, de minnaar, de rebel en de heerser. 


Alle écht succesvolle ondernemers kennen zichzelf en hun charme. Ze creëren een merk dat klopt vanuit hun dominante archetype(n). Zo geven ze hun merk karakter én aantrekkingskracht. 


Ben jij benieuwd of de ontdekkingsreiziger past bij jou(w merk)?

"Soms moet je ver gaan om dichtbij te komen."

Een grote behoefte aan individualisme, gecombineerd met de zoektocht naar bedoeling en betekenis. Dat kenmerkt de ontdekkingsreiziger. Hij zoekt het antwoord op vragen als “waartoe ben ik hier op aard?” door te reizen, te ontdekken en te leren van de wat hij in de wereld tegenkomt. Avontuur is een middel, het doel is verlichting en zelfontplooiing. 


De ontdekkingsreiziger wil vrij van beperkingen zijn, en is dan ook kritisch op de gevestigde orde. Maar in plaats van aan de poten te zagen van wat er al is, kiest hij ervoor gewoon de andere kant op te gaan. Een nieuw pad vinden. 


Zijn bereidheid om altijd verder te kijken, maakt de ontdekkingsreiziger tot een genuanceerde geest. Iemand die graag leert van anderen en van zijn ervaringen onderweg. Niets is te gek. Niet zelden brengt hij dan ook bij anderen nieuwe perspectieven en verrassende manieren van kijken. En dat verdwalen, dat hoort er toch een beetje bij?

Van die typische ontdekkingsreizigerdingen

Ook wel bekend als: zoeker, dwaler, individualist, pelgrim, pionier, avonturier en padvinder.

Belofte: ontdek en volg je eigen pad, dan ben je al op je bestemming.
Grootste verlangen: de vrijheid van het ontdekken, of dat nu jezelf of de wereld is.
Talent: anders kijken, lef, nieuwe perspectieven, onafhankelijkheid, de dingen van een afstandje bekijken.
Tone of voice: open-minded, vindingrijk en tolerant. 

Je eigen pad vinden zonder te verdwalen?

Dat kan! Echt!


Je kunt je merk op een originele, authentieke, vrije en ontdekkingsreizigerwaardige manier in de markt zetten zonder steeds maar weer te verdwalen en door anderen niet begrepen te worden. Niet door te doen wat iedereen al doet of waarvan je denkt dat het hoort, maar juist door meer jezelf te zijn én te laten zien. 


Wil jij weten hoe je de ontdekkingsreiziger in je merk de plek geeft die hij verdient? En zo je natuurlijke aantrekkingskracht vertaalt in een merk dat klopt? 
Lees meer

Waar kom je de ontdekkingsreiziger tegen?

De bekendste ontdekkingsreiziger van Nederland is zonder enige twijfel Floortje Dessing. Met programma’s als RTL Travel, 3 op reis en Floortje naar het einde van de wereld, neemt zij de kijker mee naar plekken waar ze zelf nooit zullen komen. Andere bekende ontdekkingsreizigers zijn natuurlijk grootheden als Columbus, Marco Polo, Neil Armstrong en Amelia Earhart

In televisieprogramma’s en op internet is het thema ‘ontdek de wereld’ sowieso alom vertegenwoordigd. Jamie Oliver laat ons ziet wat de mensen eten in die delen van de wereld waar mensen het oudst worden, in De gevaarlijkste wegen van de wereld rijden twee bekende Nederlanders een spannende autorit waarin zij geconfronteerd worden met hun angsten en op Instagram kun je je door Followmefaraway verlekkeren aan al het moois dat de wereld te bieden heeft. 

Bekende merken die het ontdekkingsreiziger archetype omarmen, zijn NASA, Discovery Channel, the Body Shop, Jeep, The North Face, Bever zwerfsport en 999 Games

Marketing van een ontdekkingsreiziger merk

Van alle archetypen is de ontdekkingsreiziger het minst aan een specifieke branche gebonden. Hij is, in welke branche dan ook, baanbrekend en pionierend, wijkt graag van de gebaande paden af en dat trekt het avontuurlijke in ons aan. Een van de meest kenmerkende eigenschappen van de ontdekkingsreiziger is dat hij zich niet graag conformeert. Dat betekent natuurlijk ook als het gaat om marketing. Ontdekkingsreizigermerken beloven vrijheid en ongebondenheid. In essentie gaat die belofte over het ontdekken van je eigen pad, om via dat pad het paradijs te vinden. Die belofte staat - als het klopt - niet alleen centraal in de boodschap naar buiten, maar ook in de manier van werken.

Loyaliteit is niet vanzelfsprekend, dus zul je als ontdekkingsreizigermerk mensen blijvend moeten verrassen om ze te binden en boeien. Beleving en ervaring staat voorop.

In de organisatiecultuur van de ontdekkingsreiziger staat het individu en zijn of haar ontwikkeling dan ook centraal. Regels worden niet benadrukt. Decentraal en democratisch georganiseerd, met alle ruimte voor flexibele arbeidsrelaties, werkplaatsen en -tijden. consensus, zeer gepassioneerde medewerkers, het hoort er allemaal bij. Passie kan omslaan in jaloezie en competitief gedrag, maar nog eerder tot vroegtijdig vertrek van medewerkers.

Iedereen is anders

Herken je je in de ontdekkingsreiziger? Mooi! Maar een merk dat klopt gaat niet over de ontdekkingsreiziger, maar over jou! De ontdekkingsreiziger helpt je om het geheim van jouw aantrekkingskracht te ontdekken. Als je door de de bril van de ontdekkingsreiziger naar jezelf en je merk kijkt, ontdek je jouw blinde vlek, je natuurlijke voorkeuren en alles wat zó vanzelfsprekend voor je is dat je het niet (meer) opmerkt. 


Wat je erbij helpt, zijn bijvoorbeeld de vijf subtypen. Alle vijf ontdekkingsreiziger, maar onderling op cruciale punten toch weer anders. In wie van deze vijf herken jij jezelf het meest?

De ontdekkingsreiziger

Onafhankelijk en dapper, de ontdekkingsreiziger wil nieuwe dingen zien en beleven. Hij zoekt de grens op en neemt risico’s. Hij loopt daarmee wel een ander risico, namelijk om doelloos rond te dwalen of zich te vervreemden van anderen. 

De avonturier

De avonturier is een spontane durfal met een ‘geen angst’ houding. Je herkent hem aan zijn honger naar gevaar en sensatie, adrenaline is voor hem als zuurstof. Het kan voor de avonturier lastig zijn om gelukkig zijn met de gewone dingen in het leven. 

De pionier

De pionier is altijd de eerste. Innovatief en gedreven ontdekt hij nieuwe wegen. Een burn-out of teleurstelling ligt op de loer als het hem niet lukt om de eerste te zijn. 

De generalist

De generalist gelooft dat de wereld een plek is om ontdekt te worden, en zoekt daarom naar zoveel mogelijk uiteenlopende gebieden. Hij heeft een grote diversiteit aan talenten en kennis, die hij zelf nog wel eens overschat. 

De zoeker

De zoeker wil altijd blijven groeien en leren. Onvermoeibaar en ambitieus laat hij geen steen op zijn plek leggen in zijn zoektocht naar betekenis. Hij haalt meer plezier uit het doen van ontdekkingen dan uit relaties en is altijd onderweg. Dit kan leiden tot eenzaamheid en vervreemding. 

Ontdekkingsreiziger merken in de echte wereld

Er zijn grote merken die het ontdekkingsreiziger archetype op een indrukwekkende manier omarmen én laten zien. Laat je inspireren door onderstaande voorbeelden uit binnen- en buitenland. 

The North Face

Never Stop Exploring. Dat is de boodschap van het outdoor kleding- en materialenmerk The North Face. Vernoemd naar de koude schaduwzijde van een berg, helpt het mensen met de wereld ontdekken. In een prachtig filmpje viert het bedrijf de mens als ontdekkingsreiziger. “We feel that this stands as a symbol of the insatiable curiosity of all mankind to explore the unknown.” zegt astronaut Buzz Aldrin erin. 

999 Games

Hoewel het bedrijf in het logo een joker heeft, herken je in 999 Games vooral de ontdekkingsreiziger. De spellenleverancier van Nederlandse bodem begon ruim 25 jaar geleden toen de oprichter op zijn verre reizen onder de indruk raakte van het grote assortiment spellen in het buitenland. “Een wereld van speelplezier” is dan ook het motto van het merk. Met spellen als De Kolonisten van Catan, Carcasonne, Terra en Dominion is het duidelijk: ook tijdens het spelen kun je met 999 Games de wereld ontdekken. 

Discovery

Discovery positioneert zich als dé non-fictie mannenzender bij uitstek. De televisiezender is autoriteit op onderwerpen die betrekking hebben op de wereld om ons heen. "Wij vieren bijzondere mensen die hun levenswerk maken van ontdekken en het voeden van hun nieuwsgierigheid. Mensen die keer op keer hun grenzen verleggen. Die onvoorstelbare uitvindingen doen en daarmee levens veranderen en mijlpalen markeren in onze geschiedenis.” 

Waarom we zo van de ontdekkingsreizigers houden

Hoe meer je je merk vanuit je eigen archetype opbouwt, hoe makkelijker het is om ‘jouw type klanten’ aan te trekken. 

De ideale klant van het ontdekkingsreiziger archetype is óf energiek, enthousiast en eager om er op uit te trekken, óf juist verstikt, zoekend en vervreemd in een wereld waarin hij zich gevangen voelt. Maar vaker nog is het een combinatie van beiden. 

Het valt niet altijd mee. We willen uniek zijn maar niet té anders dan anderen. Wat heerlijk dan ook dat er merken zijn die dat begrijpen. Het zijn merken die authentiek zijn en waarvan we weten dat ze écht van waarde zijn omdat anderen het ons vertelden. Alleen als bedrijven begrijpen dat wij van nature niet loyaal zijn - veranderen is menselijk, niet? - en we onze vrijheid en individualiteit willen bewaken, kiezen we voor ze. Misschien zelfs wel vaker dan eens. 

Ben jij een ontdekkingsreiziger?

Wat een geluk!

Iedere ontdekkingsreiziger is uniek en vertelt zijn eigen verhaal. Het gaat in jou merk om jou!

De ontdekkingsreiziger helpt je het geheim van jouw aantrekkingskracht ontdekken. Hij helpt jou naar een merk dat klopt. Ben jij er klaar voor?

Ik wil Een Merk Dat Klopt

De ontdekkingsreiziger in je merk omarmen?

NU BESCHIKBAAR: Waarachtige Winter

Ieder jaar starten twee groepen ondernemers de reis van hun leven. Op weg naar inzichten, naar de essentie van hun merk. Met zonder twijfel het beste aanbod van Een Merk Dat Klopt ooit: Waarachtige Winter.

€ 1799,- | 12 x € 167

De Waarachtige Winter bundelt het beste van Een Merk Dat Klopt. Als je deelneemt krijg je niet alleen een jaar lang toegang tot het Native Brand programma van jouw drie (!) dominante archetypen, je krijgt ook een Waarachtig Winterpakket. Met daarin mijn twee boeken (Anders Kijken op  weg naar Een Merk Dat Klopt, en Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt), een luxe Food for Thought aantekeningenboek en twaalf receptenkaarten van (arche)typisch hartverwarmende dranken. Tegelijk met een groep andere ondernemers - die je ontmoet in een besloten groep in de online leeromgeving van Een Merk Dat Klopt - werk je zelfstandig door het Native Brand programma. Samen sluiten we de winter af met De Week van het Waarmaken van 10 t/m 14 februari, bomvol online masterclasses die je helpen om alles wat jij ontdekte ook waar te maken de komende periode.

Het resultaat: helderheid en bemoediging. Jouw tribe, misschien wel for life.

PS. Wees er snel bij. Als je je in oktober aanmeldt, krijg je - naast direct toegang tot het Native Brand programma - exclusief ook toegang tot de opnames van de masterclasses uit de Week van het Waarmaken van afgelopen september.

Maar je kunt ook kiezen voor:

Native Brand whitepaper | ontdekkingsreiziger

De Native Brand whitepapers zijn - oké, wel heel chique - spiekbriefjes voor iedere ondernemer die zijn/haar merk karakter wil geven. 

€ 19,-
Stap met deze rijk vormgegeven whitepaper (high res JPG) in de wereld van de ontdekkingsreiziger en begrijp hoe je alignement aanbrengt tussen de binnenkant en de buitenkant, en tussen de verschillende elementen van jouw merk. 

Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt

Prachtig vormgegeven koffietafelboek, 384 pagina's vol food for thought, verhalen en heel veel meer.  

€ 69,95
Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt is het basisboek voor ondernemers en zielgevers van maatschappelijke organisaties. Je ontdekt in het boek de rol, waarde en betekenis van (onder meer) de ontdekkingsreiziger in jou(w merk). En waarom die juist nu relevant is.

Clarity Coffee | 2 uur live 

Een  diepgaand gesprek van twee uur waarin ik - onder het genot van een lekkere kop koffie (of thee) - je op een andere manier naar jezelf, je werk en je merk laat kijken. 

€ 495,-
Samen komen we tot inzichten en meer helderheid. Een plaatje, dat ik teken en na afloop met je deel. Stap je direct in het Native Brand programma, dan krijg je daarop 495 euro korting. Dit is dus ook de ideale manier om te ontdekken of Een Merk Dat Klopt iets voor jou is.

Native Brand programma | zelfstudie

Als je écht de diepte in wilt, is er maar één ding wat je te doen staat: going native. Op eigen tempo, waar en wanneer je maar wilt.

12 x € 96,-
In het zorgvuldig opgebouwde Native Brand programma kijk je door de ogen van de ontdekkingsreiziger naar jezelf en je merk. Vol achtergronden, inzichten en ontelbaar veel inspirerende voorbeelden. Alles om ervoor te zorgen dat jij ontdekt en waarmaakt wat klopt.

Ontdekkingsreiziger ondernemers met Een Merk Dat Klopt

Edward
Ik heb zo vaak gedacht dat er iets mis met mij was. Altijd maar op zoek naar iets, en het nooit te kunnen vinden. Het perspectief van de  ontdekkingsreiziger leerde me dat dat niet alleen onrustig en soms gekmakend is, maar dat het me ook veel oplevert. En mijn klanten ook. Sinds ik dat weet, komen klanten - of dat nu coachies of bedrijven waarvoor ik als consultant werk - als vanzelf voor juist het stukje ontdekkingsreiziger in mij. Wie had dat ooit kunnen denken?
Sophieke

Als bestuurssecretaris kun je heel veel verschillende rollen hebben. Soms dienend, soms leidend. Ik belandde voorheen nog wel eens in een rol die me eigenlijk niet paste. Bijvoorbeeld in een organisatie waar doelen belangrijker zijn dan de vraag of het we wel de juiste richting op bewegen. Nu check ik vooraf bij een opdrachtgever: wat voor iemand zoek je eigenlijk? Is dat een ontdekkingsreiziger? Dan ga ik aan. Anders niet, even goede vrienden.

Maar weet je...

Archetypen zijn karakters, gebaseerd op universele menselijke verlangens. Je herkent ze in films, boeken en verhalen. Dat ze universeel zijn, betekent dat we ze allemaal in ons hebben. Zie het als een Wijze Raad, waarin sommigen altijd aan het woord zijn, sommigen alleen in specifieke omstandigheden. De meeste ondernemers hebben in hun Wijze Raad niet één, maar meerdere archetypen die de boventoon voeren. Weten wie dat zijn, maakt het mogelijk om te begrijpen hoe jij jouw ideale klanten raakt. En waarom. Helderheid dus. 


Hieronder lees je meer over (de andere elf) archetypen. In wie herken jij jezelf het meest?