Maak kennis met de ontdekkingsreiziger
Ontdekken wie je bent, jezelf vinden, dat is het ultieme doel van de ontdekkingsreiziger. “Soms moet je ver gaan om dichtbij te komen”. In onze westerse wereld is dat ontdekken iets dat eigenlijk altijd - zij het in de onderstroom of expliciet - aanwezig is. Merken die inspelen op onze behoefte aan vrijheid, avontuur en onafhankelijkheid, zijn échte ontdekkingsreizigers. En wat vinden we het fijn, wat deze merken ons impliciet beloven.
Wat dat is? Dat vertellen we je graag!
Maar eerst even dit...
Het ontdekkingsreiziger archetype is een van twaalf psychologie-onderbouwde archetypen. Archetypen zijn een soort oerkarakters, die een universeel verlangen vertolken. De ontdekkingsreiziger dus, maar bijvoorbeeld ook de held, de minnaar, de rebel en de heerser.
Alle écht succesvolle ondernemers kennen zichzelf en hun charme. Ze creëren een merk dat klopt vanuit hun dominante archetype(n). Zo geven ze hun merk karakter én aantrekkingskracht.
Ben jij benieuwd of de ontdekkingsreiziger past bij jou(w merk)?
Een grote behoefte aan individualisme, gecombineerd met de zoektocht naar bedoeling en betekenis. Dat kenmerkt de ontdekkingsreiziger. Hij zoekt het antwoord op vragen als “waartoe ben ik hier op aard?” door te reizen, te ontdekken en te leren van de wat hij in de wereld tegenkomt. Avontuur is een middel, het doel is verlichting en zelfontplooiing.
De ontdekkingsreiziger wil vrij van beperkingen zijn, en is dan ook kritisch op de gevestigde orde. Maar in plaats van aan de poten te zagen van wat er al is, kiest hij ervoor gewoon de andere kant op te gaan. Een nieuw pad vinden.
Zijn bereidheid om altijd verder te kijken, maakt de ontdekkingsreiziger tot een genuanceerde geest. Iemand die graag leert van anderen en van zijn ervaringen onderweg. Niets is te gek. Niet zelden brengt hij dan ook bij anderen nieuwe perspectieven en verrassende manieren van kijken. En dat verdwalen, dat hoort er toch een beetje bij?
Ook wel bekend als: zoeker, dwaler, individualist, pelgrim, pionier, avonturier en padvinder.
Je eigen pad vinden zonder te verdwalen?
De bekendste ontdekkingsreiziger van Nederland is zonder enige twijfel Floortje Dessing. Met programma’s als RTL Travel, 3 op reis en Floortje naar het einde van de wereld, neemt zij de kijker mee naar plekken waar ze zelf nooit zullen komen. Andere bekende ontdekkingsreizigers zijn natuurlijk grootheden als Columbus, Marco Polo, Neil Armstrong en Amelia Earhart.
In televisieprogramma’s en op internet is het thema ‘ontdek de wereld’ sowieso alom vertegenwoordigd. Jamie Oliver laat ons ziet wat de mensen eten in die delen van de wereld waar mensen het oudst worden, in De gevaarlijkste wegen van de wereld rijden twee bekende Nederlanders een spannende autorit waarin zij geconfronteerd worden met hun angsten en op Instagram kun je je door Followmefaraway verlekkeren aan al het moois dat de wereld te bieden heeft.
Bekende merken die het ontdekkingsreiziger archetype omarmen, zijn NASA, Discovery Channel, the Body Shop, Jeep, The North Face, Bever zwerfsport en 999 Games.
Van alle archetypen is de ontdekkingsreiziger het minst aan een specifieke branche gebonden. Hij is, in welke branche dan ook, baanbrekend en pionierend, wijkt graag van de gebaande paden af en dat trekt het avontuurlijke in ons aan. Een van de meest kenmerkende eigenschappen van de ontdekkingsreiziger is dat hij zich niet graag conformeert. Dat betekent natuurlijk ook als het gaat om marketing. Ontdekkingsreizigermerken beloven vrijheid en ongebondenheid. In essentie gaat die belofte over het ontdekken van je eigen pad, om via dat pad het paradijs te vinden. Die belofte staat - als het klopt - niet alleen centraal in de boodschap naar buiten, maar ook in de manier van werken.
Loyaliteit is niet vanzelfsprekend, dus zul je als ontdekkingsreizigermerk mensen blijvend moeten verrassen om ze te binden en boeien. Beleving en ervaring staat voorop.
In de organisatiecultuur van de ontdekkingsreiziger staat het individu en zijn of haar ontwikkeling dan ook centraal. Regels worden niet benadrukt. Decentraal en democratisch georganiseerd, met alle ruimte voor flexibele arbeidsrelaties, werkplaatsen en -tijden. consensus, zeer gepassioneerde medewerkers, het hoort er allemaal bij. Passie kan omslaan in jaloezie en competitief gedrag, maar nog eerder tot vroegtijdig vertrek van medewerkers.
Herken je je in de ontdekkingsreiziger? Mooi! Maar een merk dat klopt gaat niet over de ontdekkingsreiziger, maar over jou! De ontdekkingsreiziger helpt je om het geheim van jouw aantrekkingskracht te ontdekken. Als je door de de bril van de ontdekkingsreiziger naar jezelf en je merk kijkt, ontdek je jouw blinde vlek, je natuurlijke voorkeuren en alles wat zó vanzelfsprekend voor je is dat je het niet (meer) opmerkt.
Wat je erbij helpt, zijn bijvoorbeeld de vijf subtypen. Alle vijf ontdekkingsreiziger, maar onderling op cruciale punten toch weer anders. In wie van deze vijf herken jij jezelf het meest?
Hoewel het bedrijf in het logo een joker heeft, herken je in 999 Games vooral de ontdekkingsreiziger. De spellenleverancier van Nederlandse bodem begon ruim 25 jaar geleden toen de oprichter op zijn verre reizen onder de indruk raakte van het grote assortiment spellen in het buitenland. “Een wereld van speelplezier” is dan ook het motto van het merk. Met spellen als De Kolonisten van Catan, Carcasonne, Terra en Dominion is het duidelijk: ook tijdens het spelen kun je met 999 Games de wereld ontdekken.
Discovery positioneert zich als dé non-fictie mannenzender bij uitstek. De televisiezender is autoriteit op onderwerpen die betrekking hebben op de wereld om ons heen. "Wij vieren bijzondere mensen die hun levenswerk maken van ontdekken en het voeden van hun nieuwsgierigheid. Mensen die keer op keer hun grenzen verleggen. Die onvoorstelbare uitvindingen doen en daarmee levens veranderen en mijlpalen markeren in onze geschiedenis.”
Hoe meer je je merk vanuit je eigen archetype opbouwt, hoe makkelijker het is om ‘jouw type klanten’ aan te trekken.
De ideale klant van het ontdekkingsreiziger archetype is óf energiek, enthousiast en eager om er op uit te trekken, óf juist verstikt, zoekend en vervreemd in een wereld waarin hij zich gevangen voelt. Maar vaker nog is het een combinatie van beiden.
Het valt niet altijd mee. We willen uniek zijn maar niet té anders dan anderen. Wat heerlijk dan ook dat er merken zijn die dat begrijpen. Het zijn merken die authentiek zijn en waarvan we weten dat ze écht van waarde zijn omdat anderen het ons vertelden. Alleen als bedrijven begrijpen dat wij van nature niet loyaal zijn - veranderen is menselijk, niet? - en we onze vrijheid en individualiteit willen bewaken, kiezen we voor ze. Misschien zelfs wel vaker dan eens.
Wat een geluk!
Iedere ontdekkingsreiziger is uniek en vertelt zijn eigen verhaal. Het gaat in jou merk om jou!
De ontdekkingsreiziger helpt je het geheim van jouw aantrekkingskracht ontdekken. Hij helpt jou naar een merk dat klopt. Ben jij er klaar voor?
De ontdekkingsreiziger in je merk omarmen?
NU BESCHIKBAAR: Waarachtige Winter
De Waarachtige Winter bundelt het beste van Een Merk Dat Klopt. Als je deelneemt krijg je niet alleen een jaar lang toegang tot het Native Brand programma van jouw drie (!) dominante archetypen, je krijgt ook een Waarachtig Winterpakket. Met daarin mijn twee boeken (Anders Kijken op weg naar Een Merk Dat Klopt, en Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt), een luxe Food for Thought aantekeningenboek en twaalf receptenkaarten van (arche)typisch hartverwarmende dranken. Tegelijk met een groep andere ondernemers - die je ontmoet in een besloten groep in de online leeromgeving van Een Merk Dat Klopt - werk je zelfstandig door het Native Brand programma. Samen sluiten we de winter af met De Week van het Waarmaken van 10 t/m 14 februari, bomvol online masterclasses die je helpen om alles wat jij ontdekte ook waar te maken de komende periode.
Het resultaat: helderheid en bemoediging. Jouw tribe, misschien wel for life.
PS. Wees er snel bij. Als je je in oktober aanmeldt, krijg je - naast direct toegang tot het Native Brand programma - exclusief ook toegang tot de opnames van de masterclasses uit de Week van het Waarmaken van afgelopen september.
De Native Brand whitepapers zijn - oké, wel heel chique - spiekbriefjes voor iedere ondernemer die zijn/haar merk karakter wil geven.
Prachtig vormgegeven koffietafelboek, 384 pagina's vol food for thought, verhalen en heel veel meer.
Als je écht de diepte in wilt, is er maar één ding wat je te doen staat: going native. Op eigen tempo, waar en wanneer je maar wilt.
Als bestuurssecretaris kun je heel veel verschillende rollen hebben. Soms dienend, soms leidend. Ik belandde voorheen nog wel eens in een rol die me eigenlijk niet paste. Bijvoorbeeld in een organisatie waar doelen belangrijker zijn dan de vraag of het we wel de juiste richting op bewegen. Nu check ik vooraf bij een opdrachtgever: wat voor iemand zoek je eigenlijk? Is dat een ontdekkingsreiziger? Dan ga ik aan. Anders niet, even goede vrienden.
Archetypen zijn karakters, gebaseerd op universele menselijke verlangens. Je herkent ze in films, boeken en verhalen. Dat ze universeel zijn, betekent dat we ze allemaal in ons hebben. Zie het als een Wijze Raad, waarin sommigen altijd aan het woord zijn, sommigen alleen in specifieke omstandigheden. De meeste ondernemers hebben in hun Wijze Raad niet één, maar meerdere archetypen die de boventoon voeren. Weten wie dat zijn, maakt het mogelijk om te begrijpen hoe jij jouw ideale klanten raakt. En waarom. Helderheid dus.
Hieronder lees je meer over (de andere elf) archetypen. In wie herken jij jezelf het meest?