Maak kennis met de onschuldige
Stel je een kind voor. Lief, aandoenlijk, onschuldig. Er is iets met kinderen dat ervoor zorgt dat ze ons raken. HUn dromerigheid, hun optimisme en hun puurheid. We zijn allemaal kind geweest en verlangen er stiekem allemaal een beetje naar terug. Bedrijven gebruiken en omarmen dit archetype dan ook om twee grote - dikwijls onvervulde - behoeften in het hectische leven van hun klanten te bevredigen: eenvoud en geluk. En god, wat houden we om die reden van ze.
Hoe dat werkt? Dat vertellen we je graag!
Maar eerst even dit...
Het onschuldige archetype is een van twaalf psychologie-onderbouwde archetypen. Archetypen zijn een soort oerkarakters, die een universeel verlangen vertolken. De onschuldige dus, maar bijvoorbeeld ook de held, de ontdekkingsreiziger, de rebel en de heerser.
Alle écht succesvolle ondernemers kennen zichzelf en hun charme. Ze creëren een merk dat klopt vanuit hun dominante archetype(n). Zo geven ze hun merk karakter én aantrekkingskracht.
Ben jij benieuwd of de onschuldige past bij jou(w merk)?
De onschuldige als archetype is puur, deugdzaam en onberispelijk. Hij draagt niet de last van een zwaar geweten. Zijn geringe kennis van en ervaring met de wereld, maakt dat hij zich met groot vertrouwen, aanstekelijk optimisme en ongeremde verwondering door het leven beweegt.
De onschuldige ziet potentiële schoonheid in alles en iedereen. Het glas is halfvol. Er zijn geen dubbele motieven, de onschuldige heeft vrijelijk en onvoorwaardelijk lief, hij vertrouwt anderen en is in staat om mensen te vergeven. Puurheid en échte ervaringen opdoen liggen ten grondslag aan elke actie. Hij wordt geassocieerd met genieten van eenvoud en heilzaamheid.
Je zou kunnen zeggen dat hij de eeuwige optimist is, die altijd het goede ziet in mensen en het leven. Is hij écht zo positief - soms op het naïeve af? Of is zijn wil om te geloven in het goede een manier om te vinden waar hij in essentie naar zoekt: het 'beloofde land' of het paradijs. Een wereld waarin goed doen en harmonie overheersen. Die veilig is en waarin mensen elkaar kunnen vertrouwen.
Ook wel bekend als: kind, dromer, idealist, heilige, traditionalist, purist en muse.
Het goede doen zonder naïef te lijken (of zijn)
De bedrijven en organisaties die het onschuldige archetype omarmen, worden dikwijls gerund door een familie, een hechte vriendenclub of een (echt)paar. Het zijn vrijwel altijd merken die iets goeds in de wereld willen brengen, of op zijn minst streven naar meer lichtheid en eenvoud. Denk bijvoorbeeld aan non-profit organisaties en kerken, maar ook bedrijven die zich bezighouden met veiligheid en (zelf)vertrouwen.
In veel sprookjes, verhalen, films en series is de onschuldige een van de hoofdpersonen. Dorothy uit de Tovenaar van Oz bijvoorbeeld, net als Alice in wonderland, Jess uit de TV-serie New Girl en Forrest Gump.
Bekende magiër-persoonlijkheden zijn Arie Boomsma, Dalai Lama en Bono. Bekende merken die dit archetype omarmen, zijn Coca-Cola, Dove, Wereldwinkel en Ben & Jerry's.
Real beauty
Het is één van de grootste talenten - maar ook verlangens - van de onschuldige. Je verwonderen. Met een open blik de wereld in kijken. De kracht van verwondering is groot. Maar waar komt ons verwonderverlangen eigenlijk vandaan?
The Minimalists
Eenvoudige genoegens, zoals geluk, een goed, gezond en heilzaam leven. Dat is waar de onschuldige voor staat. De marketing en communicatie van de onschuldige haakt daar natuurlijk volledig op in, en doet dikwijls een beroep op een gevoel van nostalgie. Er wordt gebruik gemaakt van gedempte kleurencombinaties en zachte beelden.
De producten de onschuldige zijn vaak natuurlijk of puur. De cultuur en dienstverlening is gericht op deugdzaamheid en betrouwbaarheid. Er is geen focus op innovatie, deze bedrijven hebben de neiging om te blijven bij wat werkt. Het prijsniveau van producten en diensten is doorgaans laag tot gemiddeld.
Herken je je in de onschuldige? Mooi! Maar in een merk dat klopt gaat niet over de onschuldige, maar over jou! De onschuldige helpt je om het geheim van jouw aantrekkingskracht te ontdekken. Als je door de de bril van de onschuldige naar jezelf en je merk kijkt, ontdek je jouw blinde vlek, je natuurlijke voorkeuren en alles wat zó vanzelfsprekend voor je is dat je het niet (meer) opmerkt.
Wat je erbij helpt, zijn bijvoorbeeld de vijf subtypen. Alle vijf onschuldigen, maar onderling op cruciale punten toch weer anders. In wie van deze vijf herken jij jezelf het meest?
Maar het Britse smoothiemerk maakt 'de onschuldige' op heel veel andere fronten evengoed waar. Aandacht voor het kleine, en het goede. Dromen van een betere wereld, heilzame, gezonde ingrediënten en kleine stapjes.
Op de website navigeer je tussen 'things we make' (smoothies onder andere), 'things we do for the planet' en 'thing we do for people'.
Heerlijk gevoel toch, dat we wereld een beetje beter wordt terwijl jij voor de juite smoothie kiest?
Lang voordat verantwoord beleggen en duurzaam bankieren hot and happening werd, was er al Triodos Bank.
"Triodos Bank is een van de duurzaamste banken ter wereld. Onze missie is
om jouw geld te laten werken aan een mooiere samenleving."
De bank noemt zichzelf en de 700.00 klanten een 'positieve beweging' en investeert in 'positieve impact'.
Dat is niet alleen een mooie, maar ook bijzonder onschuldige belofte. In de financiële sector een prettige uitzondering, omdat je aan alles voelt, ziet en MERKt, dat ze het menen bij Triodos. Ook als het maatschappelijke tij ooit nog eens keert.
Good vibes. Happiness. Dat is toch wel het gevoel dat Coca-Cola ons geeft. Een soort warm and fuzzy familiegevoel in de winter ('The Holidays are coming - wie kent de grote trucks vol lampjes uit de kerstcommercials van Coca-Cola niet?). Maar evenzogoed een optimistisch feel good gevoel tijdens zomerse festivals.
Coca-Cola kiest hierin heel bewust voor het onschuldige gevoel. De nostalgie, het verlangen naar eenvoud. Er is geen focus op geheime ingrediënten of superieure kwaliteit.
Nee, Coca-Cola keeps it simple. Joy en happiness. Het leven is al ingewikkeld genoeg.
Hoe meer je je merk vanuit je eigen archetype opbouwt, hoe makkelijker het is om ‘jouw type klanten’ aan te trekken.
De ideale klant voor het onschuldige archetype zoekt naar een heilzame, fijne ervaring. Hij houdt van merken die zijn hectische leven simpeler maken. Als hij een merk vindt dat hij kan vertrouwen, is hij daar loyaal aan. Hij houdt van tradities en nostalgie en zoekt niet per se naar verandering. Tenzij het natuurlijk een verandering is die iets goeds teweegbrengt. Merken met een missie voor de wereld geven hem het gevoel dat hij zonder schuldgevoel kan genieten.
Wat een geluk!
Iedere onschuldige is uniek en vertelt zijn eigen verhaal. Het gaat in jou merk om jou!
De onschuldige helpt je het geheim van jouw aantrekkingskracht ontdekken. Hij helpt jou naar een merk dat klopt. Ben jij er klaar voor?
De onschuldige in je merk omarmen?
NU BESCHIKBAAR: Waarachtige Winter
De Waarachtige Winter bundelt het beste van Een Merk Dat Klopt. Als je deelneemt krijg je niet alleen een jaar lang toegang tot het Native Brand programma van jouw drie (!) dominante archetypen, je krijgt ook een Waarachtig Winterpakket. Met daarin mijn twee boeken (Anders Kijken op weg naar Een Merk Dat Klopt, en Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt), een luxe Food for Thought aantekeningenboek en twaalf receptenkaarten van (arche)typisch hartverwarmende dranken. Tegelijk met een groep andere ondernemers - die je ontmoet in een besloten groep in de online leeromgeving van Een Merk Dat Klopt - werk je zelfstandig door het Native Brand programma. Samen sluiten we de winter af met De Week van het Waarmaken van 10 t/m 14 februari, bomvol online masterclasses die je helpen om alles wat jij ontdekte ook waar te maken de komende periode.
Het resultaat: helderheid en bemoediging. Jouw tribe, misschien wel for life.
PS. Wees er snel bij. Als je je in oktober aanmeldt, krijg je - naast direct toegang tot het Native Brand programma - exclusief ook toegang tot de opnames van de masterclasses uit de Week van het Waarmaken van afgelopen september.
De Native Brand whitepapers zijn - oké, wel heel chique - spiekbriefjes voor iedere ondernemer die zijn/haar merk karakter wil geven.
Het gaat in jouw merk niet om de onschuldige, maar om jou! Met onze Toolkit voor een merk dat klopt ontdek je de diepere lagen van je merk.
Als je écht de diepte in wilt, is er maar één ding wat je te doen staat: going native. Op eigen tempo, waar en wanneer je maar wilt.
Ik begeleid mensen met een langdurige of terminale ziekte en hun mantelzorgers. Zij krijgen veel voor hun kiezen. In zo'n situatie lichtheid vinden, is wenselijk. De onschuldige in mij helpt ze erbij. Nu begrijp ik dus waarom ze mij steeds weer weten te vinden.
Als fotograaf was ik zoekende naar 'mijn eigen signatuur'. Francien liet me zien dat ik die al had. Onder meer de onschuldige zorgde ervoor dat ik het ook zag. Ik zie in alles en iedereen iets moois. Juist in de gewone momenten. Daarvan herinneringen maken, dat is mijn ding!
Archetypen zijn karakters, gebaseerd op universele menselijke verlangens. Je herkent ze in films, boeken en verhalen. Dat ze universeel zijn, betekent dat we ze allemaal in ons hebben. Zie het als een Wijze Raad, waarin sommigen altijd aan het woord zijn, sommigen alleen in specifieke omstandigheden. De meeste ondernemers hebben in hun Wijze Raad niet één, maar meerdere archetypen die de boventoon voeren. Weten wie dat zijn, maakt het mogelijk om te begrijpen hoe jij jouw ideale klanten raakt. En waarom. Helderheid dus.
Hieronder lees je meer over (de andere elf) archetypen. In wie herken jij jezelf het meest?