Maak kennis met de rebel
We hebben allemaal een wilde kant, en de rebel raakt ons precies daar. Het is onze diepgewortelde wens om ons nergens aan te conformeren, om anders te zijn. Tot rebellie aan toe. De rebel legt maatschappelijke normen naast zich neer en zoekt zelfs naar manieren om ze te vernietigen. Hij heeft een hekel aan mainstream en daagt maar wat graag de gevestigde orde uit. Die drang om zich niet te conformeren of zelfs de status quo omver te werpen, heeft de rebel niet zomaar. Hij heeft als doel de dingen opnieuw op te bouwen, maar dan goed. Viva la revolución.E En ja, dat heeft aantrekkingskracht op de juiste mensen!
Hoe dat werkt? Dat vertellen we je graag!
Maar eerst even dit...
Het rebel archetype is een van twaalf psychologie-onderbouwde archetypen. Archetypen zijn een soort oerkarakters, die een universeel verlangen vertolken. De rebel dus, maar bijvoorbeeld ook de held, de ontdekkingsreiziger, de magiër en de heerser.
Alle écht succesvolle ondernemers kennen zichzelf en hun charme. Ze creëren een merk dat klopt vanuit hun dominante archetype(n). Zo geven ze hun merk karakter én aantrekkingskracht.
Ben jij benieuwd of de onschuldige past bij jou(w merk)?
De rebel streeft er, voortdurend ontwrichtend, naar om dingen op te schudden. Hetzij voor persoonlijk gewin, hetzij voor het welzijn van anderen. De rebel vindt het niet erg om door anderen geschuwd of zelfs gevreesd te worden. Sterker nog, hij ziet die angst als een teken van zijn macht.
De rebel zorgt ervoor dat anderen zich ongemakkelijk voelen bij de status quo, in de hoop om zo verandering te veroorzaken.
De enorme kracht die de rebel geeft tegen culturele conventies, maakt dat hij taboedoorbrekend is. En ja, dat kan ook subtieler. Elk merk dat zichzelf of anderen bevrijdt van onderdrukking en onder de druk van de heersende cultuur uitkomt, is een rebel.
Ook wel bekend als: activist, gokker, hervormer, revolutionair, balling en dissident.
Bevrijden zonder te radicaliseren?
Extremistische groepen zijn bijna altijd een voorbeeld van de rebel. Hetzelfde geldt voor complotdenkers, bendes en alternatieve media. Maar niet alleen zij, je ziet juist ook veel rebellen onder vreedzame burgerrechtenactivisten en non-profit organisaties. Opvallend genoeg kom je de rebel ook tegen bij tal van reclamebureaus en zelfbenoemde creatieve outsiders. En natuurlijk heeft elke nieuwe speler op de markt die het opneemt tegen de marktleider, iets rebels in zich.
De rebel herkennen we natuurlijk ook in mythische figuren, zoals Robin Hood, maar ook captain Jack Sparrow uit The Pirates of the Caribean.
Bekende rebel-persoonlijkheden zijn Richard Branson, Malcom X, Geert Wilders en Rutger Bregman. Bekende merken die dit archetype omarmen, zijn Harley Davidson, MTV, Wakker Dier, G-star, BNN en Grolsch.
De rebel moedigt betwistbare morele waarden aan of gooit een onderdrukkend regime omver. In zijn marketing focust hij zich op het nemen van risico’s en het losbreken van de status quo. Een aversie van alles wat gemiddeld, gewoon en middelmatig is, staat voorop. Dit kan worden bereikt door donkere, stevige, revolutionaire beelden. Vaak wordt er gebruik gemaakt van een zeker shock element, soms extreem, soms in een slimme, onverwachte grap.
Kiezen voor een rebels merk, doe je niet zomaar. De drempel is hoog. Maar als je eenmaal binnen bent, ben je all-in. Gecomitteerd, gepassioneerd en revolutionair, daaraan herken je de ondernemers én medewerkers die voor de rebel werken.
Herken je je in de rebel? Mooi! Maar in een merk dat klopt gaat niet over de rebel, maar over jou! De rebel helpt je om het geheim van jouw aantrekkingskracht te ontdekken. Als je door de de bril van de rebel naar jezelf en je merk kijkt, ontdek je jouw blinde vlek, je natuurlijke voorkeuren en alles wat zó vanzelfsprekend voor je is dat je het niet (meer) opmerkt.
Wat je erbij helpt, zijn bijvoorbeeld de vijf subtypen. Alle vijf rebellen, maar onderling op cruciale punten toch weer anders. In wie van deze vijf herken jij jezelf het meest?
Het jeansmerk G-star specialiseert zich in het maken van RAW jeans: kleding die rechtstreeks en onbewerkt uit de fabriek komt. Grote inspiratiebron is militaire kleding. G-star geeft met zijn kleding klanten de mogelijkheid een ‘edge’ te creëren in hun look, zonder te opvallend anders te zijn. De belangrijkste waarde voor G-star is het product zelf. In advertenties wordt gebruik gemaakt van contrastrijke, harde foto’s. De modellen kijken, heel rebels, bijna altijd arrogant van de kijker af.
In 2012 startte Stichting Wakker Dier met een confronterende campagne over dierenleed in de kipindustrie. Met de introductie van het veelzeggende woord ‘plofkip’ en bijbehorende campagnes plantte deze rebel een permanant beeld in de hersenen van consumenten. De campagne richtte zich succesvol op supermarkten: vrijwel alle ketens hebben verbeteringen in dierenwelzijn in de keten doorgevoerd. Begin 2017 besloot Wakker Dier te starten met het aanpakken van horecaketens, te beginnen bij McDonalds.
Hoe meer je je merk vanuit je eigen archetype opbouwt, hoe makkelijker het is om ‘jouw type klanten’ aan te trekken.
De ideale klant voor het rebel archetype voelt zich aangetrokken door een schokkende, politiek incorrecte of op zijn minst ‘edgy’ houding.
Wij hebben allemaal een diepgeworteld verlangen naar ultieme vrijheid. We krijgen een kick van risicovol gedrag en gebruiken het om te ontdekken wie we zijn. Nee, we zijn echt niet allemaal zelf dissidenten. Soms zijn we juist keurige, eerzame burgers die graag even stoom afblazen. Rebelmerken helpen ons daarbij.
Wat een geluk!
Iedere rebel is uniek en vertelt zijn eigen verhaal. Het gaat in jou merk om jou!
De rebel helpt je het geheim van jouw aantrekkingskracht ontdekken. Hij helpt jou naar een merk dat klopt. Ben jij er klaar voor?
De rebel in je merk omarmen?
NU BESCHIKBAAR: Waarachtige Winter
De Waarachtige Winter bundelt het beste van Een Merk Dat Klopt. Als je deelneemt krijg je niet alleen een jaar lang toegang tot het Native Brand programma van jouw drie (!) dominante archetypen, je krijgt ook een Waarachtig Winterpakket. Met daarin mijn twee boeken (Anders Kijken op weg naar Een Merk Dat Klopt, en Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt), een luxe Food for Thought aantekeningenboek en twaalf receptenkaarten van (arche)typisch hartverwarmende dranken. Tegelijk met een groep andere ondernemers - die je ontmoet in een besloten groep in de online leeromgeving van Een Merk Dat Klopt - werk je zelfstandig door het Native Brand programma. Samen sluiten we de winter af met De Week van het Waarmaken van 10 t/m 14 februari, bomvol online masterclasses die je helpen om alles wat jij ontdekte ook waar te maken de komende periode.
Het resultaat: helderheid en bemoediging. Jouw tribe, misschien wel for life.
PS. Wees er snel bij. Als je je in oktober aanmeldt, krijg je - naast direct toegang tot het Native Brand programma - exclusief ook toegang tot de opnames van de masterclasses uit de Week van het Waarmaken van afgelopen september.
De Native Brand whitepapers zijn - oké, wel heel chique - spiekbriefjes voor iedere ondernemer die zijn/haar merk karakter wil geven.
Prachtig vormgegeven koffietafelboek, 384 pagina's vol food for thought, verhalen en heel veel meer.
Als je écht de diepte in wilt, is er maar één ding wat je te doen staat: going native. Op eigen tempo, waar en wanneer je maar wilt.
Je zou kunnen zeggen dat een vrouw in de bouw al een beetje rebels is, maar als die vrouw op hoge hakken door een keet dendert, valt dat op zijn minst op. Overigens doe ik het daar niet voor hoor. Ik ben gewoon mezelf. Ik heb zo mijn principes. Zo doe ik al mijn zakelijke reizen met het OV en mijn ouwe trouwe vouwfiets. Toen recent wat onderdelen kapot waren, en de fietsenmaker me vertelde dat alles herstellen duurder was dan een nieuwe fiets, koos ik toch voor herstellen. Wat goed is, doe je niet weg.
Archetypen zijn karakters, gebaseerd op universele menselijke verlangens. Je herkent ze in films, boeken en verhalen. Dat ze universeel zijn, betekent dat we ze allemaal in ons hebben. Zie het als een Wijze Raad, waarin sommigen altijd aan het woord zijn, sommigen alleen in specifieke omstandigheden. De meeste ondernemers hebben in hun Wijze Raad niet één, maar meerdere archetypen die de boventoon voeren. Weten wie dat zijn, maakt het mogelijk om te begrijpen hoe jij jouw ideale klanten raakt. En waarom. Helderheid dus.
Hieronder lees je meer over (de andere elf) archetypen. In wie herken jij jezelf het meest?