Maak kennis met de wijsgeer
De waarheid… wat is dat? Wijsgeren liggen ’s nachts wakker van die vraag. De wijsgeer neemt, perfectionistisch als hij is, geen genoegen met vage antwoorden. Hij is op een missie: alles analyseren om het juiste antwoord te vinden, en dit met anderen te delen. Wat een geluk voor de merken met het wijsgeer archetype. Wijsgeren zijn intelligent én wijs, ons baken in onzekere tijden. Daarmee veroveren zij de harten van hun klanten.
Hoe dat werkt? Dat vertellen we je graag!
Maar eerst even dit...
Het wijsgeer archetype is een van twaalf psychologie-onderbouwde archetypen. Archetypen zijn een soort oerkarakters, die een universeel verlangen vertolken. De wijsgeer dus, maar bijvoorbeeld ook de held, de ontdekkingsreiziger, de buurjongen en de clown.
Alle écht succesvolle ondernemers kennen zichzelf en hun charme. Ze creëren een merk dat klopt vanuit hun dominante archetype(n). Zo geven ze hun merk karakter én aantrekkingskracht.
Ben jij benieuwd of de wijsgeer past bij jou(w merk)?
Oké, even eerlijk. Als jij in een nieuwe situatie terechtkomt, wat doe je dan als eerste? Als je by default als eerste op zoek gaat naar kennis en informatie, dan is de kans groot dat jij een échte wijsgeer bent.
Een wijsgeer is niet alleen intelligent en een meester in het vinden van de juiste informatie, ook is hij doorgaans trots op zijn rationele brein, zijn analytisch vermogen, en zijn talent om logische verbanden te leggen. En terecht! Want een wijsgeer laat zich niet zo gauw gek maken.
Rustig, berekenend en beheerst. De wijsgeer gaat niet - lees: nooit! - over een nacht ijs. Zeker weten is een dingetje voor hem. Hij zoekt dan ook naar 'de waarheid', ook al is dat vaak een zoektocht die nooit stopt. Hij heeft een groot geloof en vertrouwen in de wetenschap, en ziet de wereld als een groot onontgonnen gebied vol nog te ontdekken en bewijzen patronen en wetmatigheden. Zijn honger naar kennis is niet alleen aanstekelijk, maar ook fijn. De wijsgeer is onafhankelijk en geeft ons duiding in een wereld vol onduidelijkheden. Hij is een baken, een raadsheer, of - en dat geldt vooral voor wat meer seniore wijsgeren - een mentor.
De schaduwkant van al dat gezoek naar informatie, is dat in actie komen nog wel eens lastig is. Analysis paralysis, noemen de Engelsen het. Het gevaar om in een soort tunnel van steeds meer en meer informatie terecht te komen, die juist verlammend werkt. Wanneer heb je genoeg kennis en informatie verzameld om denken om te zetten in doen? Lastig voor ondernemers die hun merk willen laten zien aan de wereld.
Gelukkig voor jou hebben we hier veel, heel veel, informatie verzameld. Én tal van tools om in actie te komen terwijl je je verdiept in de materie.
Verder onderzoeken én jezelf laten zien?
Vanzelfsprekend komen we de wijsgeer tegen bij merken in de nieuws en media. Maar ook musea, boekwinkels en universiteiten zijn ware wijgeer-walhalla’s. Dat geldt voor alle bedrijven en organisaties die zich focussen op research en development, het vergaren van kennis en het verspreiden van informatie.
De wijsgeer wordt bijzonder goed vertolkt door Sherlock Holmes, Hermelien Griffel uit Harry Potter en Spock in Star Trek. In het echte leven kennen we ook wijsgeren, zoals bijvoorbeeld Brené Brown, Albert Einstein, Stephen Hawking en Erik Scherder. En wat denk je van televisieprogramma’s zoals De slimste mens en Twee voor twaalf?
Bekende merken die dit archetype omarmen zijn Google, Discovery Channel, NOS op 3, Wikipedia, TED en Oprah.
De vraag is: hoe?
De vraag die we in 2017 massaal stelden: hoe? Herkenbaar en uiterst relevant. En een échte wijsgeervraag ook nog eens. Hoe dat zit, dat lees je in dit blog (met prachtige video!).
Een antropologische en psychologische verklaring achter het grootste verlangen van de wijsgeer: begrijpen hoe de wereld werkt. Dat willen we allemaal, in meer of mindere mate. En dit is waarom.
The truth is worth it
Het is jouw 'big thing' voor vandaag: dit filmpje kijken. Van begin tot eind, meerdere keren. Het laat zien de belangrijke taak van nieuwsmedia zien: de waarheid achterhalen.
Een baken, een lichtpunt in een donkere, verwarrende wereld, zo positioneert de wijsgeer zich graag. De betrouwbare bron van actuele én juiste informatie. Niet gek in een tijd die wordt gekenmerkt door fake news en een grondig wantrouwen in oude instituties. De wijsgeer helpt zijn klanten aan informatie en het nemen van weloverwogen besluiten. Hij is een echte expert.
Merken die het wijsgeer archetype omarmen, gebruiken vaak waardige, zorgvuldige marketing. Ze gebruiken vaak neutrale kleuren, zoals grijs, donkerblauw en wit.
De wijsgeer is intelligent en rekent erop dat zijn klanten dat ook zijn. Hij onderschat en beledigt zijn klant niet graag met Jip en Janneke taal. Zijn focus ligt daarentegen op kennis en soms zelfs exclusiviteit.
De cultuur in wijsgeermerken is vaak gefocust op analyse, leren, onderzoek en planning. Deze merken moedigen vrijheid van geest en individualiteit onder hun medewerkers aan, zodat ze de meest waardevolle waarde voor het bedrijf kunnen ontwikkelen: expertise.
Herken je je in de wijsgeer? Mooi! Maar een merk dat klopt gaat niet over de wijsgeer, maar over jou! De wijsgeer helpt je om het geheim van jouw aantrekkingskracht te ontdekken. Als je door de de bril van de wijsgeer naar jezelf en je merk kijkt, ontdek je jouw blinde vlek, je natuurlijke voorkeuren en alles wat zó vanzelfsprekend voor je is dat je het niet (meer) opmerkt.
Wat je erbij helpt, zijn bijvoorbeeld de vijf subtypen. Alle vijf wijsgeren, maar onderling op cruciale punten toch weer anders. In wie van deze vijf herken jij jezelf het meest?
Anno nu is er amper nog iemand die Google niet of nooit gebruikt. Voor kennis, maar zeker ook voor informatie. De weg vinden in een veelheid van aanbod. Ben jij op zoek naar teenslippers die je eksteroog ontzien? Google weet het. Dat ene recept van appeltaart? Google weet het. Als go-to voor het vinden van informatie, kan het niet anders: Google is een echte wijsgeer!
TED is een echt wijsgeermerk. Niet alleen omdat kennishongerigen er hun hart op kunnen halen, maar ook omdat het platform professionals de gelegenheid biedt om kennis te delen (en zich als expert te laten zien!)
Want zeg nu eens eerlijk... dat staat best lekker op je site en CV.
NOS op 3 helpt je - op een laagdrempelige manier - aan feiten en achtergronden. Met video's die aantrekkelijk en aansprekend zijn.
Zo geeft het merk (vooral, maar zeker niet alleen) jongeren alles wat ze nodig hebben om te weten en begrijpen.
Hoe meer je je merk vanuit je eigen archetype opbouwt, hoe makkelijker het is om ‘jouw type klanten’ aan te trekken.
De ideale klant voor het wijsgeer archetype is een harde om voor je te winnen. Vrij en kritisch denken staat tenslotte hoog in het vaandel. Maar oh wat vinden we het fijn om te leren, om onszelf te ontwikkelen. We zijn dan ook gek op details, op achtergrondinformatie, op statistieken en argumenten die beweringen onderbouwen. Ook zijn we heel graag de eerste die iets weten, om dit te kunnen delen met anderen. Geef ons dat, en wij zijn all yours.
Wat een geluk!
Iedere wijsgeer is uniek en vertelt zijn eigen verhaal. Het gaat in jou merk om jou!
De wijsgeer helpt je het geheim van jouw aantrekkingskracht ontdekken. Hij helpt jou naar een merk dat klopt. Ben jij er klaar voor?
De wijsgeer in je merk omarmen?
NU BESCHIKBAAR: Waarachtige Winter
De Waarachtige Winter bundelt het beste van Een Merk Dat Klopt. Als je deelneemt krijg je niet alleen een jaar lang toegang tot het Native Brand programma van jouw drie (!) dominante archetypen, je krijgt ook een Waarachtig Winterpakket. Met daarin mijn twee boeken (Anders Kijken op weg naar Een Merk Dat Klopt, en Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt), een luxe Food for Thought aantekeningenboek en twaalf receptenkaarten van (arche)typisch hartverwarmende dranken. Tegelijk met een groep andere ondernemers - die je ontmoet in een besloten groep in de online leeromgeving van Een Merk Dat Klopt - werk je zelfstandig door het Native Brand programma. Samen sluiten we de winter af met De Week van het Waarmaken van 10 t/m 14 februari, bomvol online masterclasses die je helpen om alles wat jij ontdekte ook waar te maken de komende periode.
Het resultaat: helderheid en bemoediging. Jouw tribe, misschien wel for life.
PS. Wees er snel bij. Als je je in oktober aanmeldt, krijg je - naast direct toegang tot het Native Brand programma - exclusief ook toegang tot de opnames van de masterclasses uit de Week van het Waarmaken van afgelopen september.
De Native Brand whitepapers zijn - oké, wel heel chique - spiekbriefjes voor iedere ondernemer die zijn/haar merk karakter wil geven.
Prachtig vormgegeven koffietafelboek, 384 pagina's vol food for thought, verhalen en heel veel meer.
Als je écht de diepte in wilt, is er maar één ding wat je te doen staat: going native. Op eigen tempo, waar en wanneer je maar wilt.
Ik heb een haat-liefde verhouding met mijn hoofd. Ik hou van denken. Van puzzelen en de werkelijkheid in modellen vatten. Toch doorbreek ik in mijn werk de alleenheerschappij van het denken. Omdat écht snappen juist begint in de waarneming en ontstaat waar denken en voelen samengaan.
Ik ben Gerben, sprekerscoach. Ik weet hoe je een overtuigend verhaal te vertellen, praat zonder moeite je event aan elkaar en bezwijk niet onder de druk van camera en groot publiek. Als wijsgeer leer ik jou om impact te maken met je verhaal. En dat zit hem niet in skills…
Het inzicht in de archetypes van mijzelf en mijn compagnons maakt duidelijk waar onze sterke en zwakke punten liggen en hoe we het beste samenwerken. De verdieping in de wijsgeer (en heerser!) maakte veel helder. Herkenbaar, verklarend en erg inspirerend.
Archetypen zijn karakters, gebaseerd op universele menselijke verlangens. Je herkent ze in films, boeken en verhalen. Dat ze universeel zijn, betekent dat we ze allemaal in ons hebben. Zie het als een Wijze Raad, waarin sommigen altijd aan het woord zijn, sommigen alleen in specifieke omstandigheden. De meeste ondernemers hebben in hun Wijze Raad niet één, maar meerdere archetypen die de boventoon voeren. Weten wie dat zijn, maakt het mogelijk om te begrijpen hoe jij jouw ideale klanten raakt. En waarom. Helderheid dus.
Hieronder lees je meer over (de andere elf) archetypen. In wie herken jij jezelf het meest?