Explained: understanding

23 september 2021

Misschien herken je het wel. Bij jezelf of bij de mensen om je heen. Hoe we ernaar kunnen verlangen om te begrijpen hoe iets werkt. Geen ons brein een puzzel en het gaat er automatisch mee aan de slag. Dit verlangen naar 'understanding' is één van de universele menselijke verlangens. 

In deze longread neem ik je mee in sociaal-wetenschappelijke inzichten. Waar komen die verlangens vandaan? Hoe worden ze in deze tijd getriggerd? Hoe sturen ze ons gedrag en dat van onze klanten? En wat kun (en wil) je ermee in jouw merk? 

Dat dit artikel verschijnt in de maand van de wijsgeer is geen toeval. De wijsgeer is één van de twaalf archetypen waarmee wij ondernemers helpen met een merk dat klopt. En de wijsgeer vertolkt het verlangen naar understanding. Een krachtig en mooi verlangen met grote kansen voor ondernemers met grote kennis en analytische manier van leven. 

Je leest de longread onder de afbeelding. Maar eerst even dit. 

Op een laagdrempelige manier de wijsgeer in je merk verkennen? Bestel dan gewoon onze Toolkit voor een merk dat klopt (wijsgeer editie).

Het is één van de meest menselijke behoeften die je kunt bedenken: de behoefte om te begrijpen. Begrijpen wat er gebeurt in de wereld om ons heen, begrijpen hoe ‘het’ werkt of ‘waarom’ dingen gebeuren. Dit verlangen wordt vertolkt door het wijsgeer archetype. Je weet wel, het archetype dat ons helpt aan kennis en informatie, een baken in onduidelijke tijden. 

Er zijn in de sociale wetenschappen tal van inzichten en theorieën die ons verlangen naar 'understanding' verklaren en duiden. Waar komt het vandaan? En wat brengt het teweeg in ons leven? Kennis hierover helpt je om te begrijpen hoe je als ondernemer mensen raakt met je merk. 


De vraag der vragen

Op zoek naar meer informatie over ons verlangen om te begrijpen, bracht het wereld-wijze-web me op een boeiend gesprek tussen twee onbekenden, met dit interessante fragment: 

Q: “Why do humans want to understand everything? 

What’s the psychology that explains this need?”

A: “I laugh every time I see this question."


Interessant, niet? Het is een teken van de intelligentie van de mens. Dit zouden dieren niet doen. Een leeuw doodt zijn prooi zonder zulke grote vragen. Instinct. Een mens denkt na (hoewel soms te weinig, zou je kunnen zeggen) of zijn daden. Waarom doden wij eigenlijk dieren? We gaan zelfs nog een stapje verder: waarom vragen wij ons eigenlijk af waarom we dieren doden? Na de dialoog hierboven te hebben gelezen, belandden wij van TR-IBU op een bijna absurdistisch meta-niveau. Waarom is het eigenlijk belangrijk om te weten waarom we willen begrijpen wat we doen? Pffff. 


Voor we mentaal in de war raken, laten we het maar even hierbij. Het bewijst - en dat is genoeg - dat de behoefte om te begrijpen menselijk is. Wijsgeren weten dit als geen ander. Het is hun eerste natuur om te grijpen naar een boek, te zoeken op het internet, de feiten te achterhalen. Wijsgeermerken begrijpen het ook. Natuurlijk! Zij bieden hun klanten duidelijkheid, overzicht en duiding. De kans op meer kennis, meer inzicht. Kennis is macht. Of misschien is het een kans op een betere wereld?


"Only when people know will they care.

Only when they care will they act.

Only when they act can the world change."

—Dr. Jane Goodall


Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over de wijsgeer? Op http://www.tr-ibu.nl/archetype/wijsgeer hebben we alle feiten en informatie over de wijsgeer voor je klaar staan. En doe zeker ook onze Native Brand test, dan weet je gelijk of jij ook een echte wijsgeer bent. Laat je ons weten wat de uitslag is? 

Reactie plaatsen