Maak kennis met de clown
Wie houdt er niet van om even vrij van zorgen te zijn? Licht en luchtigheid ervaren, even alleen maar hier en nu zijn. De rol van de clown is om mensen bij elkaar te brengen om te spelen en plezier in het leven te hebben. Hij is de perfecte entertainer, weet hoe hij ervoor moet zorgen dat mensen zich goed voelen - een gevoel waarmee ieder merk wel geassocieerd wil worden. Als jij de clown in je hebt, gaat dat als vanzelf.
Hoe dat werkt? Dat vertellen we je graag!
Maar eerst even dit...
Het clown archetype is een van twaalf psychologie-onderbouwde archetypen. Archetypen zijn een soort oerkarakters, die een universeel verlangen vertolken. De clown dus, maar bijvoorbeeld ook de held, de ontdekkingsreiziger, de rebel en de heerser.
Alle écht succesvolle ondernemers kennen zichzelf en hun charme. Ze creëren een merk dat klopt vanuit hun dominante archetype(n). Zo geven ze hun merk karakter én aantrekkingskracht.
Ben jij benieuwd of de clown past bij jou(w merk)?
Het clown archetype staat voor leven in het hier en nu. Voor plezier en zorgeloos genot. De clown wil het leven van mensen verlichten en ervoor zorgen dat zij het fijn hebben.
Hij is een rasentertainer die weet hoe je mensen vermaakt, of dat nu met humor is of met muziek, theater of een ander spektakel.
Met zijn vrolijke, onbezorgde karakter stelt de clown mensen in staat om in verbinding te zijn met het kind dat zij in zich hebben. Impulsief, ongeremd, niet bang om de regels om te buigen of om op te vallen. Even lekker gek doen. Anders dan anders. En lekker in je vel.
De clown denkt graag en goed out of the box, wat zorgt voor innovatieve ideeën. Dit betekent dat de clown een meester is in brainstormen, conceptontwikkeling en het presenteren van nieuwe concepten.
Een saaie vergadering of een wel erg serieus onderwerp? De clown weet in no-time de sfeer weer luchtig te maken. Soms nét op randje, maar altijd scherpzinnig. In de ruimte die ontstaat, is weer plek voor nieuwe ideeën.
Ook wel bekend als: goochelaar, joker, nar, cabaretier en artiest.
Plezier beleven zonder een leeghoofd te lijken.
Cabaretiers zijn overduidelijk een goed voorbeeld van het clown archetype. Maar zij zijn zeker niet de enige. Merken die dit archetype omarmen trekken graag de aandacht naar zich toe, dikwijls met hun handige en gekke maniertjes.
In de entertainment zien we clowns, maar ook wel in de media, retail, goede doelen en voedingsmiddelenindustrie. Eigenlijk is de clown het merk dat zijn - eventueel serieuze - branche niet te serieus neemt. Daarom zien we clowns ook terug bij producten die eigenlijk helemaal niet zo goed voor ons zijn: vooral zoetigheden.
Bekende clowns zijn bijvoorbeeld Jimmy Fallon, Robin Williams, Jeroen van Koningsbrugge en Gary Vaynerchuk. Ook op televisie herkennen we clowns in films en series, zoals in Chandler Bing uit Friends.
Bekende merken die dit archetype omarmen, zijn M&M’s, Powned, Haribo, Cool Blue, Omdenken en CliniClowns.
De clown is niet bang om regels te om te buigen, ook niet als dat politiek incorrect is. Dat kan als resultaat hebben dat de clown een product promoot dat niet goed voor je is, of je uitdaagt om licht en luchtig te kijken naar zaken die misschien wel serieus zijn.
De marketing van de de clown is vaak onconventioneel, dwaas en over the top. Er worden veel felle kleuren gebruikt, en er is sprake van een hoge energie. Clowns zijn in staat om virals te creëren, omdat ze begrijpen welk type humor mensen met elkaar willen delen. Interactieve websites en augemented reality is iets dat dan ook zeer goed bij de clown past.
De organisatiecultuur van de clown is losjes en gericht op plezier. Er zijn - als ze all the way gaan - ballenbakken, glijbanen en apenkooikamers. Traditionele ‘corporate’ regels zijn niet van toepassing. Er wordt een hele eigen manier van werken gecreëerd. En door de out of the box mentaliteit is de cultuur bijzonder innovatief.
Herken je je in de clown? Mooi! Maar een merk dat klopt gaat niet over de clown, maar over jou! De clown helpt je om het geheim van jouw aantrekkingskracht te ontdekken. Als je door de de bril van de clown naar jezelf en je merk kijkt, ontdek je jouw blinde vlek, je natuurlijke voorkeuren en alles wat zó vanzelfsprekend voor je is dat je het niet (meer) opmerkt.
Wat je erbij helpt, zijn bijvoorbeeld de vijf subtypen. Alle vijf clowns, maar onderling op cruciale punten toch weer anders. In wie van deze vijf herken jij jezelf het meest?
Als je zelfs een ernstig ziek kind in een ziekenhuis kunt laten lachen, dan ben je de titel clown meer dan waard. Niet alleen zorgt de stichting CliniClowns voor een moment voor deze kinderen om zich even niet ziek te voelen. Ook laat zij de maatschappij zien dat ook zieke kinderen gewoon kinderen zijn. Een ander perspectief. CliniClowns is daarmee een dubbelgoed voorbeeld van een clown.
“Alles voor een glimlach”. Internetwinkel CoolBlue neemt dat letterlijk en voert het door in alles wat ze doen. Hun productfilmpjes zijn grappig, hun social media reacties doorspekt met humor en lichtheid. Een extra kaartje in de bus als er iets even niet goed ging, een door waar je mee kunt knutselen (compleet met competitie) en taalgrapjes in de naamgeving van hun eigen spullen en mensen. Dat is clownesk! Om de speelsheid te stimuleren, zijn de vergaderkamers van CoolBlue ballenbakken, apenkooien en Mario Bros ruimten. Een kinderparadijs!
Hoe meer je je merk vanuit je eigen archetype opbouwt, hoe makkelijker het is om ‘jouw type klanten’ aan te trekken.
De ideale klant voor het clown archetype is jong of jong van geest. Iemand die afknapt op teveel serieusheid of juist wel wat licht en luchtigheid kan gebruiken in zijn of haar leven.
Wij zoeken andere ‘carpe diem’ mensen om mee op te trekken. En die vinden we vaak bij bedrijven en organisaties die het allemaal niet te serieus nemen. We ontmoeten er mensen die, net als wij, een broertje dood hebben aan saaie dingen, zelfs als deze belangrijk zijn. Wat vinden we het dan ook fijn als er bedrijven zijn die zelfs de suffe en saaie dingen met een twist grappig of plezierig maken. Zij houden onze aandacht vast, begrijpen dat we de neiging hebben om anders uit te checken. Hoe gekker, hoe beter!
Wat een geluk!
Iedere clown is uniek en vertelt zijn eigen verhaal. Het gaat in jou merk om jou!
De clown helpt je het geheim van jouw aantrekkingskracht ontdekken. Hij helpt jou naar een merk dat klopt. Ben jij er klaar voor?
De clown in je merk omarmen?
NU BESCHIKBAAR: Waarachtige Winter
De Waarachtige Winter bundelt het beste van Een Merk Dat Klopt. Als je deelneemt krijg je niet alleen een jaar lang toegang tot het Native Brand programma van jouw drie (!) dominante archetypen, je krijgt ook een Waarachtig Winterpakket. Met daarin mijn twee boeken (Anders Kijken op weg naar Een Merk Dat Klopt, en Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt), een luxe Food for Thought aantekeningenboek en twaalf receptenkaarten van (arche)typisch hartverwarmende dranken. Tegelijk met een groep andere ondernemers - die je ontmoet in een besloten groep in de online leeromgeving van Een Merk Dat Klopt - werk je zelfstandig door het Native Brand programma. Samen sluiten we de winter af met De Week van het Waarmaken van 10 t/m 14 februari, bomvol online masterclasses die je helpen om alles wat jij ontdekte ook waar te maken de komende periode.
Het resultaat: helderheid en bemoediging. Jouw tribe, misschien wel for life.
PS. Wees er snel bij. Als je je in oktober aanmeldt, krijg je - naast direct toegang tot het Native Brand programma - exclusief ook toegang tot de opnames van de masterclasses uit de Week van het Waarmaken van afgelopen september.
De Native Brand whitepapers zijn - oké, wel heel chique - spiekbriefjes voor iedere ondernemer die zijn/haar merk karakter wil geven.
Prachtig vormgegeven koffietafelboek, 384 pagina's vol food for thought, verhalen en heel veel meer.
Als je écht de diepte in wilt, is er maar één ding wat je te doen staat: going native. Op eigen tempo, waar en wanneer je maar wilt.
Een grap of een grol, daarvoor kun je altijd bij mij terecht. Zelfs toen mijn eigen horecazaak het niet redde, zag ik er de lol van in en vermaakte ik mensen met mijn verhalen. Inmiddels run ik een andere horecalocatie, en weet je? Dat entertainende en out of the box denkende van de clwon, dat komt me van pas. De meeste mensen willen niet wat alle anderen ook al hadden op hun feest en partij. Zij vertellen me hun verhalen, en ik weet in no time hoe we het kloppend - en leuk - maken.
Archetypen zijn karakters, gebaseerd op universele menselijke verlangens. Je herkent ze in films, boeken en verhalen. Dat ze universeel zijn, betekent dat we ze allemaal in ons hebben. Zie het als een Wijze Raad, waarin sommigen altijd aan het woord zijn, sommigen alleen in specifieke omstandigheden. De meeste ondernemers hebben in hun Wijze Raad niet één, maar meerdere archetypen die de boventoon voeren. Weten wie dat zijn, maakt het mogelijk om te begrijpen hoe jij jouw ideale klanten raakt. En waarom. Helderheid dus.
Hieronder lees je meer over (de andere elf) archetypen. In wie herken jij jezelf het meest?