Maak kennis met de zorgzame

Compassie en zelfopoffering, dat typeert de zorgzame. Stel je een empathische verpleegkundige voor, of een zorgzame conciërge. Maar ook een oma die haar kleinkinderen in de watten legt. Dan begrijp je dat het zorgzame archetype past bij bedrijven en organisaties die zich bezighouden met zorgen en verzorgen, bijvoorbeeld in de gezondheidszorg, non-profit en hospitality. De zorgzame geeft ons precies het juiste gevoel.

Hoe dat werkt? Dat vertellen we je graag!

Maar eerst even dit... 


Het zorgzame archetype is een van twaalf psychologie-onderbouwde archetypen. Archetypen zijn een soort oerkarakters, die een universeel verlangen vertolken. De zorgzame dus, maar bijvoorbeeld ook de held, de ontdekkingsreiziger, de rebel en de heerser. 


Alle écht succesvolle ondernemers kennen zichzelf en hun charme. Ze creëren een merk dat klopt vanuit hun dominante archetype(n). Zo geven ze hun merk karakter én aantrekkingskracht. 


Ben jij benieuwd of de zorgzame past bij jou(w merk)?

"I care. I care a lot. It’s kinda my thing."

De zorgzame als archetype is goed en empatisch. Hij handelt vanuit compassie en is meer bezorgd over anderen dan over zichzelf. Hij is niet zo makkelijk van zijn stuk te brengen. Kalm en optimistisch - zelfs in geval van crisis. Het maakt dat we altijd op hem kunnen terugvallen, en dat is heerlijk!


De zorgzame heeft een aangeboren, immense behoefte om voor mensen te zorgen. Hij wordt dan ook wel geassocieerd met een vader- of moederfiguur. Hun drang om hun kinderen te verzorgen en beschermen is instinctief en komt met een grote dosis zelfopoffering. 


De zorgzame geeft en geeft, omdat hij wil dat er voor anderen gezorgd wordt. Zijn dienstbaarheid en zelfs opofferingsbereidheid is groot en waardevol. Het is overigens niet honderd procent onbaatzuchtig - waarom zou het ook? Het gevoel dat hij nodig is en niet gemist kan worden, geeft de zorgzame zelfvertrouwen en een gevoel van bestemming. Hij kan daardoor soms betuttelend overkomen.

Van die typisch zorgzame dingen

Ook wel bekend als: heilige, altruïst, moeder, dienaar, helper, supporter, martelaar, pleitbezorger en verzorger.

Belofte: ik behandel jou net zoals ik zelf behandeld wil worden.
Grootste verlangen: mensen beschermen tegen het kwaad.
Talent: empathie, compassie, gulheid en dienstbaarheid.
Tone of voice: attent, bedachtzaam en aardig. 

Zorgen zonder te betuttelen?

Dat kan! Echt!


Je kunt je merk op een dienstbare, gedegen, zorgzame waardige manier in de markt zetten zonder betuttelend te zijn of te worden ervaren. Niet door te doen wat iedereen al doet of waarvan je denkt dat het hoort, maar juist door meer jezelf te zijn én te laten zien. 


Wil jij weten hoe je de zorgzame in je merk de plek geeft die hij verdient? En zo je natuurlijke aantrekkingskracht vertaalt in een merk dat klopt? 
Lees meer

Waar kom je de zorgzame tegen?

Leraren, verpleegkundigen, kerken, hotels. Maar ook verzekeringsmaatschappijen en pensioensvoorzieningen. Het zijn allemaal logische matches met het zorgzame archetype. Minder voordehandliggend misschien, maar de zorgzame is ook actief in onderhoud en herstel, zoals bij schoonmakers, hoveniers, kledingherstellers en schoenmakers. 


Bekende zorgzamen zijn moeder Theresa, Willeke Alberti, prinses Diana en Femke Halsema. In mythen en sprookjes zien we de zorgzame in de persoon van Assepoester


Bekende zorgzame merken zijn NIVEA, CDA, Amnesty International, Pampers, Starbucks, Leger des Heils, TOMS en Volvo.

Marketing van een zorgzaam merk

Bedrijven die zich bezig houden met zorgen en verzorgen, met onderhoud en herstel, zijn vaak een natuurlijke match met het zorgzame archetype. Maar ook bedrijven die veiligheid vooropstellen. 


De marketingstrategie van de zorgzame richt zich op behulpzaamheid en het creëren van een zorgzame en beschermende relatie. Sentimentele, fijne herinneringen, een fijn thuisgevoel en gevoelens van veiligheid staan centraal. Beelden zijn familiegericht, en er wordt gebruik gemaakt van zachte kleuren en gevoelige muziek. 


Intern creëert de zorgzame een cultuur die is gebaseerd op relaties en hiërarchie. Hij zorgt goed voor zijn medewerkers, maar verwacht ook een hoge mate van betrokkenheid en zelfs zelfopoffering. Dat kan in ongezonde situaties leiden tot burn-out. Er is een hoge mate van klantgerichtheid en dienstbaarheid richting klanten. Het liefst wil de zorgzame anticiperen op behoeften voordat ze duidelijk zijn, en er alles aan doen om eraan tegemoet te komen. 

Herken je je in de zorgzame? Mooi! Maar in een merk dat klopt gaat niet over de zorgzame, maar over jou! De zorgzame helpt je om het geheim van jouw aantrekkingskracht te ontdekken. Als je door de de bril van de zorgzame naar jezelf en je merk kijkt, ontdek je jouw blinde vlek, je natuurlijke voorkeuren en alles wat zó vanzelfsprekend voor je is dat je het niet (meer) opmerkt. 


Wat je erbij helpt, zijn bijvoorbeeld de vijf subtypen. Alle vijf zorgzamen, maar onderling op cruciale punten toch weer anders. In wie van deze vijf herken jij jezelf het meest?

De zorgzame is goed en empatisch. Hij handelt vanuit compassie en is meer bezorgd over anderen dan over zichzelf. Hij is niet zo makkelijk van zijn stuk te brengen. Kalm en optimistisch - zelfs in geval van crisis. Hij schrikt van egoïsme en ondankbaarheid en moet waken voor misbruik van zijn gulheid. 
De voogd komt op voor anderen, is een beschermer pur sang. Om verzorgende begeleiding en liefdevol toezicht te kunnen garanderen, houdt hij vast aan tradities en waarden. De grootste uitdaging is overbezorgdheid en misbruik van macht. 
De samaritaan is onbaatzuchtig en aardig. Hij strijd voor: heb uw naaste lief als uzelf. Hij vertoont gedrag dat vol compassie is. Het wegnemen van lijden van anderen, geeft hem betekenis. Als hij niet oppast, kan hij zich als martelaar gedragen. 
Uiterst sensitief, gedraagt de genezer zich als een tool voor anderen om heilzaamheid te ervaren. Hij creëert graag de optimale omstandigheden, waarin genezing spontaan optreedt. Je herkent hem aan een gezonde dosis optimisme en empathie. Hij kan last hebben van zijn ego, als hij denkt het enige juiste antwoord te hebben. 
Met puurheid, bescheidenheid en een eindeloze compassie brengt de engel lichtheid en plezier terwijl hij mensen helpt en comfort geeft. Hij helpt mensen hun leven positief te veranderen - inclusief spiritualiteit en wonderen. Hij moet waken voor een onrealistisch, positief beeld van de wereld. 
Er zijn grote merken die het zorgzame archetype op een indrukwekkende manier omarmen én laten zien. Laat je inspireren door onderstaande voorbeelden uit binnen- en buitenland. 

Volvo

Automerk Volvo staat bekend om zijn nadruk op veiligheid. ‘Voor dat ene moment dat er echt toe doet’ zet Volvo innovatie in om de veiligheid in het verkeer steeds opnieuw te vergroten. De driepuntsgordel, die ze in 1959 introduceerden, is vandaag de dag in elke auto terug te vinden. Maar ook het achterwaarts gerichte kinderzitje uit 1972 en de automatische remtechnologie uit 2008 zijn technologische vernieuwingen op het gebied van veiligheid. Met Vision 2020 heeft het bedrijf zich ten doel gesteld dat in 2020 niemand meer overlijdt door een verkeersongeval. Ambitieus en aantrekkelijk! 

Starbucks

De missie van Starbucks: het inspireren en voeden van de ziel - één persoon, één kop en één gemeenschap tegelijk. Het bedrijf hanteert daarvoor een aantal principes, zoals het verbeteren van de levens van koffietelers, respect en waardigheid onderling en betrokkenheid bij hun gasten. “We maken contact met onze gasten, lachen met ze en geven ze een steuntje in de rug – al is het maar voor even. Natuurlijk begint het met de belofte van een perfect bereid drankje, maar ons werk gaat veel verder. Waar het echt om gaat, is menselijk contact.” In de recente campagne Upstanders in de Verenigde Staten zette Starbucks tien ‘gewone’ zorgzamen in het zonnetje. 

Leger des Heils

Bewondering is op zijn plaats voor al het goede werk dat het Leger des Heils doet. De Christelijke organisatie vertaalt hun geloof in er zijn voor mensen die dat nodig hebben. Hun slogan 'Doen wat we geloven’ is geniaal en maken ze echt waar. Voor veel mensen in onze samenleving zijn zij een rots in de branding: wanneer er niemand meer is, dan is er altijd nog het Leger des Heils. Een zorgzame in hart en nieren. 

Hoe meer je je merk vanuit je eigen archetype opbouwt, hoe makkelijker het is om ‘jouw type klanten’ aan te trekken. 

De ideale klant voor het zorgzame archetype is iemand die zorg draagt voor zichzelf en anderen en zorgvuldige keuzes maakt. 

Wij worstelen er echt wel af en toe mee… met het vinden van een balans tussen voor onszelf zorgen en voor anderen zorgen. Onze kinderen, ouders, de wereld om ons heen, ze vragen allemaal onze aandacht. Wat heerlijk dat er bedrijven en organisaties zijn die dat begrijpen, die zien wat we doen en ons erkennen voor wat we allemaal doen voor anderen. We weten precies welke merken écht om ons geven en welke het alleen maar zeggen. 

Ben jij een zorgzame?

Wat een geluk!

Iedere zorgzame is uniek en vertelt zijn eigen verhaal. Het gaat in jou merk om jou!

De zorgame helpt je het geheim van jouw aantrekkingskracht ontdekken. Hij helpt jou naar een merk dat klopt. Ben jij er klaar voor?

Ik wil een merk dat klopt

Native Brand whitepaper | zorgzame

Onze Native Brand whitepapers zijn - oké, wel heel chique - spiekbriefjes voor iedere ondernemer die zijn merk karakter wil geven. 

€ 19,-
Stap met deze rijk vormgegeven whitepaper in de wereld van de zorgzame en begrijp hoe je alignement aanbrengt tussen de binnenkant en de buitenkant, en tussen de verschillende elementen van jouw merk. 

Toolkit voor een merk dat klopt | zorgzame

Het gaat in jouw merk niet om de zorgzame, maar om jou! Met onze Toolkit voor een merk dat klopt ontdek je de diepere lagen van je merk.

€ 79,-
Inhoud van de kit: 1) Clarity Code werkboek, 2) Anders Kijken magazine thema mensen en merken, 3) Native Brand whitepaper zorgzame, 4) Factsheet verlangens en vermogens van de zorgzame.

Native Brand programma | zelfstudie

Als je écht de diepte in wilt, is er maar één ding wat je te doen staat: going native. Op eigen tempo, waar en wanneer je maar wilt.

12 x € 96,-
In ons zorgvuldig opgebouwde Native Brand programma kijk je door de ogen van de zorgzame naar jezelf en je merk. Vol achtergronden, inzichten en inspirerende voorbeelden voor een merk dat klopt.

Of laat ons je helpen

Masterclasses

Er zijn verschillende webinars en masterclasses. Zo ontdek bijvoorbeeld het verhaal dat klopt voor jouw merk tijdens onze Masterclass brand storytelling.

€ 99,-
Kleinschalig, interactief en buitengewoon waardevol. Onze online masterclasses. Een bijzondere verdieping op je merk, en verrijking van je ondernemerschap.

Native Brand

impactgesprek | 1,5 uur

"I love how your mind works!" Onze klanten weten precies wat ze te doen staat als ze even vastlopen. Een gesprek met Francien heeft altijd impact!

€ 399,-
Op zoek naar helderheid in je merk, een spiegel, of nieuw concept? Of wil je gewoon weten of Native Branding voor jou een goed idee is? Boek een impactgesprek. 

Native Brand groepsprogramma 

Een deep-dive in wie je bent als ondernemer en wat dat betekent voor je merk. Het gaat om jou, maar je doet het niet alleen. Benut de kracht van samen.

12 x € 287,-
Ieder kwartaal een nieuwe groep. Maximaal zeven ondernemers, drie livedagen en zes online TR-IBE sessions. En een afsluiting met een kampvuurdiner!
Gideanne
Ik was jarenlang verloskundige, en deed mijn werk met veel plezier. Toch knaagde het aan me, want er was nooit tijd genoeg voor de aandacht die zwangeren en kersverse moeders verdienen. Ik koos ervoor om doula te zijn. Vanuit die rol is er weer ruimte voor de zorgzame in mij. En dankzij de zorgzame begrijp ik dat zelf ook.
Suzan

Ik begeleid mensen in de (mantel)zorg, die zelf ziek zijn of andere zieken helpen. Het is fijn voor ze dat er iemand is die begrijpt hoe zwaar die zorg op hun schouders weegt. Ik weet wat ze nodig hebben, en de zorgzame in mij helpt me erbij. Ik weet nu dat dat niet vanzelfsprekend en heel waardevol is.

Archetypen zijn karakters, gebaseerd op universele menselijke verlangens. Je herkent ze in films, boeken en verhalen. Dat ze universeel zijn, betekent dat we ze allemaal in ons hebben. Zie het als een Wijze Raad, waarin sommigen altijd aan het woord zijn, sommigen alleen in specifieke omstandigheden. De meeste ondernemers hebben in hun Wijze Raad niet één, maar meerdere archetypen die de boventoon voeren. Weten wie dat zijn, maakt het mogelijk om te begrijpen hoe jij jouw ideale klanten raakt. En waarom. Helderheid dus. 


Hieronder lees je meer over (de andere elf) archetypen. In wie herken jij jezelf het meest?