Maak kennis met de onschuldige

Stel je een kind voor. Lief, aandoenlijk, onschuldig. Er is iets met kinderen dat ervoor zorgt dat ze ons raken. HUn dromerigheid, hun optimisme en hun puurheid. We zijn allemaal kind geweest en verlangen er stiekem allemaal een beetje naar terug. Bedrijven gebruiken en omarmen dit archetype dan ook om twee grote - dikwijls onvervulde - behoeften in het hectische leven van hun klanten te bevredigen: eenvoud en geluk. En god, wat houden we om die reden van ze. 

Hoe dat werkt? Dat vertellen we je graag!

Maar eerst even dit... 


Het onschuldige archetype is een van twaalf psychologie-onderbouwde archetypen. Archetypen zijn een soort oerkarakters, die een universeel verlangen vertolken. De onschuldige dus, maar bijvoorbeeld ook de held, de ontdekkingsreiziger, de rebel en de heerser. 


Alle écht succesvolle ondernemers kennen zichzelf en hun charme. Ze creëren een merk dat klopt vanuit hun dominante archetype(n). Zo geven ze hun merk karakter én aantrekkingskracht. 


Ben jij benieuwd of de onschuldige past bij jou(w merk)?

"Onderschat de grootsheid van een klein gebaar niet."

De onschuldige als archetype is puur, deugdzaam en onberispelijk. Hij draagt niet de last van een zwaar geweten. Zijn geringe kennis van en ervaring met de wereld, maakt dat hij zich met groot vertrouwen, aanstekelijk optimisme en ongeremde verwondering door het leven beweegt. 


De onschuldige ziet potentiële schoonheid in alles en iedereen. Het glas is halfvol. Er zijn geen dubbele motieven, de onschuldige heeft vrijelijk en onvoorwaardelijk lief, hij vertrouwt anderen en is in staat om mensen te vergeven. Puurheid en échte ervaringen opdoen liggen ten grondslag aan elke actie. Hij wordt geassocieerd met genieten van eenvoud en heilzaamheid. 


Je zou kunnen zeggen dat hij de eeuwige optimist is, die altijd het goede ziet in mensen en het leven. Is hij écht zo positief - soms op het naïeve af? Of is zijn wil om te geloven in het goede een manier om te vinden waar hij in essentie naar zoekt: het 'beloofde land' of het paradijs. Een wereld waarin goed doen en harmonie overheersen. Die veilig is en waarin mensen elkaar kunnen vertrouwen.

Van die typische onschuldige dingen

Ook wel bekend als: kind, dromer, idealist, heilige, traditionalist, purist en muse.

Belofte: het leven hoeft niet zwaar te zijn, hou het simpel.
Grootste verlangen: veiligheid en vertrouwen ervaren.
Talent: optimisme, verwondering, goed doen, lichtheid, eenvoud, geluk, vertrouwen en nostalgie. 
Tone of voice: eenvoudig, deugdzaam en optimistisch. 

Het goede doen zonder naïef te lijken (of zijn)

Dat kan! Echt!


Je kunt je merk op een eenvoudige, optimistische, onschuldige waardige manier in de markt zetten zonder naïef te lijken (of zijn). Niet door te doen wat iedereen al doet of waarvan je denkt dat het hoort, maar juist door meer jezelf te zijn én te laten zien. 


Wil jij weten hoe je de onschuldige in je merk de plek geeft die hij verdient? En zo je natuurlijke aantrekkingskracht vertaalt in een merk dat klopt? 
Lees meer

Waar kom je de onschuldige tegen?

De bedrijven en organisaties die het onschuldige archetype omarmen, worden dikwijls gerund door een familie, een hechte vriendenclub of een (echt)paar. Het zijn vrijwel altijd merken die iets goeds in de wereld willen brengen, of op zijn minst streven naar meer lichtheid en eenvoud. Denk bijvoorbeeld aan non-profit organisaties en kerken, maar ook bedrijven die zich bezighouden met veiligheid en (zelf)vertrouwen. 

In veel sprookjes, verhalen, films en series is de onschuldige een van de hoofdpersonen. Dorothy uit de Tovenaar van Oz bijvoorbeeld, net als Alice in wonderland, Jess uit de TV-serie New Girl en Forrest Gump

Bekende magiër-persoonlijkheden zijn Arie Boomsma, Dalai Lama en Bono. Bekende merken die dit archetype omarmen, zijn Coca-Cola, Dove, Wereldwinkel en Ben & Jerry's

Lees ook onze blogs over de onschuldige

Real beauty

Wat nu als je niet dunner, langer, bruiner of jonger zou hoeven zijn om mooi te zijn? Dat is al zo! Dove laat het je zien. Dit onschuldige merk doet ermee en onschuldige-waardige belofte. Optimistisch, eenvoudig, licht: het ís al goed. Jij bent al goed! 

Explained: verwondering

Het is één van de grootste talenten - maar ook verlangens - van de onschuldige. Je verwonderen. Met een open blik de wereld in kijken. De kracht van verwondering is groot. Maar waar komt ons verwonderverlangen eigenlijk vandaan? 

The Minimalists

Wat nu als je in je leven écht alleen maar spullen hebt die je nodig hebt of waar je intens gelukkig van wordt? Wat doet dat met je geluk en gemoedsrust? In een prachtige Netflixdocu en met hands-on podcasts inspireren The Minimalists om te leven met weinig. Onschuldig, heerlijk. 

en nog veel meer blogs en inspiratie

Marketing van een onschuldig merk

Eenvoudige genoegens, zoals geluk, een goed, gezond en heilzaam leven. Dat is waar de onschuldige voor staat. De marketing en communicatie van de onschuldige haakt daar natuurlijk volledig op in, en doet dikwijls een beroep op een gevoel van nostalgie. Er wordt gebruik gemaakt van gedempte kleurencombinaties en zachte beelden. 


De producten de onschuldige zijn vaak natuurlijk of puur. De cultuur en dienstverlening is gericht op deugdzaamheid en betrouwbaarheid. Er is geen focus op innovatie, deze bedrijven hebben de neiging om te blijven bij wat werkt. Het prijsniveau van producten en diensten is doorgaans laag tot gemiddeld. 

Iedereen is anders

Herken je je in de onschuldige? Mooi! Maar in een merk dat klopt gaat niet over de onschuldige, maar over jou! De onschuldige helpt je om het geheim van jouw aantrekkingskracht te ontdekken. Als je door de de bril van de onschuldige naar jezelf en je merk kijkt, ontdek je jouw blinde vlek, je natuurlijke voorkeuren en alles wat zó vanzelfsprekend voor je is dat je het niet (meer) opmerkt. 


Wat je erbij helpt, zijn bijvoorbeeld de vijf subtypen. Alle vijf onschuldigen, maar onderling op cruciale punten toch weer anders. In wie van deze vijf herken jij jezelf het meest?

De onschuldige

Vanuit een ongebreidelde verwondering ziet de onschuldige de wereld als eerlijk en goed. Dit subarchetype belichaamt een gevoel van innerlijke rust en nostalgie. Hij is puur, deugdzaam en onberispelijk. Een uitdaging is de neiging om problemen te ontwijken of zelfs te ontkennen. 

Het kind

Bruisend van energie en met een positieve houding laat het kind zich gemakkelijk amuseren, vermaken of fascineren. Hij gelooft in de goedheid van de mensheid en staat open voor mogelijkheden. Zijn nieuwsgierige natuur brengt het beste in anderen naar boven. Het kind is gemakkelijk beïnvloedbaar en vindt het lastig om verantwoordelijkheid te nemen.

De dromer

Soms overweldigd door alle mogelijkheden en opties, communiceert de dromer dankzij zijn levendige verbeelding het ene na het andere abstracte idee. Hij beschikt over een kinderlijk groot vertrouwen en kiest er bewust voor om te leven in het walhalla van de geest. Het ontbreekt hem nog wel eens aan de structuur en discipline om zijn ideeën in werkelijkheid te brengen. 

De idealist

De idealist wordt gedreven door het geloof dat één mens de wereld kan verbeteren, en gelooft in de kracht van positieve verandering. Hij vindt zijn motivatie in idealen, zoals harmonie, vrede en samenwerking. Hij brengt positieve verandering op gang. Zijn roze bril kan er nog wel eens voor zorgen dat hij mogelijke gevaren over het hoofd ziet. 

De muse

Zoals de naam al doet vermoeden, is de muse een inspiratiebron en fungeert hij als een bron van kennis en begrip. De muse brengt ‘flow’, ondersteunt, inspireert, moedigt aan en heeft lief. Hoewel sterk gemotiveerd, zorgt zijn gebrek aan focus vaak voor energieverlies en chaos.

Onschuldige merken in de echte wereld

Er zijn grote merken die het onschuldige archetype op een indrukwekkende manier omarmen én laten zien. Laat je inspireren door onderstaande voorbeelden uit binnen- en buitenland. 

Innocent

Ja oké, als zelfs de naam van je merk je archetype verraadt, kun je bijna niet anders dan toonbeeld van een onschuldig merk zijn, natuurlijk. 


Maar het Britse smoothiemerk maakt 'de onschuldige' op heel veel andere fronten evengoed waar. Aandacht voor het kleine, en het goede. Dromen van een betere wereld, heilzame, gezonde ingrediënten en kleine stapjes.  

Op de website navigeer je tussen 'things we make' (smoothies onder andere), 'things we do for the planet' en 'thing we do for people'. 

Heerlijk gevoel toch, dat we wereld een beetje beter wordt terwijl jij voor de juite smoothie kiest?

Triodos Bank

Lang voordat verantwoord beleggen en duurzaam bankieren hot and happening werd, was er al Triodos Bank.

"Triodos Bank is een van de duurzaamste banken ter wereld. Onze missie is om jouw geld te laten werken aan een mooiere samenleving."

De bank noemt zichzelf en de 700.00 klanten een 'positieve beweging' en investeert in 'positieve impact'.

Dat is niet alleen een mooie, maar ook bijzonder onschuldige belofte. In de financiële sector een prettige uitzondering, omdat je aan alles voelt, ziet en MERKt, dat ze het menen bij Triodos. Ook als het maatschappelijke tij ooit nog eens keert.

Coca-Cola

Good vibes. Happiness. Dat is toch wel het gevoel dat Coca-Cola ons geeft. Een soort warm and fuzzy familiegevoel in de winter ('The Holidays are coming - wie kent de grote trucks vol lampjes uit de kerstcommercials van Coca-Cola niet?). Maar evenzogoed een optimistisch feel good gevoel tijdens zomerse festivals.

Coca-Cola kiest hierin heel bewust voor het onschuldige gevoel. De nostalgie, het verlangen naar eenvoud. Er is geen focus op geheime ingrediënten of superieure kwaliteit. 


Nee, Coca-Cola keeps it simple.  Joy en happiness. Het leven is al ingewikkeld genoeg.

Waarom we zo van de onschuldige houden

Hoe meer je je merk vanuit je eigen archetype opbouwt, hoe makkelijker het is om ‘jouw type klanten’ aan te trekken. 

De ideale klant voor het onschuldige archetype zoekt naar een heilzame, fijne ervaring. Hij houdt van merken die zijn hectische leven simpeler maken. Als hij een merk vindt dat hij kan vertrouwen, is hij daar loyaal aan. Hij houdt van tradities en nostalgie en zoekt niet per se naar verandering. Tenzij het natuurlijk een verandering is die iets goeds teweegbrengt. Merken met een missie voor de wereld geven hem het gevoel dat hij zonder schuldgevoel kan genieten. 

Ben jij een onschuldige?

Wat een geluk!

Iedere onschuldige is uniek en vertelt zijn eigen verhaal. Het gaat in jou merk om jou!

De onschuldige helpt je het geheim van jouw aantrekkingskracht ontdekken. Hij helpt jou naar een merk dat klopt. Ben jij er klaar voor?

Ik wil een merk dat klopt

Zelf de onschuldige in je merk omarmen? Zo doe je dat!

Native Brand whitepaper | onschuldige

Onze Native Brand whitepapers zijn - oké, wel heel chique - spiekbriefjes voor iedere ondernemer die zijn merk karakter wil geven. 

€ 19,-
Stap met deze rijk vormgegeven whitepaper in de wereld van de onschuldige en begrijp hoe je alignement aanbrengt tussen de binnenkant en de buitenkant, en tussen de verschillende elementen van jouw merk. 

Toolkit voor een merk dat klopt | onschuldige

Het gaat in jouw merk niet om de onschuldige, maar om jou! Met onze Toolkit voor een merk dat klopt ontdek je de diepere lagen van je merk.

€ 79,-
Inhoud van de kit: 1) Clarity Code werkboek, 2) Anders Kijken magazine thema mensen en merken, 3) Native Brand whitepaper onschuldige, 4) Factsheet verlangens en vermogens van de onschuldige.

Native Brand programma | zelfstudie

Als je écht de diepte in wilt, is er maar één ding wat je te doen staat: going native. Op eigen tempo, waar en wanneer je maar wilt.

12 x € 96,-
In ons zorgvuldig opgebouwde Native Brand programma kijk je door de ogen van de onschuldige naar jezelf en je merk. Vol achtergronden, inzichten en inspirerende voorbeelden voor een merk dat klopt.

Of laat ons je helpen

Masterclasses

Er zijn verschillende webinars en masterclasses. Zo ontdek bijvoorbeeld het verhaal dat klopt voor jouw merk tijdens onze Masterclass brand storytelling.

€ 99,-
Kleinschalig, interactief en buitengewoon waardevol. Onze online masterclasses. Een bijzondere verdieping op je merk, en verrijking van je ondernemerschap.

Native Brand

impactgesprek | 1,5 uur

"I love how your mind works!" Onze klanten weten precies wat ze te doen staat als ze even vastlopen. Een gesprek met Francien heeft altijd impact!

€ 399,-
Op zoek naar helderheid in je merk, een spiegel, of nieuw concept? Of wil je gewoon weten of Native Branding voor jou een goed idee is? Boek een impactgesprek. 

Native Brand groepsprogramma 

Een deep-dive in wie je bent als ondernemer en wat dat betekent voor je merk. Het gaat om jou, maar je doet het niet alleen. Benut de kracht van samen.

12 x € 287,-
Ieder kwartaal een nieuwe groep. Maximaal zeven ondernemers, drie livedagen en zes online TR-IBE sessions. En een afsluiting met een kampvuurdiner!

Onschuldigen met een merk dat klopt

Eva
Als agile coach opereer ik vaak in complexe teams en organisaties. Hoewel... als ik eerlijk ben, vind ik dat we het meestal vooral zelf heel complex máken. De ontmoeting met de onschuldige was dan ook een en al herkenning. Keep it simple, ik hou ervan. En mijn klanten ook!
Suzan

Ik begeleid mensen met een langdurige of terminale ziekte en hun mantelzorgers. Zij krijgen veel voor hun kiezen. In zo'n situatie lichtheid vinden, is wenselijk. De onschuldige in mij helpt ze erbij. Nu begrijp ik dus waarom ze mij steeds weer weten te vinden. 

Danna

Als fotograaf was ik zoekende naar 'mijn eigen signatuur'. Francien liet me zien dat ik die al had. Onder meer de onschuldige zorgde ervoor dat ik het ook zag. Ik zie in alles en iedereen iets moois. Juist in de gewone momenten. Daarvan herinneringen maken, dat is mijn ding!

Maar weet je...

Archetypen zijn karakters, gebaseerd op universele menselijke verlangens. Je herkent ze in films, boeken en verhalen. Dat ze universeel zijn, betekent dat we ze allemaal in ons hebben. Zie het als een Wijze Raad, waarin sommigen altijd aan het woord zijn, sommigen alleen in specifieke omstandigheden. De meeste ondernemers hebben in hun Wijze Raad niet één, maar meerdere archetypen die de boventoon voeren. Weten wie dat zijn, maakt het mogelijk om te begrijpen hoe jij jouw ideale klanten raakt. En waarom. Helderheid dus. 


Hieronder lees je meer over (de andere elf) archetypen. In wie herken jij jezelf het meest?

Herken jij jezelf in meerdere archetypen?

Dat is niet erg. Een merk dat klopt draait om jou, niet om archetypen. Deze helpen je je natuurlijke aantrekkingskracht ontdekken. Hoe je twee of drie archetypen combineert in één merk dat klopt? Dat leggen we je graag uit tijdens het Meer dan een archetype webinar dat regelmatig plaatsvindt.


Een keer deelnemen? Check onze agenda voor het komende webinar.