Maak kennis met de creator

Het klinkt tegenstrijdig… de creator verlangt naar innovatie maar zoekt naar controle. Op deze precaire scheidslijn vinden we visionaire en creatieve merken die verbeeldingskracht en zelf-expressie waarderen. Veel creators zijn actief op het gebied van kunst, design, marketing en technologie. Hun verbeeldingskracht en talent om vorm te geven aan een idee of visie, raakt ons.

Hoe dat werkt? Dat vertellen we je graag!

Maar eerst even dit... 


Het creator archetype is een van twaalf psychologie-onderbouwde archetypen. Archetypen zijn een soort oerkarakters, die een universeel verlangen vertolken. De creator dus, maar bijvoorbeeld ook de held, de ontdekkingsreiziger, de rebel en de heerser. 


Alle écht succesvolle ondernemers kennen zichzelf en hun charme. Ze creëren een merk dat klopt vanuit hun dominante archetype(n). Zo geven ze hun merk karakter én aantrekkingskracht. 


Ben jij benieuwd of de creator past bij jou(w merk)?

"Everything that now exists was once imagined."

De creator draagt een steentje bij aan de wereld, brengt structuur aan door iets nieuws te doen ontstaan. Door een vorm te geven aan een visie. Hij geniet van het proces en de uitkomst als hij iets creëert dat nog niet bestaat. De creator vertrouwt boven alles op het creatieve proces en leeft voor authentieke zelf-expressie. 

Hij is een non-conformist die nog wel eens met zichzelf bezig kan zijn. Hij verlangt naar vrijheid van expressie en inspiratie. In zijn diepste kern is het creëren van nieuwe dingen voor de creator een manier om de oncontroleerbare wereld te controleren.

Ieder mens voelt zich potentieel aangetrokken tot een creator, zeker in turbulente tijden. Hoe oncontroleerbaarder de wereld voelt, hoe groter de wens om onze eigen omgeving te creëren. Creators brengen in deze tijden gevoel van controle, rust en stabiliteit. 

Creators zijn doorgaans eigenwijs en perfectionistisch. Niet gek, als je al voor je ziet wat je aan het maken bent.

Van die typische creator dingen

Ook wel bekend als: artiest, designer, maker, muzikant, schrijver, dromer en bouwer.

Belofte: vertrouw op het creatieve proces en uit jezelf.
Grootste verlangen: iets van eindeloze waarde creëren.
Talent: inspiratie, creativiteit, verbeeldingskracht, out of the box denken, visionair, vormgeving.
Tone of voice: uniek, beschrijvend, visueel en rijk aan metaforen.

Zelfexpressie zonder te blijven hangen in perfectie?

Dat kan! Echt!


Je kunt je merk op een creatieve, originele artiestwaardige manier in de markt zetten zonder te blijven hangen in je hang naar perfectie. Niet door te doen wat iedereen al doet of waarvan je denkt dat het hoort, maar juist door meer jezelf te zijn én te laten zien. 


Wil jij weten hoe je de creator in je merk de plek geeft die hij verdient? En zo je natuurlijke aantrekkingskracht vertaalt in een merk dat klopt? 
Lees meer

Waar kom je de creator tegen?

In de marketing-, design- en technologiebranche zien we veel creators. Maar in iedere branche is ieder merk dat oude systemen, processen en producten vervangt voor nieuwe een creator. Consultants zijn er ook goed voorbeeld van. Ook merken die focussen op zelf-expressie zijn creators. 

Op televisie zijn diverse programma’s waarin het creator archetype centraal staat. Denk bijvoorbeeld aan Master Chef, House Rules en Het beste idee van Nederland. Rem Koolhaas, Daan Roosegaarde en Piet Hein Eek zijn bekende creators, maar natuurlijk ook karakters zoals Phoebe in Friends.

Bekende merken die dit archetype omarmen, zijn Youtube, Adobe, Pixar, Praxis, Lego, Etsy, Tesla en Pinterest

Marketing van een creatormerk

Vormgeving en design is van groot belang voor de marketing van merken die het creator archetype omarmen. Esthetisch en soms zelfs kunstig in vorm en taal, erop gericht om waardering en ontzag te krijgen. 

Innovatie en kwaliteit staan hoog in het vaandel in creator organisaties. Zowel het creatieve proces als de uitkomst ervan wordt gewaardeerd. De manier van werken is gericht op samenwerking. Brainstormen is cruciaal. Toch wordt ook ruimte gegeven aan individuele medewerkers voor hun eigen creatieve proces. 

De prijsstelling van producten en diensten is gemiddeld tot hoog. De focus ligt meer op schoonheid en duurzame waarde dan op geld. 

Iedereen is anders

Herken je je in de creator? Mooi! Maar in een merk dat klopt gaat niet over de creator, maar over jou! De creator helpt je om het geheim van jouw aantrekkingskracht te ontdekken. Als je door de de bril van de creator naar jezelf en je merk kijkt, ontdek je jouw blinde vlek, je natuurlijke voorkeuren en alles wat zó vanzelfsprekend voor je is dat je het niet (meer) opmerkt. 


Wat je erbij helpt, zijn bijvoorbeeld de vijf subtypen. Alle vijf creators, maar onderling op cruciale punten toch weer anders. In wie van deze vijf herken jij jezelf het meest?

De creator

Een enorme verbeeldingskracht en out of the box denkwijzen, dat kenmerkt de creator. Hij is eigenzinnig en onvoorspelbaar, maar uitermate toegewijd en resultaatgericht met een grote mate van esthetiek. Perfectionisme en een oordeel over middelmatigheid zijn valkuilen voor de creator.

De visionair

De visionair heeft inzicht is opmerkzaam, en vaak een goede strateeg. Hij brengt met zijn verbeeldingskracht nieuwe perspectieven. Hij ziet potentie die anderen niet zien. De visionair moet uitkijken dat hij niet de visie aanpast om de outcome te bepalen of mensen te pleasen. 

De verhalenverteller

Wanneer verbeeldingskracht samenkomt met communicatietalent, is de verhalenverteller aan het werk. Hij is in staat om ideeën en concepten tot leven te brengen die mensen op een diep niveau met elkaar verbinden. De verhalenverteller moet de verleiding weerstaan om sprookjes te vertellen, te overdrijven en onwaarheden toe te voegen. 

De artiest

De artiest maakt het ontastbare tastbaar. De behoefte om zichzelf uit te drukken is enorm, hij is vaak erg emotioneel en bijzonder geïnspireerd. Zijn aangeboren nieuwsgierigheid en speelsheid brengen onorthodoxe perspectieven. De artiest daagt de norm uit. Faalangst en teveel hooi op de vork nemen, zijn valkuilen. Net als vervallen in het stereotype beeld van de gekke genie. 

De ondernemer

Als alpha-mannetje is de ondernemer resultaatgericht en ambitieus. Geleid door visie is deze innovatieve zelfstarter sterk in het genereren van ideeen en bloeit hij op van dromen werkelijk maken. Jammer genoeg vindt de ondernemer het lastig om door te zetten als startersenergie verdwenen is. 

Creator merken in de echte wereld

Er zijn grote merken die het creator archetype op een indrukwekkende manier omarmen én laten zien. Laat je inspireren door onderstaande voorbeelden uit binnen- en buitenland. 

Adobe

De standaard voor iedereen die ook maar iets in vormgeving doet, dat is Adobe. Met programma’s als Illustrator, InDesign en Photoshop heeft het merk zich onmisbaar gemaakt. ‘Photoshoppen’ is inmiddels ook bekend bij het grote publiek, als naam voor alles wat te maken heeft met fotobewerking. Niet alleen laat Adobe ermee zien dat het een échte creator is, maar ook dat dit type merken zouden moeten floreren in het huidige tijdgewricht. Adobe weet wat mensen beweegt. Dat laten ze goed zien met hun Creative Cloud, dat “alles biedt wat je nodig hebt om je beste ideeën om te zetten in je beste werk, zowel op desktop als mobiel, en je werk te delen met de hele wereld."

LEGO

Dat LEGO een creator is, kan niet verrassend zijn. Onder het motto “Only the best is good enough" zet LEGO zich in voor de ontwikkeling van kinderen met als doel de bouwers van de toekomst te inspireren via creatief spelen en leren. Hoge kwaliteit is belangrijk. LEGO geeft kinderen - en volwassenen - eindeloze mogelijkheden om steeds opnieuw nieuwe bouwwerken te creëren. LEGO merkwaarden zijn voorstellingsvermogen, creativiteit, plezier, leren, zorgen en kwaliteit. 

Pinterest

Als ‘ideeëncatalogus voor iedereen’ is het Pinterest' missie om mensen dingen te laten ontdekken die ze leuk vinden, en hen de inspiratie te bieden die dingen ook in hun dagelijkse leven te gaan doen. Pinterest is opgericht in 2010. Sinds die tijd heeft het online platform miljoenen mensen over de hele wereld geholpen bij hun ontdekkingstocht naar recepten, opvoedingstips, stijlinspiratie en andere ideeën. Pinterest creëert orde in de veelheid aan ideeën, inspireert en geeft de mogelijkheid om te laten zien wie je bent. Een echte creator dus. 

Waarom we zo van de creator houden

Hoe meer je je merk vanuit je eigen archetype opbouwt, hoe makkelijker het is om ‘jouw type klanten’ aan te trekken. 

De ideale klant voor het creator archetype houdt niet van goedkope massaproducten. Hij kan er niet mee laten zien wie hij is. 

Voor ons is het kopen van een product een manier om te laten zien waar we voor staan en wat we mooi vinden. Dat hoeft écht niet allemaal duur te zijn. Dat ene schaaltje op de rommelmarkt dat zo’n bijzonder verhaal vertelt, spreekt ons net zoveel aan als het kunstwerk aan de muur waar we duizenden euro’s voor betaalden. 

Wij houden er van om ons eigen leven vorm te geven. Do it yourself, op onze eigen, unieke manier. Tuinieren, het huis stylen, daar houden we van! 

Ben jij een creator?

Wat een geluk!

Iedere creator is uniek en vertelt zijn eigen verhaal. Het gaat in jou merk om jou!

De creator helpt je het geheim van jouw aantrekkingskracht ontdekken. Hij helpt jou naar een merk dat klopt. Ben jij er klaar voor?

Ik wil Een Merk Dat Klopt

De creator in je merk omarmen?

NU BESCHIKBAAR: Waarachtige Winter

Ieder jaar starten twee groepen ondernemers de reis van hun leven. Op weg naar inzichten, naar de essentie van hun merk. Met zonder twijfel het beste aanbod van Een Merk Dat Klopt ooit: Waarachtige Winter.

€ 1799,- | 12 x € 167

De Waarachtige Winter bundelt het beste van Een Merk Dat Klopt. Als je deelneemt krijg je niet alleen een jaar lang toegang tot het Native Brand programma van jouw drie (!) dominante archetypen, je krijgt ook een Waarachtig Winterpakket. Met daarin mijn twee boeken (Anders Kijken op  weg naar Een Merk Dat Klopt, en Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt), een luxe Food for Thought aantekeningenboek en twaalf receptenkaarten van (arche)typisch hartverwarmende dranken. Tegelijk met een groep andere ondernemers - die je ontmoet in een besloten groep in de online leeromgeving van Een Merk Dat Klopt - werk je zelfstandig door het Native Brand programma. Samen sluiten we de winter af met De Week van het Waarmaken van 10 t/m 14 februari, bomvol online masterclasses die je helpen om alles wat jij ontdekte ook waar te maken de komende periode.

Het resultaat: helderheid en bemoediging. Jouw tribe, misschien wel for life.

PS. Wees er snel bij. Als je je in oktober aanmeldt, krijg je - naast direct toegang tot het Native Brand programma - exclusief ook toegang tot de opnames van de masterclasses uit de Week van het Waarmaken van afgelopen september.

Maar je kunt ook kiezen voor:

Native Brand whitepaper | creator

De Native Brand whitepapers zijn - oké, wel heel chique - spiekbriefjes voor iedere ondernemer die zijn/haar merk karakter wil geven. 

€ 19,-
Stap met deze rijk vormgegeven whitepaper (high res JPG) in de wereld van de creator en begrijp hoe je alignement aanbrengt tussen de binnenkant en de buitenkant, en tussen de verschillende elementen van jouw merk. 

Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt

Prachtig vormgegeven koffietafelboek, 384 pagina's vol food for thought, verhalen en heel veel meer.  

€ 69,95
Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt is het basisboek voor ondernemers en zielgevers van maatschappelijke organisaties. Je ontdekt in het boek de rol, waarde en betekenis van (onder meer) de creator in jou(w merk). En waarom die juist nu relevant is.

Clarity Coffee | 2 uur live 

Een  diepgaand gesprek van twee uur waarin ik - onder het genot van een lekkere kop koffie (of thee) - je op een andere manier naar jezelf, je werk en je merk laat kijken. 

€ 495,-
Samen komen we tot inzichten en meer helderheid. Een plaatje, dat ik teken en na afloop met je deel. Stap je direct in het Native Brand programma, dan krijg je daarop 495 euro korting. Dit is dus ook de ideale manier om te ontdekken of Een Merk Dat Klopt iets voor jou is.

Native Brand programma | zelfstudie

Als je écht de diepte in wilt, is er maar één ding wat je te doen staat: going native. Op eigen tempo, waar en wanneer je maar wilt.

12 x € 96,-
In het zorgvuldig opgebouwde Native Brand programma kijk je door de ogen van de creator naar jezelf en je merk. Vol achtergronden, inzichten en ontelbaar veel inspirerende voorbeelden. Alles om ervoor te zorgen dat jij ontdekt en waarmaakt wat klopt.

Creatieve ondernemers met Een Merk Dat Klopt

Astrid
Als vormgever ligt het voor de hand dat er een creator in je zit. Maar wat ik doe, is meer dan vormgeving. En daar komt de creator in mij bij van pas! Ik help organisaties met het indienen van subsidieverzoeken en tenders. Dat betekent heel goed weten hoe je een idee omzet in woord én beeld.
Joost

Jarenlang was ik betrokken bij het ontwerpen van gebouwde omgevingen. Allemaal leuk en aardig, die stenen. Maar waar het écht om gaat, zijn de mensen die het gebruiken. Of dat nu gaat om stadskantoren, werkplekken of gevangenissen. De creator in mij wil altijd naar de essentie: de gebruiker en de bedoeling.

Maar weet je...

Archetypen zijn karakters, gebaseerd op universele menselijke verlangens. Je herkent ze in films, boeken en verhalen. Dat ze universeel zijn, betekent dat we ze allemaal in ons hebben. Zie het als een Wijze Raad, waarin sommigen altijd aan het woord zijn, sommigen alleen in specifieke omstandigheden. De meeste ondernemers hebben in hun Wijze Raad niet één, maar meerdere archetypen die de boventoon voeren. Weten wie dat zijn, maakt het mogelijk om te begrijpen hoe jij jouw ideale klanten raakt. En waarom. Helderheid dus. 


Hieronder lees je meer over (de andere elf) archetypen. In wie herken jij jezelf het meest?