Maak kennis met de clown

Wie houdt er niet van om even vrij van zorgen te zijn? Licht en luchtigheid ervaren, even alleen maar hier en nu zijn. De rol van de clown is om mensen bij elkaar te brengen om te spelen en plezier in het leven te hebben. Hij is de perfecte entertainer, weet hoe hij ervoor moet zorgen dat mensen zich goed voelen - een gevoel waarmee ieder merk wel geassocieerd wil worden. Als jij de clown in je hebt, gaat dat als vanzelf.

Hoe dat werkt? Dat vertellen we je graag!

Maar eerst even dit... 


Het clown archetype is een van twaalf psychologie-onderbouwde archetypen. Archetypen zijn een soort oerkarakters, die een universeel verlangen vertolken. De clown dus, maar bijvoorbeeld ook de held, de ontdekkingsreiziger, de rebel en de heerser. 


Alle écht succesvolle ondernemers kennen zichzelf en hun charme. Ze creëren een merk dat klopt vanuit hun dominante archetype(n). Zo geven ze hun merk karakter én aantrekkingskracht. 


Ben jij benieuwd of de clown past bij jou(w merk)?

"Throw glitter into today’s face."

Het clown archetype staat voor leven in het hier en nu. Voor plezier en zorgeloos genot. De clown wil het leven van mensen verlichten en ervoor zorgen dat zij het fijn hebben. 

Hij is een rasentertainer die weet hoe je mensen vermaakt, of dat nu met humor is of met muziek, theater of een ander spektakel.

Met zijn vrolijke, onbezorgde karakter stelt de clown mensen in staat om in verbinding te zijn met het kind dat zij in zich hebben. Impulsief, ongeremd, niet bang om de regels om te buigen of om op te vallen. Even lekker gek doen. Anders dan anders. En lekker in je vel. 

De clown denkt graag en goed out of the box, wat zorgt voor innovatieve ideeën. Dit betekent dat de clown een meester is in brainstormen, conceptontwikkeling en het presenteren van nieuwe concepten. 

Een saaie vergadering of een wel erg serieus onderwerp? De clown weet in no-time de sfeer weer luchtig te maken. Soms nét op randje, maar altijd scherpzinnig. In de ruimte die ontstaat, is weer plek voor nieuwe ideeën.

Van die typische clown dingen

Ook wel bekend als: goochelaar, joker, nar, cabaretier en artiest.

Belofte: het leven is te mooi om er niet met volle teugen van te genieten.
Grootste verlangen: plezier beleven en genot ervaren.
Talent: humor, scherpzinnigheid, out of the box denken, entertainen, plezier maken.
Tone of voice: enthousiast, expressief, vol zelfspot, het gekke benadrukken en grappen maken.

Plezier beleven zonder een leeghoofd te lijken.

Dat kan! Echt!


Je kunt je merk op een lichte, luchtige, grappige clownwaardige manier in de markt zetten zonder het imago van een leeghoofd of iemand die niets serieus neemt. Niet door te doen wat iedereen al doet of waarvan je denkt dat het hoort, maar juist door meer jezelf te zijn én te laten zien. 


Wil jij weten hoe je de clown in je merk de plek geeft die hij verdient? En zo je natuurlijke aantrekkingskracht vertaalt in een merk dat klopt? 
Lees meer

Waar kom je de clown tegen?

Cabaretiers zijn overduidelijk een goed voorbeeld van het clown archetype. Maar zij zijn zeker niet de enige. Merken die dit archetype omarmen trekken graag de aandacht naar zich toe, dikwijls met hun handige en gekke maniertjes. 

In de entertainment zien we clowns, maar ook wel in de media, retail, goede doelen en voedingsmiddelenindustrie. Eigenlijk is de clown het merk dat zijn - eventueel serieuze - branche niet te serieus neemt. Daarom zien we clowns ook terug bij producten die eigenlijk helemaal niet zo goed voor ons zijn: vooral zoetigheden. 

Bekende clowns zijn bijvoorbeeld Jimmy Fallon, Robin Williams, Jeroen van Koningsbrugge en Gary Vaynerchuk. Ook op televisie herkennen we clowns in films en series, zoals in Chandler Bing uit Friends.

Bekende merken die dit archetype omarmen, zijn M&M’s, Powned, Haribo, Cool Blue, Omdenken en CliniClowns

Marketing van een clown merk

De clown is niet bang om regels te om te buigen, ook niet als dat politiek incorrect is. Dat kan als resultaat hebben dat de clown een product promoot dat niet goed voor je is, of je uitdaagt om licht en luchtig te kijken naar zaken die misschien wel serieus zijn. 

De marketing van de de clown is vaak onconventioneel, dwaas en over the top. Er worden veel felle kleuren gebruikt, en er is sprake van een hoge energie. Clowns zijn in staat om virals te creëren, omdat ze begrijpen welk type humor mensen met elkaar willen delen. Interactieve websites en augemented reality is iets dat dan ook zeer goed bij de clown past. 

De organisatiecultuur van de clown is losjes en gericht op plezier. Er zijn - als ze all the way gaan - ballenbakken, glijbanen en apenkooikamers. Traditionele ‘corporate’ regels zijn niet van toepassing. Er wordt een hele eigen manier van werken gecreëerd. En door de out of the box mentaliteit is de cultuur bijzonder innovatief. 

Herken je je in de clown? Mooi! Maar een merk dat klopt gaat niet over de clown, maar over jou! De clown helpt je om het geheim van jouw aantrekkingskracht te ontdekken. Als je door de de bril van de clown naar jezelf en je merk kijkt, ontdek je jouw blinde vlek, je natuurlijke voorkeuren en alles wat zó vanzelfsprekend voor je is dat je het niet (meer) opmerkt. 


Wat je erbij helpt, zijn bijvoorbeeld de vijf subtypen. Alle vijf clowns, maar onderling op cruciale punten toch weer anders. In wie van deze vijf herken jij jezelf het meest?

De clown verstopt zich achter een masker om zichzelf buiten serieuze onderwerpen en taboes te zetten en ze vanuit daar te ontdekken. Hij benadrukt het absurde op een manier dat het lachwekkend en plezierig is. Hij neigt naar overdrijving en drama om anderen te laten lachen. 
De entertainer is speels en altijd publiekgericht. Een goede show weggeven, dat is waar het over gaat. Gevat, scherpzinnig en snel als hij is, is hij voortdurend op zoek naar uitdaging en feedback. 
Voor de nar is het leven als een speeltuin. Met een voorliefde voor oneerbiedige capriolen, leeft hij elk moment volledig. Hij is in staat om de manier van kijken te veranderen en niet bang om hardop te spreken, en is daarmee in staat om op een verfrissende manier bestaande conventies uit te dagen. De uitdaging kan zijn om niet te ongevoelig of brutaal te zijn. 
Hij is misschien controversieel en polariserend, maar de provocateur doet dat met zoveel charme en charisma dat hij toch bij de clown-subtypes hoort. Hij moet er natuurlijk voor waken dat hij niet te grof en beledigend is. Maar als geboren communicatietalent met een in your face houding, zorgt de provocateur wel voor de nodige opschudding. 
De gedaanteverwisselaar gedraagt zich al kameleon. Hij vaart wel in uiteenlopende situaties en verschillende bewustzijnsniveaus. Hij daagt anderen uit om hun aannames in twijfel te trekken, en helpt daarmee anderen om dingen op een ander manier te zien. De zwakte voor de gedaanteverwisselaar is de instabiliteit die hoort bij zo adaptief zijn. 
Er zijn grote merken die het clown archetype op een indrukwekkende manier omarmen én laten zien. Laat je inspireren door onderstaande voorbeelden uit binnen- en buitenland. 

Omdenken

Van een probleem een kans maken. Alles op een andere manier bekijken. Dat stimuleert en predikt Omdenken. Kinderen zijn een meester in Omdenken. Veel voorbeelden van omdenken zijn dat ook verrassende, eigenlijk heel logische, antwoorden die kinderen geven op volwassen problemen en opgaven. Zij zijn nog niet ‘besmet’ met de conventies waar volwassen mee te kampen hebben. Out of the box, daar kom je vaak verder mee. Dat is de boodschap van clown Omdenken. 

Cliniclowns

Als je zelfs een ernstig ziek kind in een ziekenhuis kunt laten lachen, dan ben je de titel clown meer dan waard. Niet alleen zorgt de stichting CliniClowns voor een moment voor deze kinderen om zich even niet ziek te voelen. Ook laat zij de maatschappij zien dat ook zieke kinderen gewoon kinderen zijn. Een ander perspectief. CliniClowns is daarmee een dubbelgoed voorbeeld van een clown. 

CoolBlue

“Alles voor een glimlach”. Internetwinkel CoolBlue neemt dat letterlijk en voert het door in alles wat ze doen. Hun productfilmpjes zijn grappig, hun social media reacties doorspekt met humor en lichtheid. Een extra kaartje in de bus als er iets even niet goed ging, een door waar je mee kunt knutselen (compleet met competitie) en taalgrapjes in de naamgeving van hun eigen spullen en mensen. Dat is clownesk! Om de speelsheid te stimuleren, zijn de vergaderkamers van CoolBlue ballenbakken, apenkooien en Mario Bros ruimten. Een kinderparadijs!

Hoe meer je je merk vanuit je eigen archetype opbouwt, hoe makkelijker het is om ‘jouw type klanten’ aan te trekken. 

De ideale klant voor het clown archetype is jong of jong van geest. Iemand die afknapt op teveel serieusheid of juist wel wat licht en luchtigheid kan gebruiken in zijn of haar leven.

Wij zoeken andere ‘carpe diem’ mensen om mee op te trekken. En die vinden we vaak bij bedrijven en organisaties die het allemaal niet te serieus nemen. We ontmoeten er mensen die, net als wij, een broertje dood hebben aan saaie dingen, zelfs als deze belangrijk zijn. Wat vinden we het dan ook fijn als er bedrijven zijn die zelfs de suffe en saaie dingen met een twist grappig of plezierig maken. Zij houden onze aandacht vast, begrijpen dat we de neiging hebben om anders uit te checken. Hoe gekker, hoe beter! 

Ben jij een clown?

Wat een geluk!

Iedere clown is uniek en vertelt zijn eigen verhaal. Het gaat in jou merk om jou!

De clown helpt je het geheim van jouw aantrekkingskracht ontdekken. Hij helpt jou naar een merk dat klopt. Ben jij er klaar voor?

Ik wil een merk dat klopt

Native Brand whitepaper | clown

Onze Native Brand whitepapers zijn - oké, wel heel chique - spiekbriefjes voor iedere ondernemer die zijn merk karakter wil geven. 

€ 19,-
Stap met deze rijk vormgegeven whitepaper in de wereld van de clown en begrijp hoe je alignement aanbrengt tussen de binnenkant en de buitenkant, en tussen de verschillende elementen van jouw merk. 

Toolkit voor een merk dat klopt | clown

Het gaat in jouw merk niet om de clown, maar om jou! Met onze Toolkit voor een merk dat klopt ontdek je de diepere lagen van je merk.

€ 79,-
Inhoud van de kit: 1) Clarity Code werkboek, 2) Anders Kijken magazine thema mensen en merken, 3) Native Brand whitepaper clown, 4) Factsheet verlangens en vermogens van de clown.

Native Brand programma | zelfstudie

Als je écht de diepte in wilt, is er maar één ding wat je te doen staat: going native. Op eigen tempo, waar en wanneer je maar wilt.

12 x € 96,-
In ons zorgvuldig opgebouwde Native Brand programma kijk je door de ogen van de clown naar jezelf en je merk. Vol achtergronden, inzichten en inspirerende voorbeelden voor een merk dat klopt.

Of laat ons je helpen

Masterclasses

Er zijn verschillende webinars en masterclasses. Zo ontdek bijvoorbeeld het verhaal dat klopt voor jouw merk tijdens onze Masterclass brand storytelling.

€ 99,-
Kleinschalig, interactief en buitengewoon waardevol. Onze online masterclasses. Een bijzondere verdieping op je merk, en verrijking van je ondernemerschap.

Native Brand

impactgesprek | 1,5 uur

"I love how your mind works!" Onze klanten weten precies wat ze te doen staat als ze even vastlopen. Een gesprek met Francien heeft altijd impact!

€ 399,-
Op zoek naar helderheid in je merk, een spiegel, of nieuw concept? Of wil je gewoon weten of Native Branding voor jou een goed idee is? Boek een impactgesprek. 

Native Brand groepsprogramma 

Een deep-dive in wie je bent als ondernemer en wat dat betekent voor je merk. Het gaat om jou, maar je doet het niet alleen. Benut de kracht van samen.

12 x € 287,-
Ieder kwartaal een nieuwe groep. Maximaal zeven ondernemers, drie livedagen en zes online TR-IBE sessions. En een afsluiting met een kampvuurdiner!
Harm
Oké, ik zeg het maar eerlijk. Als een vergadering te lang duurt, verveel ik me. Dan ga ik zitten tekenen, friemelen en wiebelen. En ja, dan flapt er ook zomaar iets flauws uit. Maar weet je? Meestal zijn we daarna zo klaar. Omdat er iets doorbroken wordt, of zo. Ik ben een serieuze ondernemer met een serieus vak in een serieuze branche. Maar als er niets meer te lachen valt, ben ik weg. De clown, he? De mensen met wie ik werk vinden het juist fijn dat ik hem meebreng.
Marjolein

Een grap of een grol, daarvoor kun je altijd bij mij terecht. Zelfs toen mijn eigen horecazaak het niet redde, zag ik er de lol van in en vermaakte ik mensen met mijn verhalen. Inmiddels run ik een andere horecalocatie, en weet je? Dat entertainende en out of the box denkende van de clwon, dat komt me van pas. De meeste mensen willen niet wat alle anderen ook al hadden op hun feest en partij. Zij vertellen me hun verhalen, en ik weet in no time hoe we het kloppend - en leuk - maken.

Archetypen zijn karakters, gebaseerd op universele menselijke verlangens. Je herkent ze in films, boeken en verhalen. Dat ze universeel zijn, betekent dat we ze allemaal in ons hebben. Zie het als een Wijze Raad, waarin sommigen altijd aan het woord zijn, sommigen alleen in specifieke omstandigheden. De meeste ondernemers hebben in hun Wijze Raad niet één, maar meerdere archetypen die de boventoon voeren. Weten wie dat zijn, maakt het mogelijk om te begrijpen hoe jij jouw ideale klanten raakt. En waarom. Helderheid dus. 


Hieronder lees je meer over (de andere elf) archetypen. In wie herken jij jezelf het meest?