Maak kennis met de buurjongen

Wij Nederlanders houden ervan, van mensen die zo lekker gewoon blijven. Die er 'gewoon' altijd zijn. Bescheiden, eerlijk en nuchter. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Wat een geluk voor de merken met het buurjongen (of het buurmeisje) archetype. Buurjongens zijn bijzonder 'relatable'. Daarmee veroveren zij de harten van hun klanten.


Hoe dat werkt? Dat vertellen we je graag!

Maar eerst even dit... 


Het buurjongen archetype is een van twaalf psychologie-onderbouwde archetypen. Archetypen zijn een soort oerkarakters, die een universeel verlangen vertolken. De buurjongen dus, maar bijvoorbeeld ook de held, de ontdekkingsreiziger, de rebel en de heerser. 


Alle écht succesvolle ondernemers kennen zichzelf en hun charme. Ze creëren een merk dat klopt vanuit hun dominante archetype(n). Zo geven ze hun merk karakter én aantrekkingskracht. 


Ben jij benieuwd of de buurjongen past bij jou(w merk)?

"Werk hard, blijf bescheiden"

Oké, even eerlijk. Veel ondernemers voelen een lichte teleurstelling als ze ontdekken dat er in hen een buurjongen zit. "Een sukkel" is hij wel genoemd. Een onopvallend type dat veel te bescheiden is. Maar geloof ons: er zijn redenen waarom teleurstelling plaats mag maken voor trots. Dat zit zo.

De buurjongen is gewoon, alledaags, voor iedereen. Niet heel uitgesproken, en zeker niet elitair. Een bescheiden, nuchtere, harde werker. Hij verlangt niet naar roem en ambieert niet een plek in de spotlights. Maar hij is ergens wel bang om over het hoofd gezien te worden en hij geniet wel degelijk van erkenning.

Natuurlijk kan een te grote bescheidenheid leiden tot onzichtbaarheid. Maar de bescheidenheid van de buurjongen - in combinatie met zijn grote sociale talent waarmee hij iedereen in zijn waarde laat en zich op zijn gemak laat voelen - is van een zeer aantrekkelijk soort. Het levert iets op waar menig held- of heersermerk jaloers op is: gunfactor!

We herkennen en identificeren ons makkelijk met de buurjongen. Dus begrijpen we zijn angsten, zorgen, dromen en wensen. We zien zijn harde werken, en voelen dat hij er altijd voor ons is. Daarom gunnen we hem de omzet, en belonen we zijn betrouwbaarheid en vakmanschap met een grote loyaliteit. En zo hoeft een buurjongen vaak relatief weinig aan promotie en acquisitie te doen. Wat een geluk!

Van die typische buurjongen dingen

Ook wel bekend als: dorpsgenoot, goede vriend, gewone man, eerzame burger.
Belofte: hier ben je thuis. Hier mag je zijn wie je bent. Je hoeft je niet bijzonder, groots of anders voor te doen dan je bent.
Grootste verlangen: sense of belonging.
Talent: realisme, empathie, bescheidenheid, gelijkwaardigheid, verbinding, hard werken.
Tone of voice: nuchter, eerlijk, praktisch, vriendelijk.

Bescheiden blijven én opgemerkt worden?

Dat kan! Echt!


Je kunt je merk op een eerlijke, betekenisvolle, buurjongenwaardige manier in de markt zetten. Niet door te doen wat iedereen al doet of waarvan je denkt dat het hoort, maar juist door meer jezelf te zijn én te laten zien. 


Wil jij weten hoe je de buurjongen in je merk de plek geeft die hij verdient? En zo je natuurlijke aantrekkingskracht vertaalt in een merk dat klopt? 
Lees meer

Waar kom je de buurjongen tegen?

Buurjongenmerken zijn vaak kleine, lokaal georiënteerde bedrijven. Dikwijls worden ze gerund door een (echt)paar. Plaatselijke restaurants bijvoorbeeld, of lokale winkels met een focus op producten voor thuis. Maar ook ZZP'ers in de zakelijke dienstverlening. Het zijn altijd bedrijven die echt en oprecht van waarde willen zijn. 

Er zijn televisieprogramma’s gemaakt rond het buurjongen archetype, zoals Friends en Cheers. In programma’s als Heel Holland Bakt staan plezier van het alledaagse leven en alledaagse mensen centraal. De Facebook pagina Humans of New York (dat gewone inwoners van New York portretteert) is een ongekend populair voorbeeld.

Bekende buurjongen-persoonlijkheden zijn Barack Obama, Chantal Janzen en Frans Bauer. Bekende merken die dit archetype omarmen, zijn Hema, IKEA, Klaverblad verzekeringen, Jumbo supermarkt, Intratuin en Volkswagen. Hun producten en diensten zijn gericht op gewone mensen in hun dagelijks leven.

Lees ook onze blogs over de buurjongen

Geen superhelden maar Common Heroes

Een buurjongen die zich onderscheidt tussen alle heldenmerken in de fitnessbranche. Die ook nog - op zijn buurjongens - onderschat werd. Hoe dat afliep..? Je leest het hier. 

Explained: sense of belonging

Een antropologische en psychologische verklaring achter het grootste verlangen van de buurjongen: de sense of belonging. We willen allemaal ergens bijhoren. En dit is waarom.  

Een commercial die de buurjongen viert

Een commercial die je tot denken aanzet gaat viraal. TV Denmark maakte dit juweeltje met de prachtige buurjongen-boodschap: we hebben meer met elkaar gemeen dan we denken. 

en nog veel meer blogs en inspiratie

Marketing van een buurjongenmerk

Een welkome, open houding en producten die voor iedereen en alledag zijn. Een voorkeur voor het normale, het bekende, het lokale vraagt om marketing die daarop aansluit. Buurjongenmerken focus op herkenbaarheid en benaderbaarheid. Niets buitensporigs of schokkends: van promotie en werkwijze tot pricing en klantcontact. Bij de buurjongen weet je waar je aan toe bent. Ook is er een voorkeur voor mondelinge communicatie, gebaseerd op nabijheid, vriendschap en vertrouwen. Wie heeft schriftelijke afspraken nodig als je weet dat je op elkaar kunt rekenen? De relatie als grondwaarde. Als er een probleem is, lossen we dat gewoon op tenslotte. 

Promotie en acquisitie bouwt daarop verder. Via via opdrachten en peer to peer aanbevelingen. Social media zijn niet zozeer een plek om zichtbaar te zijn, als wel om je te verbinden met anderen. 

De organisatiecultuur van ene buurjongen is doorgaans redelijk traditioneel. Er is een focus op consensus, democratie en team effort. Vakmanschap en de bereidheid om hard te werken staat aan de basis van een sterk gevoel van trots over het verzette werk. De sfeer is prettig en casual. 

Iedereen is anders

Herken je je in de buurjongen? Mooi! Maar in een merk dat klopt gaat niet over de buurjongen, maar over jou! De buurjongen helpt je om het geheim van jouw aantrekkingskracht te ontdekken. Als je door de de bril van de buurjongen naar jezelf en je merk kijkt, ontdek je jouw blinde vlek, je natuurlijke voorkeuren en alles wat zó vanzelfsprekend voor je is dat je het niet (meer) opmerkt. 


Wat je erbij helpt, zijn bijvoorbeeld de vijf subtypen. Alle vijf buurjongens, maar onderling op cruciale punten toch weer anders. In wie van deze vijf herken jij jezelf het meest?

De gewone man

Je krijgt wat je ziet. Zonder pretenties, is de buurjongen oprecht, behulpzaam en echt. Hij behandelt iedereen met eer en respect, omdat hij graag goed met anderen overweg kan en erbij wil horen. In de zoektocht om vooral niet op te vallen kan de buurjongen kuddegedrag vertonen en zijn eigen identiteit verliezen. 

De eerzame burger

De eerzame burger voelt zich sterk verantwoordelijk voor de gemeenschap. Hij gelooft in de grote waarde van het collectief. Met grote integriteit werkt hij aan gelijkheid en eerlijkheid. Hij brengt graag verandering. De eerzame burger loopt het risico om vanuit zijn rechtvaardigheidsgevoel te ijverig te worden en daardoor zijn doel voorbij te schieten.

De pleitbezorger

Aangetrokken door ‘de grote zaak', werkt de pleitbezorger in het belang van anderen. Met zijn passie en energie is hij in staat om anderen te motiveren en inspireren, om mensen rond een doel te verbinden. Een pleitbezorger heeft ook een eigen ego, hij moet zelfs oppassen dat hij zijn persoonlijk gewin niet boven het grotere belang stelt. 

De dienaar

Toegewijd om anderen te helpen, dat is de dienaar. Overigens hoeft dat niet in een ondergeschikte rol te zijn, dienaren kunnen ook leiders zijn. Met empathie, bewustzijn en commitment vraagt de bescheiden dienaar niet om waardering voor zijn hulp. Dit kan ook zijn zwakte worden, als de onderhuidse behoefte aan erkenning niet wordt bevredigd en leidt tot frustratie. 

De netwerker

De netwerker creëert verbindingen en zelfs communities, ten voordele van het geheel. Hij is van nature outgoing, sociaal, vriendelijk en kan zich makkelijk in anderen verplaatsen. Het kan een uitdaging zijn voor de netwerker om de verleiding te weerstaan om alle connecties voor persoonlijk gewin te gebruiken. 

Buurjongenmerken in de echte wereld

Er zijn grote merken die het buurjongen archetype op een indrukwekkende manier omarmen én laten zien. Laat je inspireren door onderstaande voorbeelden uit binnen- en buitenland. 

Klaverblad Verzekeringen

"Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder." Het komt niet méér buurjongen dan deze slogan.


Met een serie commercials, een groot aantal businesskeuzes (geen keuzemenu aan de telefoon, geen kleine lettertjes, etcetera) en de focus op zijn ‘gewoon goede’ verzekeringen, omarmt Klaverblad het buurjongen archetype.


In de duidelijke profielkeuze zet het bedrijf zich af tegen alles wat onecht is. Tegenpolen van het ‘gewone’ en ‘echte’ worden in de reclames uitvergroot en gekarikaturiseerd. Het laat zien waar de buurjongen voor staat: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

IKEA

Sympathiek, toegankelijk en down to earth, dat maakt IKEA een buurjongen. De missie is om het dagelijks leven van zoveel mogelijk mensen beter en leuker maken.


De keuze voor platte verpakkingen en meubels die de klant zelf monteert, houdt de prijzen laag en maakt design voor iedereen beschikbaar. IKEA wil impact maken op gewone mensen, en begrijpt hoe. Er is een ballenbak waardoor ouders ongestoord kunnen shoppen, en de goedkope maaltijden zorgen ervoor dat een dagje meubelboulevard met het hele gezin niet een fortuin kost.


Bij IKEA staat de ontwerper niet centraal, maar het ontwerp. Design voor iedereen. 

Hema

“Wij vinden al sinds 1926 dat een leuker en makkelijker leven bereikbaar en betaalbaar moet zijn voor iedereen.” De Hollandse Eenheid MAatschappij werd opgericht als betaalbare tegenhanger van de elitaire Bijenkorf, voor ‘de gewone man’.


HEMA maakt graag het gewone bijzonder. Zo leidt het concern jonge vloggers - gewone jongens en meisjes - op in zijn eigen ‘vlog academy’.


Andersom maakt HEMA het bijzondere ook graag gewoon. Onder meer door de T-shirt actie rondom Pride 2017. Het laat bovendien zien wat een buurjongen doet: die houdt van iedereen. “Echt HEMA."

Waarom we zo van de buurjongen houden

Hoe meer je je merk vanuit je eigen archetype opbouwt, hoe makkelijker het is om ‘jouw type klanten’ aan te trekken. 

De ideale klant voor het buurjongen archetype is een no nonsense klant die waarde ziet in de betrouwbaarheid van het merk. Er is geen of weinig gedoe over geld omdat hij weet dat de buurjongen hem niet belazert. Innovatie is minder belangrijk dan vakmanschap en hard werken. Deze klant wil vooral weten én voelen: hier ben ik aan het goede adres.

Ben jij een buurjongen?

Wat een geluk!

Iedere buurjongen is uniek en vertelt zijn eigen verhaal. Het gaat in jou merk om jou!

De buurjongen helpt je het geheim van jouw aantrekkingskracht ontdekken. Hij helpt jou naar een merk dat klopt. Ben jij er klaar voor?

Ik wil Een Merk Dat Klopt

De buurjongen in je merk omarmen?

NU BESCHIKBAAR: Waarachtige Winter

Ieder jaar starten twee groepen ondernemers de reis van hun leven. Op weg naar inzichten, naar de essentie van hun merk. Met zonder twijfel het beste aanbod van Een Merk Dat Klopt ooit: Waarachtige Winter.

€ 1799,- | 12 x € 167

De Waarachtige Winter bundelt het beste van Een Merk Dat Klopt. Als je deelneemt krijg je niet alleen een jaar lang toegang tot het Native Brand programma van jouw drie (!) dominante archetypen, je krijgt ook een Waarachtig Winterpakket. Met daarin mijn twee boeken (Anders Kijken op  weg naar Een Merk Dat Klopt, en Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt), een luxe Food for Thought aantekeningenboek en twaalf receptenkaarten van (arche)typisch hartverwarmende dranken. Tegelijk met een groep andere ondernemers - die je ontmoet in een besloten groep in de online leeromgeving van Een Merk Dat Klopt - werk je zelfstandig door het Native Brand programma. Samen sluiten we de winter af met De Week van het Waarmaken van 10 t/m 14 februari, bomvol online masterclasses die je helpen om alles wat jij ontdekte ook waar te maken de komende periode.

Het resultaat: helderheid en bemoediging. Jouw tribe, misschien wel for life.

PS. Wees er snel bij. Als je je in oktober aanmeldt, krijg je - naast direct toegang tot het Native Brand programma - exclusief ook toegang tot de opnames van de masterclasses uit de Week van het Waarmaken van afgelopen september.

Maar je kunt ook kiezen voor:

Native Brand whitepaper |buurjongen

De Native Brand whitepapers zijn - oké, wel heel chique - spiekbriefjes voor iedere ondernemer die zijn/haar merk karakter wil geven. 

€ 19,-
Stap met deze rijk vormgegeven whitepaper (high res JPG) in de wereld van de buurjongen en begrijp hoe je alignement aanbrengt tussen de binnenkant en de buitenkant, en tussen de verschillende elementen van jouw merk. 

Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt

Prachtig vormgegeven koffietafelboek, 384 pagina's vol food for thought, verhalen en heel veel meer.  

€ 69,95
Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt is het basisboek voor ondernemers en zielgevers van maatschappelijke organisaties. Je ontdekt in het boek de rol, waarde en betekenis van (onder meer) de buurjongen in jou(w merk). En waarom die juist nu relevant is.

Clarity Coffee | 2 uur live 

Een  diepgaand gesprek van twee uur waarin ik - onder het genot van een lekkere kop koffie (of thee) - je op een andere manier naar jezelf, je werk en je merk laat kijken. 

€ 495,-
Samen komen we tot inzichten en meer helderheid. Een plaatje, dat ik teken en na afloop met je deel. Stap je direct in het Native Brand programma, dan krijg je daarop 495 euro korting. Dit is dus ook de ideale manier om te ontdekken of Een Merk Dat Klopt iets voor jou is.

Native Brand programma | zelfstudie

Als je écht de diepte in wilt, is er maar één ding wat je te doen staat: going native. Op eigen tempo, waar en wanneer je maar wilt.

12 x € 96,-
In het zorgvuldig opgebouwde Native Brand programma kijk je door de ogen van de buurjongen naar jezelf en je merk. Vol achtergronden, inzichten en ontelbaar veel inspirerende voorbeelden. Alles om ervoor te zorgen dat jij ontdekt en waarmaakt wat klopt.

Buurjongen-ondernemers met Een Merk Dat Klopt

Hildy
Ik vond die buurjongen eigenlijk een sukkel. Altijd zo bescheiden en dienstbaar. Ik dacht dat ik stoerder moest zijn. Maar nu weet ik dat het juist heel stoer ís om gewoon jezelf te zijn. En zie ik in de buurjongen de verklaring van mijn succes. Ik ben zo dankbaar dat ik aan de slag ging met een merk dat klopt!
Latifa

In mij huizen een held en een buurjongen. De held overschreeuwt die buurjongen nog wel eens. Of eigenlijk, overschreeuwde... want nu ik de buurjongen in me leerde kennen en waarderen, zijn ze beter in balans. Teamwork tussen de aardige buurjongen en de risiconemende held. Het werkt.

Pieter

Onze zaak bestond al 25 jaar toen ik met een coach ging werken. Hij leerde me veel, maar liet me ook dingen doen die niet bij me pasten. Toen wij ontdekten dat we allebei een buurjongen zijn, viel er veel op zijn plek. Wij zijn niet van de grote woorden, maar wel van betrouwbaar vakwerk en service.

Maar weet je...

Archetypen zijn karakters, gebaseerd op universele menselijke verlangens. Je herkent ze in films, boeken en verhalen. Dat ze universeel zijn, betekent dat we ze allemaal in ons hebben. Zie het als een Wijze Raad, waarin sommigen altijd aan het woord zijn, sommigen alleen in specifieke omstandigheden. De meeste ondernemers hebben in hun Wijze Raad niet één, maar meerdere archetypen die de boventoon voeren. Weten wie dat zijn, maakt het mogelijk om te begrijpen hoe jij jouw ideale klanten raakt. En waarom. Helderheid dus. 


Hieronder lees je meer over (de andere elf) archetypen. In wie herken jij jezelf het meest?

De onschuldige in je merk omarmen?

NU BESCHIKBAAR: Waarachtige Winter

Ieder jaar starten twee groepen ondernemers de reis van hun leven. Op weg naar inzichten, naar de essentie van hun merk. Met zonder twijfel het beste aanbod van Een Merk Dat Klopt ooit: Waarachtige Winter.

€ 1799,- | 12 x € 167

De Waarachtige Winter bundelt het beste van Een Merk Dat Klopt. Als je deelneemt krijg je niet alleen een jaar lang toegang tot het Native Brand programma van jouw drie (!) dominante archetypen, je krijgt ook een Waarachtig Winterpakket. Met daarin mijn twee boeken (Anders Kijken op  weg naar Een Merk Dat Klopt, en Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt), een luxe Food for Thought aantekeningenboek en twaalf receptenkaarten van (arche)typisch hartverwarmende dranken. Tegelijk met een groep andere ondernemers - die je ontmoet in een besloten groep in de online leeromgeving van Een Merk Dat Klopt - werk je zelfstandig door het Native Brand programma. Samen sluiten we de winter af met De Week van het Waarmaken van 10 t/m 14 februari, bomvol online masterclasses die je helpen om alles wat jij ontdekte ook waar te maken de komende periode.

Het resultaat: helderheid en bemoediging. Jouw tribe, misschien wel for life.

PS. Wees er snel bij. Als je je in oktober aanmeldt, krijg je - naast direct toegang tot het Native Brand programma - exclusief ook toegang tot de opnames van de masterclasses uit de Week van het Waarmaken van afgelopen september.