Maak kennis met de buurjongen
Wij Nederlanders houden ervan, van mensen die zo lekker gewoon blijven. Die er 'gewoon' altijd zijn. Bescheiden, eerlijk en nuchter. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Wat een geluk voor de merken met het buurjongen (of het buurmeisje) archetype. Buurjongens zijn bijzonder 'relatable'. Daarmee veroveren zij de harten van hun klanten.
Hoe dat werkt? Dat vertellen we je graag!
Maar eerst even dit...
Het buurjongen archetype is een van twaalf psychologie-onderbouwde archetypen. Archetypen zijn een soort oerkarakters, die een universeel verlangen vertolken. De buurjongen dus, maar bijvoorbeeld ook de held, de ontdekkingsreiziger, de rebel en de heerser.
Alle écht succesvolle ondernemers kennen zichzelf en hun charme. Ze creëren een merk dat klopt vanuit hun dominante archetype(n). Zo geven ze hun merk karakter én aantrekkingskracht.
Ben jij benieuwd of de buurjongen past bij jou(w merk)?
Oké, even eerlijk. Veel ondernemers voelen een lichte teleurstelling als ze ontdekken dat er in hen een buurjongen zit. "Een sukkel" is hij wel genoemd. Een onopvallend type dat veel te bescheiden is. Maar geloof ons: er zijn redenen waarom teleurstelling plaats mag maken voor trots. Dat zit zo.
De buurjongen is gewoon, alledaags, voor iedereen. Niet heel uitgesproken, en zeker niet elitair. Een bescheiden, nuchtere, harde werker. Hij verlangt niet naar roem en ambieert niet een plek in de spotlights. Maar hij is ergens wel bang om over het hoofd gezien te worden en hij geniet wel degelijk van erkenning.
Natuurlijk kan een te grote bescheidenheid leiden tot onzichtbaarheid. Maar de bescheidenheid van de buurjongen - in combinatie met zijn grote sociale talent waarmee hij iedereen in zijn waarde laat en zich op zijn gemak laat voelen - is van een zeer aantrekkelijk soort. Het levert iets op waar menig held- of heersermerk jaloers op is: gunfactor!
We herkennen en identificeren ons makkelijk met de buurjongen. Dus begrijpen we zijn angsten, zorgen, dromen en wensen. We zien zijn harde werken, en voelen dat hij er altijd voor ons is. Daarom gunnen we hem de omzet, en belonen we zijn betrouwbaarheid en vakmanschap met een grote loyaliteit. En zo hoeft een buurjongen vaak relatief weinig aan promotie en acquisitie te doen. Wat een geluk!
Bescheiden blijven én opgemerkt worden?
Buurjongenmerken zijn vaak kleine, lokaal georiënteerde bedrijven. Dikwijls worden ze gerund door een (echt)paar. Plaatselijke restaurants bijvoorbeeld, of lokale winkels met een focus op producten voor thuis. Maar ook ZZP'ers in de zakelijke dienstverlening. Het zijn altijd bedrijven die echt en oprecht van waarde willen zijn.
Er zijn televisieprogramma’s gemaakt rond het buurjongen archetype, zoals Friends en Cheers. In programma’s als Heel Holland Bakt staan plezier van het alledaagse leven en alledaagse mensen centraal. De Facebook pagina Humans of New York (dat gewone inwoners van New York portretteert) is een ongekend populair voorbeeld.
Bekende buurjongen-persoonlijkheden zijn Barack Obama, Chantal Janzen en Frans Bauer. Bekende merken die dit archetype omarmen, zijn Hema, IKEA, Klaverblad verzekeringen, Jumbo supermarkt, Intratuin en Volkswagen. Hun producten en diensten zijn gericht op gewone mensen in hun dagelijks leven.
Geen superhelden maar Common Heroes
Een antropologische en psychologische verklaring achter het grootste verlangen van de buurjongen: de sense of belonging. We willen allemaal ergens bijhoren. En dit is waarom.
Een commercial die de buurjongen viert
Een welkome, open houding en producten die voor iedereen en alledag zijn. Een voorkeur voor het normale, het bekende, het lokale vraagt om marketing die daarop aansluit. Buurjongenmerken focus op herkenbaarheid en benaderbaarheid. Niets buitensporigs of schokkends: van promotie en werkwijze tot pricing en klantcontact. Bij de buurjongen weet je waar je aan toe bent. Ook is er een voorkeur voor mondelinge communicatie, gebaseerd op nabijheid, vriendschap en vertrouwen. Wie heeft schriftelijke afspraken nodig als je weet dat je op elkaar kunt rekenen? De relatie als grondwaarde. Als er een probleem is, lossen we dat gewoon op tenslotte.
Promotie en acquisitie bouwt daarop verder. Via via opdrachten en peer to peer aanbevelingen. Social media zijn niet zozeer een plek om zichtbaar te zijn, als wel om je te verbinden met anderen.
De organisatiecultuur van ene buurjongen is doorgaans redelijk traditioneel. Er is een focus op consensus, democratie en team effort. Vakmanschap en de bereidheid om hard te werken staat aan de basis van een sterk gevoel van trots over het verzette werk. De sfeer is prettig en casual.
Herken je je in de buurjongen? Mooi! Maar in een merk dat klopt gaat niet over de buurjongen, maar over jou! De buurjongen helpt je om het geheim van jouw aantrekkingskracht te ontdekken. Als je door de de bril van de buurjongen naar jezelf en je merk kijkt, ontdek je jouw blinde vlek, je natuurlijke voorkeuren en alles wat zó vanzelfsprekend voor je is dat je het niet (meer) opmerkt.
Wat je erbij helpt, zijn bijvoorbeeld de vijf subtypen. Alle vijf buurjongens, maar onderling op cruciale punten toch weer anders. In wie van deze vijf herken jij jezelf het meest?
Hoe meer je je merk vanuit je eigen archetype opbouwt, hoe makkelijker het is om ‘jouw type klanten’ aan te trekken.
De ideale klant voor het buurjongen archetype is een no nonsense klant die waarde ziet in de betrouwbaarheid van het merk. Er is geen of weinig gedoe over geld omdat hij weet dat de buurjongen hem niet belazert. Innovatie is minder belangrijk dan vakmanschap en hard werken. Deze klant wil vooral weten én voelen: hier ben ik aan het goede adres.
Wat een geluk!
Iedere buurjongen is uniek en vertelt zijn eigen verhaal. Het gaat in jou merk om jou!
De buurjongen helpt je het geheim van jouw aantrekkingskracht ontdekken. Hij helpt jou naar een merk dat klopt. Ben jij er klaar voor?
De buurjongen in je merk omarmen?
NU BESCHIKBAAR: Waarachtige Winter
De Waarachtige Winter bundelt het beste van Een Merk Dat Klopt. Als je deelneemt krijg je niet alleen een jaar lang toegang tot het Native Brand programma van jouw drie (!) dominante archetypen, je krijgt ook een Waarachtig Winterpakket. Met daarin mijn twee boeken (Anders Kijken op weg naar Een Merk Dat Klopt, en Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt), een luxe Food for Thought aantekeningenboek en twaalf receptenkaarten van (arche)typisch hartverwarmende dranken. Tegelijk met een groep andere ondernemers - die je ontmoet in een besloten groep in de online leeromgeving van Een Merk Dat Klopt - werk je zelfstandig door het Native Brand programma. Samen sluiten we de winter af met De Week van het Waarmaken van 10 t/m 14 februari, bomvol online masterclasses die je helpen om alles wat jij ontdekte ook waar te maken de komende periode.
Het resultaat: helderheid en bemoediging. Jouw tribe, misschien wel for life.
PS. Wees er snel bij. Als je je in oktober aanmeldt, krijg je - naast direct toegang tot het Native Brand programma - exclusief ook toegang tot de opnames van de masterclasses uit de Week van het Waarmaken van afgelopen september.
De Native Brand whitepapers zijn - oké, wel heel chique - spiekbriefjes voor iedere ondernemer die zijn/haar merk karakter wil geven.
Prachtig vormgegeven koffietafelboek, 384 pagina's vol food for thought, verhalen en heel veel meer.
Als je écht de diepte in wilt, is er maar één ding wat je te doen staat: going native. Op eigen tempo, waar en wanneer je maar wilt.
In mij huizen een held en een buurjongen. De held overschreeuwt die buurjongen nog wel eens. Of eigenlijk, overschreeuwde... want nu ik de buurjongen in me leerde kennen en waarderen, zijn ze beter in balans. Teamwork tussen de aardige buurjongen en de risiconemende held. Het werkt.
Onze zaak bestond al 25 jaar toen ik met een coach ging werken. Hij leerde me veel, maar liet me ook dingen doen die niet bij me pasten. Toen wij ontdekten dat we allebei een buurjongen zijn, viel er veel op zijn plek. Wij zijn niet van de grote woorden, maar wel van betrouwbaar vakwerk en service.
Archetypen zijn karakters, gebaseerd op universele menselijke verlangens. Je herkent ze in films, boeken en verhalen. Dat ze universeel zijn, betekent dat we ze allemaal in ons hebben. Zie het als een Wijze Raad, waarin sommigen altijd aan het woord zijn, sommigen alleen in specifieke omstandigheden. De meeste ondernemers hebben in hun Wijze Raad niet één, maar meerdere archetypen die de boventoon voeren. Weten wie dat zijn, maakt het mogelijk om te begrijpen hoe jij jouw ideale klanten raakt. En waarom. Helderheid dus.
Hieronder lees je meer over (de andere elf) archetypen. In wie herken jij jezelf het meest?
De onschuldige in je merk omarmen?
NU BESCHIKBAAR: Waarachtige Winter
De Waarachtige Winter bundelt het beste van Een Merk Dat Klopt. Als je deelneemt krijg je niet alleen een jaar lang toegang tot het Native Brand programma van jouw drie (!) dominante archetypen, je krijgt ook een Waarachtig Winterpakket. Met daarin mijn twee boeken (Anders Kijken op weg naar Een Merk Dat Klopt, en Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt), een luxe Food for Thought aantekeningenboek en twaalf receptenkaarten van (arche)typisch hartverwarmende dranken. Tegelijk met een groep andere ondernemers - die je ontmoet in een besloten groep in de online leeromgeving van Een Merk Dat Klopt - werk je zelfstandig door het Native Brand programma. Samen sluiten we de winter af met De Week van het Waarmaken van 10 t/m 14 februari, bomvol online masterclasses die je helpen om alles wat jij ontdekte ook waar te maken de komende periode.
Het resultaat: helderheid en bemoediging. Jouw tribe, misschien wel for life.
PS. Wees er snel bij. Als je je in oktober aanmeldt, krijg je - naast direct toegang tot het Native Brand programma - exclusief ook toegang tot de opnames van de masterclasses uit de Week van het Waarmaken van afgelopen september.