Koffie

Wat ons gedrag bepaalt

Antropologen onderzoeken menselijk gedrag. Het gedrag van mensen - hun denken en hun doen - wordt natuurlijk beïnvloed door hun karakter, maar in grote mate ook door hun opvoeding, wat ze meemaken en de omgeving waarin ze leven. Cultuur dus. Het is het klassieke debat tussen psychologen en antropologen: nature versus nurture. 

 

De invloed die omgeving heeft op ons gedrag is heel groot, maar bijzonder impliciet. Het zit verscholen in wat wij normaal vinden. 


Je zou denken dat je mensen gewoon kunt vragen waarom ze doen wat ze doen. Maar zo simpel is dat niet. Want ons gedrag wordt gestuurd en dus verklaard door allerlei onbewuste verlangens en onzichtbare kaders en afspraken, vaak gevangen in systemen die we vanzelfsprekend vinden. Je kunt mensen dus wel vragen waarom ze doen wat ze doen. Maar de kans dat je het échte antwoord krijgt, is niet zo groot. 

 

Dat onbewuste, impliciete en onzichtbare normaal - dus die verlangens, kaders, afspraken en systemen - is cultuur. Stel je een wachtrij voor in jouw favoriete koffiezaak. Je merkt eigenlijk pas op dat er afspraken zijn (zoals aansluiten achter in de rij) als er iemand is die zich er niet aan houdt. Het is de ontmoeting met het onbekende - het gedrag van de man of vrouw die niet achter aansluit - dat op zo’n moment de ongeschreven regel merkbaar maakt. Op andere momenten is die afspraak als water voor een vis: de normaalste zaak van de wereld. 

 

Het is dat ‘normaal’ waar antropologen een soort zintuig voor hebben ontwikkeld. In dat normaal zit veel kennis verscholen. Over wat we goed vinden, en wat fout. Over wat mooi is en lelijk. Waar en niet waar. Door naar je eigen wereld te kijken als door de ogen van een vreemde, ontdek je het bijzondere in het gewone. En andersom ontdek je het gewone in het bijzondere als je kunt zien dat onder uiterlijke verschillen het gedrag van mensen dezelfde betekenis heeft. 

 

Anders kijken dus. 

 

Antropologen zien en herkennen patronen. Ze merken op wat er gebeurt in de onderstroom - in de diepere lagen - begrijpen het en geven graag duiding. De waarde daarvan is enorm, zeker als je ondernemer bent en voelt 'that there's more to it' dan je nu kunt benoemen in je bedrijf. Intuïtief weet je dat er een groter verhaal, een diepere betekenis, is. Een uitleg die je succes verklaart, of je laat zien welke beweging je te maken hebt. 


Een merk dat klopt gaat daarover. Over het vinden van die helderheid. Jouw 'moment of clarity'. 

Reactie plaatsen