Jouw idee* voor de wereld

30 september 2021

* idee, of concept, talent, product, zienswijze. Jouw bijdrage, jouw waarde. 

Even een boodschap aan alle ondernemers (vooral buurjongens maar ook opvallend veel niet-buurjongens!): de wereld heeft niets aan jouw idee als niemand het kent.

There. I said it. De wereld heeft niets aan jouw idee - aan jouw concept, je talent, je product of je zienswijze - als niemand het kent. En toch spreek ik wekelijks ondernemers die vooral (nog) terughoudend zijn. Die hun idee verstoppen, hun verhaal niet vertellen. En eerlijk? Verstopt achter mijn grote mond zit ook een verlegen meisje dat het heul spannend vindt om hardop te zeggen wat ik de wereld te brengen heb.Zo in de maand van de buurjongen - die van nature bescheiden is - valt het me extra op. De redenen (soms excuses) en overtuigingen die ervoor zorgen dat we NIET vertellen wat ons bezighoudt. Dat we NIET delen wat we te brengen hebben. Dat we NIET opstaan voor wie we zijn.

"Ik hou niet van social media."

"Er zijn al zoveel ondernemers die hetzelfde bieden."

"Ach. Ik heb werk genoeg."

"Ik ben nu eenmaal geen goede schrijver/spreker/watdanook."

"Ik blijf liever bescheiden."

Het kan, hè? En het mag ook. Dat je niet van social media houdt. Dat je werk genoeg hebt en spreken in het openbaar niet je hobby is. Maar zichtbaar zijn kan op 1001 manieren. Ook op een bescheiden manier, en sowieso op een manier die klopt voor jou.

Dus vraag jezelf eens af of er stiekem iets anders achter zit. Een greep uit wat ik met ondernemers ontdekte toen we hierover spraken.

"Ik begrijp ergens wel dat wat ik doe bijzonder is. Maar mis de juiste woorden, een concept of een concreet verhaal om te vertellen."

"Ik vind mezelf en mijn verhaal niet belangrijk genoeg om er veel tijd en energie in te stoppen."

Of erger nog, en vaker voorkomend dan je denkt:

"Ik geloof niet écht dat wat ik doe van waarde is."

"Ik denk dat mensen niet op mij en mijn verhaal zitten te wachten."

En oh ja, deze:

"Zichtbaar zijn is onbescheiden zijn. En dus arrogant zijn."

Wat eronder zit, is eigenlijk angst. De angst om afgewezen te worden. Angst om er niet bij te horen. Angst om te falen. Angst om... nou ja, angst dus. Begrijpelijk. Menselijk. Logisch. Maar ook te gek voor woorden!

Want weet je? Het IS dus ook gewoon spannend. Om te gaan staan voor wie je bent en te vertellen wat je te vertellen hebt. Maar de ervaring leert dat als je dat doet:

  1. met de juiste intentie
  2. op een manier je klopt bij jou (en nee, dat hoeft dus niet op social media, maar mág wel!)
  3. met je échte, eerlijke verhaal

je bij de juiste mensen de juiste snaar raakt. Er echt contact ontstaat. Verbinding. En zij voelen wat jouw waarde is, en jij hun kunt helpen met jouw idee, concept, talent, product of zienswijze. En hee, is dat niet waarvoor je ooit ondernemer werd?

Ontdekken hoe je zichtbaar bent op een manier die klopt voor jou? Dat is dan dus weer míjn talent, om je daarbij te helpen. ("Zei ik dat nu hardop? Ik zei het gewoon hardop!"). Elk kwartaal start een nieuwe groep in ons impactvolle Native Brand groepsprogramma. Er is plaats voor maximaal zeven ondernemers. Kom je eens een kijkje nemen of dat iets voor jou is?

#eenmerkdatklopt

#demaandvandebuurjongen

Reactie plaatsen