De vraag is: hoe?
Dat Google veel weet, mag bekend zijn. Ook dat Google veel weet van ons, trouwens. Heel veel. Te veel misschien zelfs wel. Maar op grote schaal wel heel interessant. Zo publiceert Google ieder jaar een jaaroverzicht van waar 'we' het meest naar zochten. Prachtige video's zijn dat. In 2017 zochten we vooral: hoe?
(artikel gaat verder onder de video)
Herken jij het HOE ook in je timeline? Wij wel! HOE kun je een succesvolle business opbouwen? HOE vind je in deze tijd tijd voor jezelf? HOE werkt sales? HOE word je digital native? HOE..? Het lijkt wel of iedereen full-time met de hoe-vraag bezig is. Vragen stelt. Of juist antwoorden geeft.
De wijsgeer houdt hiervan. Een ongebreidelde nieuwsgierigheid naar het juiste antwoord is wat hem drijft. Het is dan ook niet zo gek dat Google - wereldwijd zoekmachine #1 - een wijsgeermerk is.
In deze prachtige Year in Search 2017 video over HOE laat Google zich als wijsgeer van zijn beste kant zien. Want in de video zien we niet alleen vragen, maar ook waar de vragen vandaan komen en waar het stellen van vragen toe kan leiden. De laatste vraag: how to move forward? En daarna het antwoord van Google zelf: search on. Zoek door.
Het roept bij ons wel weer een nieuwe - licht filosofische - vraag op. Zijn we - als mensheid anno nu zeg maar - nou eigenlijk steeds nieuwsgieriger geworden, omdat we dankzij Google eigenlijk instant op álle vragen antwoord krijgen? Of is die eindeloze zoektocht naar het HOE een teken van dat we eigenlijk steeds minder weten? Vraag je old-school moeder het recept van appeltaart en ze vertelt het je, uit haar hoofd. Vraag het ons - écht wel foodies hoor - maar we moeten het even opzoeken. We hebben het in no-time gevonden, maar het staat er maar beroerd voor met onze parate kennis.
We leven in een tijd en wereld van information overload. Kans te over voor de échte wijsgeren onder ons. Niet om ons te helpen zoeken, maar om ons te helpen vinden. Een gids zijn, een wegwijzer, die informatie voor ons ordent, op onze zoekbehoefte toespitst én duiding geeft aan wat we lezen.
Herken jij je in de nieuwsgierige aard van de wijsgeer? Is informatie zoeken (en vinden!) jouw eerste natuur? Wil jij niets liever dan begrijpen hoe de wereld en het leven werkt? Dan kan het zomaar zijn dat jij een échte wijsgeer bent. Je mag van geluk spreken. Want niet alleen ben je in deze tijd als ondernemer de juiste mens op de juiste plaats.
Doe je de test? Je vindt hem hier.