Explained: spiritualiteit
Misschien herken je het wel. Bij jezelf of bij de mensen om je heen. Het verlangen dat er meer is dan wat we kunnen waarnemen met vijf zintuigen. Een diepere laag, een andere wereld, een groter plan of op zijn minst betekenis. Een wondere wereld waar we (gelukkig) nog niet écht grip op hebben. Dit verlangen naar 'spiritualiteit' is een universeel menselijk verlangen.
In deze longread neem ik je mee in sociaal-wetenschappelijke inzichten en trends. Waar komen die verlangens vandaan? Hoe worden ze in deze tijd getriggerd? Hoe sturen ze ons gedrag en dat van onze klanten? En wat kun (en wil) je ermee in jouw merk?
Dat dit artikel verschijnt in de maand van de magiër is geen toeval. De magiër is één van de twaalf archetypen waarmee wij ondernemers helpen met een merk dat klopt. En de magiër is de meest spirituele van het stel. Intuïtief, visionair met een zesde zintuig voor alles wat onmerkbaar blijft voor anderen. Een gave met grote kansen voor ondernemers die zich erin herkennen.
Je leest de longread onder de afbeelding. Maar eerst even dit.
Op een laagdrempelige manier de magiër in je merk verkennen? Bestel dan gewoon onze Toolkit voor een merk dat klopt (wijsgeer editie).
Om te begrijpen waarom magiërs ons zoveel doen, moeten we ons verdiepen in wat er maatschappelijk gezien aan de hand is met dingen als religie en spiritualiteit. En dan vooral wat er in de afgelopen halve eeuw gebeurde, en nog gebeurt.
Er is nogal wat veranderd in de afgelopen decennia. Toen Francien in de jaren negentig antropologie studeerde, leerde ze het al. De rol van religie in onze samenleving werd in de vorige eeuw in razend tempo kleiner. We leven in ‘the age of reason’, waarin wetenschap en kennis centraal staat. Technologie zorgt voor grote welvaart, we hebben het goed. Denk aan onze fysieke gezondheid. Voor zoveel ziektes is een remedie, en omdat we begrijpen wat er aan de hand is als we ziek zijn, weten we - in de meeste gevallen - wat we moeten doen. We gebruiken religie niet langer om te verklaren. En we hoeven niet meer te bidden voor genoeg eten.
Dat we religie op die manier niet meer nodig hebben, wil niet zeggen dat we niet verlangen naar iets. Sociologen en antropologen voorspelden het al: de 21e eeuw staat in het teken van een zoektocht naar een hernieuwde (en diepere) vorm van spiritualiteit. Maar waarom eigenlijk? Waar verlangen we precies naar? Wat missen we, nu we alles weten en hebben?
Daar komen we op. Maar eerst iets over de manier waarop we vormgeven aan die zoektocht naar een hernieuwde vorm van spiritualiteit. We zoeken uitgebreid, en overal. Daarmee bevredigen we onze nieuwsgierigheid naar ‘wat is er nog meer?’. Er ontstaat een groep mensen die zich Spiritual But Not Religious noemt: “For me, the tension between spirituality and religion always boiled down to one basic struggle: my desire to learn from multiple wisdom traditions.” Het is een hele individualistische zoektocht. Want door te ‘shoppen’ bij verschillende wijsheden en tradities, creëert ieder voor zich zijn eigen ‘belief system’ creëren. DIY belief dus. Helemaal van nu.
Dat ‘belief system’, of dat nu religie is of de moderne vorm van spiritualiteit, is het antwoord op universele menselijke verlangens. We zoeken allemaal naar betekenisgeving, purpose, zingeving en voldoening, naar een antwoord op de ‘waartoe zijn wij hier op aard’-vraag. Ons belief system geeft ons een richting, een leidraad of zelfs principes om naar te leven. We willen bovendien, zeker nu alles al lijkt onderzocht, gewoonweg geloven dat er meer is dan we met het oog kunnen zien. We voelen ons hoopvol als we kunnen geloven in wonderen. We durven te geloven in onze dromen.
En dat is precies wat magiër-merken doen! Magiërs laten je ervaren dat je je dromen kunt waarmaken. En dat is wat we nodig hebben! We hebben religie vervangen door wetenschap en materialisme. Maar we merken dat het ons niet brengt wat we nodig hebben. De toename van psychische problemen, leegte en verveling is tekenend voor deze tijd.
Magiërs begrijpen onze zoektocht en helpen ons bij het vinden van antwoorden. Ze helpen ons ons eigen belief system vorm te geven én onze dromen te verwezenlijken. Kijk maar eens om je heen. Retreats om jezelf (terug) te vinden. Coaches die je helpen om jouw purpose te vinden. Journals om de antwoorden te vinden die al in je zitten. Maar ook: producten die beloven je leven op magische wijze te veranderen. Of het nu een dieetboek is, een high-tech stofzuiger of een yoga-programma. En wat dacht je van het tijdschrift Happinez, dat inmiddels al ruim 15 jaar bestaat!
En ja: Native Branding past ook in dat lijstje! Het is een tool (dé tool, natuurlijk) die je helpt om te (her)ontdekken wie jij bent en waarom dat nu eigenlijk aantrekkelijk is. Die jou brengt bij jouw ‘bedoeling’! Door dat vertalen in een merk dat klopt zorg je ervoor dat je op magische wijze (spoiler alert: je moet er nog steeds voor werken) grootse impact maakt.
Dan is er nog één verlangen waarop magiërs inspelen: de sense of belonging. Terwijl de kerken zijn leeggelopen zoeken mensen elkaar op rondom spirituele ‘waarheden’. Er ontstaan nieuwe communities van mensen die iets heel fundamenteels met elkaar delen, namelijk het antwoord dat zij vonden in hun zoektocht naar betekenisgeving. Wij weten daar alles van.
Ben jij ook bezig om jouw klanten te laten (her)ontdekken wie ze zijn? Help jij ze met de zoektocht naar hun betekenis in deze tijd? Grote kans dat jij ook een magiër bent! Doe onze gratis Native Brand test.