Verplaatsen
Eergisteren, 1 september. Ik zit in een fijne horecazaak te wachten op een afspraak als ik me realiseer hoe bijzonder die afspraak op deze dag eigenlijk is.
Even de context. We hebben kortgeleden besloten dat we 'De maand van...' in ere herstellen. Twee jaar lang deelden we elke maand achtergronden, inzichten en inspiratie van een specifiek archetype. Veel werk, maar ook zo leuk om te doen! De maand september is traditiegetrouw de maand van de buurjongen. En opnieuw beginnen met de buurjongen, voelt goed. Niet in de laatste plaats omdat het jaren geleden ook met de buurjongen begon.
Ik neem jullie even mee naar 2017. Begin dat jaar zet ik resoluut een punt achter een opdracht. Een goedbetaalde klus bij een tof bedrijf. Maar het klopt niet. Het is - vooral achteraf bezien - een dapper besluit om daar zomaar te stoppen. Want het is niet zo dat ik weet wat me wél te doen staat. Tot dan toe vermarkt ik mezelf als communicatie-adviseur. Maar het is wel wat ik kán, maar niet wie ik bén. Interessante maar onzekere maanden volgen. Maanden zonder antwoorden, en zonder noemenswaardig inkomen ook trouwens. Want I tell you: als je zelf niet goed weet wat je waarde is, zien anderen het ook niet.
Dan is het oktober, en in de maanden hiervoor ontstond Native Branding. Maanden waarin ik fulltime achter de schermen werkte aan twaalf intensieve programma's, aan de Native Brand test, aan een website vol inzichten en inspiratie. Ik weet wat ik te doen heb. Expliciet maken wat ik impliciet altijd al deed: ondernemers helpen aan een merk dat klopt. Alles wat ik ontwikkelde aan de buitenwereld laten zien. Elke ondernemer die ooit iets lanceerde dat zó eigen was als Native Branding voor mij is, weet hoe dit voelt. Trots aan de ene kant, maar oh zo kwetsbaar aan de andere. Alsof je je ziel in zijn blootje door de stad laat lopen. Alle ruimte voor de draak op mijn schouders. Wat zullen ze wel niet van me denken?
En toch doe ik het. Een mail aan honderd mensen uit mijn netwerk. Niet te lang bij stilstaan. Klik, whoosh, weg is ie.
Ik krijg vele mooie reacties. Felicitaties. Bemoedigende woorden. Respect. En een mail van Christianne. "Ik wil jouw programma volgen, Francien. Wat moet ik doen om te kunnen starten?"
En zo wordt zij - een buurjongen in hart en ziel - mijn eerste klant. En wat een buurjongen! Christianne werkt als bestuursadviseur en interim hoofd communicatie in zorg- en overheidsorganisaties. Complexe, vaak onveilige omgevingen die veel politieke sensitiviteit vereisen. Tijdens onze wekelijkse gesprekken eind 2017 hebben we het veel en vaak over de kracht en het belang van je kunnen verplaatsen in de ander.
Je kunnen verplaatsen in een ander - empathie - is een écht talent van de buurjongen. En onwaarschijnlijk waardevol. Christianne vertelt me een verhaal dat ze ook vertelt in de teams waarmee ze werkt. Ik weet het tot op de dag van vandaag. "Als je voor een bestuurder werkt, is van groot belang dat je je eigen morele kompas volgt. Ook als dat soms onveilig voelt. Jij hebt de dossierkennis, kent de details en de mensen om wie het gaat. Een bestuurder heeft die kennis vaak niet. Niet op dat niveau. Dat betekent dat hij of zij op jou moet kunnen vertrouwen. Hij of zij zit achter het stuur van een auto die met 120 kilometer per uur over de snelweg raast, maar geblinddoekt. En jij bent de bijrijder."
We zijn bijna vier jaar verder en Christianne en ik spreken elkaar nog iedere maand. Haar keuze. "Jij geeft mij taal!" roept ze altijd na afloop van zo'n gesprek. En: "Ik ben zo blij met jou en alle inzichten die onze gesprekken me geven!" Ik glimlach. Omdat ik weet dat alles wat ik doe voor haar nooit zal kunnen tippen aan wie zij voor mij is. Voor altijd nummer één.
Eergisteren op de terugweg schiet er een liedje in mijn hoofd, dat er niet meer uitgaat. Een prachtig nummer van De Dijk, over het belang van verplaatsen. Ik deel hem hieronder. Wil je iemand die dit in jouw organisatie of team brengt, met een warmte én scherpte die onnavolgbaar is? Kijk dan even op https://www.cee-cee.nl. Wil je net als Christianne - en inmiddels vele andere ondernemers -werken vanuit een merk dat klopt, doe dan vanaf mee met ons Native Brand groepsprogramma dat ieder kwartaal start.
En @Christianne, thanx for being my #1.
Als ik nou jou was, en jij dan mij was, als dat zou kunnen. En wij konden kijken in elkaars hoofd met elkaars geest. Als je alles kon bekijken met andere ogen. Dan zou je zien dat je steeds ziende blind bent geweest. Ga in mijn schoenen staan. Had je mijn schoenen aan? Wat had jij gedaan?
Jouw hele wereld is net zo ruim als jij kan denken. Wat je wil zien, dat zie je om je heen. Dus wees voorzichtig in je oordeel over een ander. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Wat je zaait, wat je zaait zal je ook oogsten. En jij en ik, wij zijn in wezen allemaal één. Ga in mijn schoenen staan. Had je mijn schoenen aan? Wat had jij gedaan?
Al dat gedonder in de wereld om steeds hetzelfde. Verkeerde volk, verkeerde god, verkeerde huid. Weet je, als ik vleugels had zoals een engel. Dan vloog ik naar de hoogste bergtop en schreeuwde het uit. Ga in mijn schoenen staan. Had je mijn schoenen aan? Wat had jij gedaan?