Het succes van Heel Holland Bakt
Heb jij zondag ook weer gekeken? Na acht seizoenen besluit omroep Max dit jaar een extra seizoen in te lassen van het ongekend populaire Heel Holland Bakt. Het slow-television programma trekt jaar na jaar miljoenen kijkers, en gaat de boeken in naast successen als Boer zoekt vrouw en Wie is de mol?
Het is niet het enige succes van omroep Max. De omroep die zich richt op de oudere kijker maar toch ook echt veel jonge kijkers weet te boeien. Zeker ook met Heel Holland Bakt. Wat maakt dit oorspronkelijk Britse programma zo aantrekkelijk? Wat is de verklaring voor het succes?
Gewone mensen
--> Er nemen géén BN'ers deel aan Heel Holland Bakt. Het gaat niet om zien en gezien worden. Het gaat om gewone mensen die gewone - en soms buitengewone - dingen doen. Deelnemers zijn van alle soorten en maten. Iedereen is welkom.
Aardig en positief
--> Met Robèrt als joviale Brabander, tante Janny en oom André voelt kijken naar Heel Holland Bakt toch een beetje als thuiskomen. Natuurlijk, Janny en Robèrt zijn juryleden. Maar deelnemers worden niet afgebrand. Het is vriendelijk, aardig en positief.
Gelijkwaardig
--> Nog even over die Robèrt... die is dus gewoon meesterbakker en meesterpatissier. Of 'gewoon'? Dit zijn titels die niet iedereen draagt. Maar elitair is Robèrt totaal niet. In niets is het programma bedoelt om hem groter te maken dan de anderen.
Realistisch en herkenbaar
--> Oké, de tijd die ze hebben is kort en de prestaties van de bakkers zijn soms uitzonderlijk - maar er zit een bepaalde mate van realisme in het programma. Iedereen die weleens een taart heeft gebakken, herkent zich in wat de bakkers meemaken. Inclusief de kans op mislukking. Door die herkenning leef je mee.
Eerlijk
--> Natuurlijk, Heel Holland Bakt is een wedstrijd. Maar of het nu de Olympische gedachte is of niet: meedoen aan #hhb is belangrijker dan winnen. Kandidaten zijn eerlijk en sportief. Feel good televisie, heerlijk!
Gunfactor
--> Heel Holland Bakt is voor de kandidaten een avontuur. De nadruk ligt dan ook op wat ze met elkaar hetzelfde beleven. De gedeelde ervaring. Dat schept een band. Ze gunnen elkaar succes en zelfs de winst, en het format draagt daaraan bij.
Thuisbakken
--> Hoewel er soms hoogstandjes gebakken worden en er baktermen voorbijkomen die jij en ik niet dagelijks gebruiken, staat juist thuisbakken centraal. Heel Holland Bakt is geen culinaire exquise programma, maar een ode aan thuisbakkers, passend bij de Hollandse traditie van appeltaarten en cake. Bakkie koffie erbij?
En dan de naam...
--> En tja... als HEEL Holland bakt, betekent het natuurlijk dat dit ook over jou en mij gaat. Iedereen kan schilderen, van Ravensburger. Maar dan de bakvariant. Het programma is bedoeld om ons te laten zien: als wij dit kunnen, kan jij dit ook!
Met andere woorden... het grote succes van Heel Holland Bakt heeft te maken met makkelijke herkenning en identificatie. Met programmamakers die congruent en consistent kiezen voor... de buurjongen! Je weet wel, die heerlijk gewone, aardige, positieve, gelijkwaardige, realistische, herkenbare en eerlijke gozer (of meid), die we de wereld gunnen en die we zo graag in ons (thuis)leven hebben. Die er altijd is, voor iedereen.
Wat Omroep Max kan, kun jij ook als merk. Als de buurjongen klopt voor jou, geeft door zijn bril kijken je inzichten in je natuurlijke aantrekkingskracht en antwoorden op hoe jij vorm en inhoud geeft aan jouw merk dat klopt. Ontdekken hoe je dat doet? Dat doe je hier.