Wat is Een Merk Dat Klopt?

Niet iedere ondernemer is zich ervan bewust dat hij (of zij) ook visionair, thought leader en change maker kan zijn. Niet iedere ondernemer heeft in potentie Een Merk Dat Klopt. 

Ben jij wél die ondernemer die weet dat het tijd is voor een volgende stap, en gaat die volgende stap niet om meer omzet of een grotere winst maar om het claimen van jouw unieke plek in de branche of het vertellen van een nieuw, ander verhaal? Wil je jouw impact vergroten?

Lees dan verder. 

Video Aspect Ratio: 16:9

Nieuwe wereld, nieuwe leiders

De wereld heeft je nodig. Als visionair, thought leader en change maker. We leven in een tijd waarin we ontdekken dat bestaande denkbeelden en werkwijzen niet meer kloppen. Of het nu in de economie is, de politiek, de media, onderwijs of zorg. Ze zijn gebaseerd op een oud mens- en wereldbeeld, vol onbewuste overtuigingen en impliciete oordelen over wat goed en fout, belangrijk of onbelangrijk, waar of niet waar en mooi of lelijk is. Over definities van succes en wat het betekent om van waarde te zijn. We verlangen naar nieuwe leiders die een nieuw, ander verhaal vertellen en ons de weg wijzen naar een nieuwe wereld. Jij kunt die nieuwe leider zijn.

Wat je daarvoor nodig hebt, is een verhaal dat raakt. Met Een Merk Dat Klopt raak je moeiteloos. Moeiteloos omdat het klopt voor jou, raak omdat het klopt voor je ideale klant. De uitdaging? Helderheid krijgen over wat dat verhaal nu eigenlijk is, en begrijpen waarom het de juiste mensen raakt. 


null

Video Aspect Ratio: 16:9

Helderheid in de mist

Ken je de metafoor van de ijsberg? Je weet wel, waarin het grootste deel van de berg zich onder het wateroppervlak bevindt, onzichtbaar voor het oog? Zo is het ook met je merk. Ik gebruik liever het beeld van een berg in de mist, waarvan de top van de berg boven de wolken uitsteekt en de rest is verhuld in dikke mist. Hoe mooi en zichtbaar de piek ook is als de zon erop schijnt, het grootste deel van de berg blijft buiten beeld. En dat terwijl daar de antwoorden op de belangrijkste vragen verscholen liggen.

Ondernemers met Een Merk Dat Klopt hebben helderheid op alle lagen in hun merk, dus ook in het deel dat voor jou nog in de mist ligt. Zij begrijpen wie zij zijn en wat ze de wereld te brengen hebben. Ze weten welk verhaal ze (impliciet én expliciet) vertellen, wat hun belofte is en waarom dat raakt. Ze kennen de betekenis, rol en waarde die hun merk heeft in het leven van hun klanten.

Het is mijn werk om ondernemers die helderheid te geven. Daarvoor duiken we de mist in.

Dat doen we door ons tegelijkertijd te verdiepen in twee werelden: die van je klant én die van jou. Het zijn - in de metafoor van de berg in de mist - twee naast elkaar gelegen bergen die elkaar onder de oppervlakte raken en zelfs in elkaar opgaan. We zoeken naar waar die werelden elkaar overlappen, want dat is 'where the magic happens'. Daar komen wie jij bent en wat je belooft overeen met wat jouw ideale klant verlangt. Daar ligt het geheim van jouw aantrekkingskracht. 

Weet jij waarom jouw klanten voor jou kiezen, voorbij de feitelijkheden van je aanbod? Kiezen ze voor jou uit rebellie, uit onvrede met de status quo? Voelen ze een groot verlangen naar vrijheid en weten ze gewoon dat jij ze dat gaat geven? Misschien willen ze erbij horen of gerustgesteld worden? Zoeken ze naar een leider die ze mogen volgen? Of is de keuze voor jou een blijk van hun goede smaak? Dat weten, maakt alle verschil.

Werken aan Een Merk Dat Klopt is een fundamenteel andere manier van kijken naar merken dan de klassieke marketingaanpak. We stellen niet de (rationeel ontlede) klant centraal, op zoek naar werkwijzen en communicatie die op zijn of haar behoeften zijn gericht. We gaan op zoek naar dat wat moeiteloos raakt. 

Alignement

In Een Merk Dat Klopt is alignement tussen alles wat je denkt, doet en zegt. Van je woordgebruik tot je werkwijze, van je promotie tot je pricing. En alles daartussen. Dat gaat niet over perfectie, maar wel over authenticiteit. Het klopt, en dat voelen mensen. Je kiest ermee voor leiderschap: over steeds opnieuw kiezen voor wat klopt. En voor zichtbaarheid: raken in een wereld waarin niet informatie maar tijd en aandacht schaars zijn. 

Het kan dus. Je manier van werken, je communicatie en alle andere onderdelen van je merk in lijn brengen met wie je bent. Meer van jezelf laten zien in je merk. Het kan, en heeft drie effecten. Het zorgt ervoor dat de juiste mensen - klanten, medewerkers en samenwerkingspartners - zich tot jouw merk aangetrokken voelen, intuïtief weten dat ze met jou willen werken. Omdat jij - het tweede effect - ze raakt. Moeiteloos, omdat je werkt en communiceert met energie, je zin- en betekenisgeving ervaart en heel goed weet wie je bent en wat je te brengen hebt. Je merk is uniek en onderscheidend, en roept een ander gevoel op dan alle anderen. Waardoor je opvalt. Het derde effect.

De vier pijlers van Een Merk Dat Klopt

1. Het karakter van je merk. Waarden, overtuigingen en kwaliteiten.
2. Je merk in woord. Belofte, woordgebruik, tone of voice en verhalen.
3. Je merk in beeld. Beeldtaal, kleuren en vormgeving.
4. Business decisions. Marketing, aanbod, manier van werken en klantreis: jouw rol, waarde en betekenis in het leven van je ideale klant.

Een Merk Dat Klopt is geen rocket science. Mijn Rotterdamse oma zei het al te pas en te onpas: "Doe wat je zegt, dan lieg je niet". Het is heel simpel, maar dat wil niet zeggen dat het ook makkelijk is. Al was het maar omdat je helderheid nodig hebt, en de antwoorden verborgen liggen in je blinde vlek. In het onbewuste en impliciete. In dat wat zo vanzelfsprekend voor je is dat je het niet (meer) opmerkt. Tijd om  het bewust en expliciet te maken. 

The world needs change makers. 

En bovendien... Een Merk Dat Klopt brengt jou:

Begrijpen wat je verhaal is, en jouw rol, waarde en betekenis in het leven van je ideale klant.
Nooit meer dat stemmetje dat je aan het twijfelen brengt.
Moeiteloos raken, waardoor mensen op een diep emotioneel level 'weten' dat ze met je willen werken.
Je bent zichtbaar en herkenbaar. Je valt op. Zo maakt je verhaal veel meer impact.

Je merk en werk als ultieme vorm van zelfverwezenlijking... dat wil toch iedereen?

en ja... natuurlijk ook: Betere resultaten!

En dat ook nog moeiteloos, omdat je doet wat klopt voor jou.
Een Merk Dat Klopt is het gedachtengoed van Francien van Eersel (1977). Francien is antropoloog met meer dan vijftien jaar ervaring in het communicatievak. Met haar Native Brand methode helpt ze sinds 2017 ondernemers en (maatschappelijke) organisaties aan hun merk dat klopt. Haar antropologische kijk op branding is uniek in de wereld. Het gedachtengoed van Een Merk Dat Klopt kent drie pijlers: antropologie, archetypen en de reis van de held. In 2022 ging de eerste jaaropleiding tot Native Brand strateeg van start, speciaal voor professionals die willen werken met het gedachtengoed.


Francien is naast ondernemer en Native Brand strateeg ook spreker en auteur. Van haar hand verscheen in 2022 'Anders kijken op weg naar Een Merk Dat Klopt'. In maart 2023 verschijnt 'Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt'.