Tijd voor verdieping

Voor een antropoloog zoals ik zijn dit interessante tijden. Terwijl een virus binnenkruipt in onze (belevings)wereld, neem ik waar wat er gebeurt. En hoewel meer nog dan het virus zelf, angst en zorg ons in zijn greep lijkt te krijgen, zie ik iets heel moois gebeuren. 


De verandering
Ik zie, hoor en voel dat er iets verandert. Een verandering die al heel lang gaande is maar tot nu toe in de onderstroom bleef. Tot deze week. In één klap was het zomaar overal en expliciet.


Het is het besef dat alles en iedereen met elkaar verbonden is. Dat wat ík vandaag doe of nalaat, impact heeft op iemand anders morgen. Dat elk mens een ander kan raken. Besmetten met een virus, maar ook juist dat voorkomen. Dat het erom gaat het juiste te doen. Een balans te vinden. Je niet gek te laten maken, maar ook niet onachtzaam te zijn. Oog hebben voor jezelf, en voor anderen. We beseffen dat we zelf verantwoordelijk zijn. Samen. En we willen verantwoordelijkheid nemen. We willen een positieve bijdrage leveren aan de (maatschappelijke) uitdaging die er ligt. 


Ondernemers
Ik omring me met ondernemers en wat hou ik toch van hun energie! Hoe verschillend zij, hun bedrijven en hun branches ook zijn, er is één ding wat ze met elkaar gemeen hebben. Ze zijn betrokken en willen iets doen. Zoals het een ware ondernemer betaamt, zitten ze niet bij de pakken neer. Doordat afspraken en events niet doorgaan, komt er tijd vrij. En die gebruiken ze nuttig. Ze bieden hulp aan, onderzoeken wat ze kunnen doen.


Ook voor hen zelf is het een spannende tijd want niemand weet precies wat het effect zal zijn. Dus bereiden ze zich voor en kiezen ze ervoor om juist in deze tijd te investeren in zichzelf, in hun bedrijf, in hun merk. 


Tijd voor verdieping
"Er is tijd en het is tijd voor verdieping!" appt de één me. Van een ander krijg ik een mail: "Er gebeurt zoveel in de wereld nu en ik wil gewoon niet meer doen wat ik altijd deed. De wereld heeft game changers nodig en ik ga die in mezelf omarmen." Het zijn mensen die ik ken en ik weet heel goed wat ze gaan doen. En ineens realiseer ik me dat het tijd is dat ik ein-de-lijk aan al die andere mooie, stoere kick-ass ondernemers in mijn netwerk laat weten dat het al een hele poos achter de schermen mogelijk is om - geheel op basis van zelfstudie - jouw natuurlijke aantrekkingskracht om te zetten in #eenmerkdatklopt.


Dat zit zo...


Op 3 oktober vorig jaar vertelde ik het al aan de deelnemers van TR-IBE day: de Native Brand academy komt eraan. En daarna werd ik in beslag genomen door heel veel hele toffe één op één programma’s, de start van een boek, en nog veel meer. Dus kwam een publieke lancering er niet van. Want ja, het is natuurlijk ook nog niet zo af als ik eigenlijk zou willen. Er komen nog diverse cursussen, een volledige opleiding voor het werken met archetypen en een mediatheek. Maar het belangrijkste is er: het Native Brand programma. En omdat ik juist nu geen enkele ondernemer de kans wil ontnemen om de komende tijd nuttig, leuk en inspirerend te gebruiken, is ie bij deze hier: www.nativebrandacademy.nl.


Meer dan welkom om mee te doen. En: komende dinsdag al meteen een hele gave Native Brand class waarin we als ware antropologen duiken in de (belevings)wereld van jouw ideale klant.


Voor iedereen die ziek is of zich zorgen maakt: beterschap en sterkte. Voor iedereen die zijn verantwoordelijkheid neemt: dank, dank, dank!


Liefs, Francien

Over de schrijver
Francien van Eersel is TR-IBU's founder and owner.
Reactie plaatsen