Video Aspect Ratio: 16:9

Wij geloven niet

in one best way merkstrategieën

Iedere ondernemer is uniek en op zijn (of haar) eigen manier aantrekkelijk. Dus waarom zou je proberen meer op een ander te lijken? Op zijn best word je dan de op één na beste. Terwijl er maar één iemand is die de beste JIJ kan zijn, en dat ben je zelf. Het is jouw unieke voordeel ten opzichte van alle anderen. 


En toch laten de meeste ondernemers juist dat voordeel liggen. We zien het vaak. Te vaak. Ondernemers die - in hun werkwijze, hun marketing en hun aanbod - doen wat anderen doen. Ze doen en zeggen wat (ze denken dat) hoort, zonder zich af te vragen of dat wel klopt. Misschien klopt het, misschien ook niet. Die vraag niet beantwoorden, leidt tot gebaande paden, oppervlakkige merken, een heleboel gemiste impact. Om nog maar te zwijgen van dat voortdurende knagende gevoel dat er 'iets (nog) niet klopt' of 'er meer inzit'.

Het kan ook anders. Een merk creëren rondom wie je echt bent. Niet ‘wat hoort’ of ‘wat gegarandeerd succesvol is’ als uitgangspunt van je merk, maar jouw natuurlijke voorkeuren. Je onbewuste overtuigingen en impliciete beloften. Je vanzelfsprekendheden, je blinde vlek. Het geheim van je aantrekkingskracht zit in dat wat zó vanzelfsprekend voor je is, dat je het niet meer opmerkt. 


In Een Merk Dat Klopt werk jij niet alleen met meer zingeving, flow, energie en creativiteit. Ook je ideale klanten voelen dat het klopt. Wat jij doet en zegt, raakt ze op een diep emotioneel niveau. Waardoor ze 'gewoon weten' dat jouw dienst of product precies is wat ze nú nodig hebben. Zonder dat ze weten waarom eigenlijk. 

Een Merk Dat Klopt is het gedachtengoed van Francien van Eersel (1977). Francien is antropoloog met meer dan vijftien jaar ervaring in het communicatievak. Met haar Native Brand methode helpt ze sinds 2017 ondernemers en (maatschappelijke) organisaties aan hun merk dat klopt. Haar antropologische kijk op branding is uniek in de wereld. Het gedachtengoed van Een Merk Dat Klopt kent drie pijlers: antropologie, archetypen en de reis van de held. In 2022 ging de eerste jaaropleiding tot Native Brand strateeg van start, speciaal voor professionals die willen werken met het gedachtengoed.


Francien is naast ondernemer en Native Brand strateeg ook spreker en auteur. Van haar hand verscheen in 2022 'Anders kijken op weg naar Een Merk Dat Klopt'. In mei 2023 verscheen 'Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt'.


Maar we zijn met meer!

Sinds 2022 besloten tien professionals - elk in hun eigen vakgebied - zich het gedachtengoed van Een Merk Dat Klopt eigen te maken. Het zijn marketeers, maar ook een fiscalist, een fotograaf, een employee journey expert, een business coach en een ontwerper van werkomgevingen. Allemaal verlangen ze naar (nog meer) diepgang in het werken met hun klanten, en een houvast om bij hun adviezen te kunnen doorgronden 'wat klopt'. 


Tijdens de Jaaropleiding Native Brand strateeg leerden zij werken met de drie fundamenten van het gedachtegoed:
1. kijken als een antropoloog
2. werken met archetypen
3. werken met de Reis van de Held


Ze hebben allemaal hun eigen bedrijf, hun eigen werk. Maar maken daarin gebruik van het gedachtegoed van Een Merk Dat Klopt. Zo maken we samen de wereld een stukje mooier, want we helpen ondernemers, visionairs, thought leaders en change makers doen wat klopt.  


null


Ben jij de volgende die zich aansluit? Een nieuwe groep start met de jaaropleiding in april 2025.

Stel je voor. Je loopt rond in een wereld vol dikke mist. Iedereen verdwaalt, alle ijkpunten zijn verdwenen. Op de tast schuifel je voetje voor voetje verder. Soms kom je iemand tegen die de weg lijkt te weten. Je volgt hem of haar. Maar keer op keer brengt het je alleen maar waar je niet wilt zijn. 


En zomaar ineens wordt het helder. In je hoofd doemt een soort routekaart op die je de weg wijst, die antwoorden geeft in een wereld vol vragen. Zonder moeite beweeg je je in de wereld die lijkt opgeklaard. Tot je om je heen nog steeds mensen ziet verdwalen. Zij zien het (nog) niet. Er is nog steeds mist. Voor een tijdje denk je dat je gek bent. Maar je onderzoekt, houdt tegen het licht, test en probeert uit. Net zolang tot je zeker weet dat het klopt. It makes sense. You make sense. Dan besef je dat jouw kennis, begrip en inzicht andere mensen helpt navigeren in de mist. 


Dat is wat Francien van Eersel voelt als ze in 2017 start met Native Branding. 


Natuurlijk, ook zij was voor die tijd al vele malen verdwaald. Als antropoloog in het communicatievak beland. Als eens veelbelovende puber in haar eigen middelmatigheid gaan geloven. Als startend ondernemer verleid door overtuigingen over 'hoe het hoort'. The moment of clarity komt als ze in een businessschool ondernemers niet groter maar juist kleiner ziet worden. Ze doen elkaar na, worden steeds minder zichzelf. Mensen op zoek naar succes kijken naar buiten voor antwoorden, in plaats van naar binnen. En vele adviseurs, coaches, strategen en trainers weten dat. Terwijl alles van waarde en betekenis daar ligt. Binnen. Verstopt. Er moet toch een manier zijn om daar bij te kunnen? Om je te herinneren wie je bent? Die manier is er!


The world needs changemakers. So let's be one.  


Benieuwd naar onze algemene voorwaarden? Die vind je hier.