Maak kennis met de held

Een moedige triomf, een overwinning op tegenspoed, dat is waar de held voor gaat. Het is zijn reason of being, hij vindt er opwinding en voldoening in. Vastberaden om zijn doel te behalen, laat hij een ‘geef nooit op’ houding zien. We zijn allemaal weleens geïnspireerd of gered door een held. Waar zouden we zonder hem zijn? Het maakt de held tot een ultiem karakter voor jouw merk. Als het klopt. ;-)

Hoe dat werkt? Dat vertellen we je graag!

Maar eerst even dit... 


Het held archetype is een van twaalf psychologie-onderbouwde archetypen. Archetypen zijn een soort oerkarakters, die een universeel verlangen vertolken. De held dus, maar bijvoorbeeld ook de onschuldige, de ontdekkingsreiziger, de rebel en de heerser. 


Alle écht succesvolle ondernemers kennen zichzelf en hun charme. Ze creëren een merk dat klopt vanuit hun dominante archetype(n). Zo geven ze hun merk karakter én aantrekkingskracht. 


Ben jij benieuwd of de held past bij jou(w merk)?

"Be strong, you never know who you inspire."

Het held archetype gaat over opstaan en de uitdaging aangaan. Vechten voor wat belangrijk is en opkomen voor jezelf. De strijd aangaan, en winnen natuurlijk. 


Vanuit zijn instinct wil hij anderen beschermen en inspireren. Hij is vastberaden om een verschil te maken in de wereld, of dat nu op het slagveld, het sportveld of in de politieke arena is. 


De held moet vaak on the spot moeilijke beslissingen nemen. Hij is op zoek naar uitdagingen of voelt zich geroepen om onrecht tegen te gaan. De uitdaging kan een van humanitaire waarde zijn - zoals de wereld redden - maar ook een persoonlijk streven, zoals het beklimmen van de Mount Everest. 


En ja, heldenondernemers willen graag beter zijn dan hun concurrenten. Ze kunnen niet anders. Zo dagen ze ook hun klanten uit: (wat) kun jij beter?

Van die typische held dingen

Ook wel bekend als: strijder, kruisvaarder, redder, superheld, soldaat, drakendoder, winnaar en coach.

Belofte: waar een wil is, is een weg.
Grootste verlangen: meesterschap ontwikkelen en tonen door het aangaan en doorstaan van beproevingen.
Talent: drive, motivatie, discipline, strijdvaardigheid en doorzettingsvermogen. 
Tone of voice: motiverend, zelfverzekerd, gedisciplineerd, direct. 

Uitdagen zonder te vermoeien?

Dat kan! Echt!


Je kunt je merk op een uitdagende, gedreven en heldwaardige manier in de markt zetten, zonder streberigheid, kans op burnout of pestgedrag. Zonder anderen (of jezelf) dus te vermoeien met je hoge eisen. Niet door te doen wat iedereen al doet of waarvan je denkt dat het hoort, maar juist door meer jezelf te zijn én te laten zien. 


Wil jij weten hoe je de held in je merk de plek geeft die hij verdient? En zo je natuurlijke aantrekkingskracht vertaalt in een merk dat klopt? 
Lees meer

Waar kom je de held tegen?

In veel stripverhalen spelen (super)helden de hoofdrol. Maar ook in films en series komen helden voor. Denk maar eens aan James Bond, Superman, the A-team en Pippi Langkous. In het echt kennen we natuurlijk ook genoeg helden. In wetenschap, politiek, sport, maar ook gewone mensen met bijzondere daden. Stephen Hawking, Sven Kramer, Oskar Schindler, Malala, Ussain Bolt, Nelson Mandela… zo kun je nog even doorgaan. Maar dichtbij vind je ze ook: mijn opa en oma die in de Tweede Wereldoorlog een Joods meisje onderdak gaven bijvoorbeeld. 

Veel helden zijn te vinden in de wereld van filantropie, bij bedrijven met een sterk gevoel voor corporate social responsibility, in de sport en in het leger. Bekende merken die het held archetype omarmen, zijn Nike, Greenpeace, Defensie, het Rode Kruis, Adidas en Duracell

 

Marketing van een heldenmerk

De marketing van een heldenmerk is per definitie uitdagend. Krachtige woorden, kleuren en beelden, daarmee communiceert de held het liefst. Contrastrijke foto’s van onherbergzame natuur bijvoorbeeld, als symbool voor de grote uitdagingen die de held aangaat. Net als ruwe texturen en onuitwisbare vormen. Er is een tijd voordat de we de held kenden, en een tijd daarna. En dat maakt de held maar wat graag duidelijk in zijn communicatie.


Samenwerken met een held betekent dat er veel van je verwacht wordt. Commitments en eisen. De resultaatgerichtheid en hoge standaarden van de held vereisen toewijding. In een ongezonde werkomgeving kan dit leiden tot onderlinge competitie en burn out van medewerkers. In een gezonde organisatie drijft de sterke overtuiging de passie om het verschil te maken voor anderen. 

Herken je je in de held? Mooi! Maar in een merk dat klopt gaat niet over de held, maar over jou! De held helpt je om het geheim van jouw aantrekkingskracht te ontdekken. Als je door de de bril van de held naar jezelf en je merk kijkt, ontdek je jouw blinde vlek, je natuurlijke voorkeuren en alles wat zó vanzelfsprekend voor je is dat je het niet (meer) opmerkt. 


Wat je erbij helpt, zijn bijvoorbeeld de vijf subtypen. Alle vijf helden, maar onderling op cruciale punten toch weer anders. In wie van deze vijf herken jij jezelf het meest?

Opoffering, moed, vertrouwen en kracht, dat zijn de woorden die passen bij de held. Tegenspoed overwinnen, daar leeft hij voor. Alles om transformatie mogelijk te maken. Hij kan zich verliezen in grootheidswaanzin. 
Onbevreesd, dat is de strijder. Assertief, en met een sterk plichtsbesef en een gezonde dosis dapperheid. Als hij hieraan aanvalstactieken toevoegt, is de strijder ook nog een goede strateeg. De achilleshiel voor de strijder is een alles-voor-de-winst-mentaliteit, die ervoor kan zorgen dat assertiviteit in agressie overgaat. 
De atleet richt zich op fysiek vermogen en mentale focus. Gedisciplineerd en resultaatgericht is hij meedogenloos doelgericht. De wens om groter, sterker, sneller en beter te zijn, is de atleet aangeboren. Hij moet ervoor waken zijn fysieke kracht niet te gebruiken om anderen te pesten. 
De redder springt in als er mensen in nood zijn. Hij is dapper, intuïtief en heeft snelle reflexen. In akelige omstandigheden is hij een bekend gezicht. Zijn valkuil is anderen redden om zijn eigen waarde te bewijzen. 
De bevrijder vecht voor de mensen zonder macht en ontstoken van burgerrechten. Hij is de kampioen inzake mensenrechten, gerechtigheid en gelijkheid. De bevrijder heeft sterke overtuigingen en accepteert geen nederlaag. Maar niet alle doelen heiligen de middelen, dat is iets dat hij moet onthouden. Ook moet hij waken voor revanche. 
Er zijn grote merken die het held archetype op een indrukwekkende manier omarmen én laten zien. Laat je inspireren door onderstaande voorbeelden uit binnen- en buitenland. 

Nike

"Just do it." Doe het gewoon. Trek je sportkleren aan en ga. Niet toegeven aan je angsten, twijfels, onzekerheden en tegenzin. Doe het gewoon.


De missie van Nike is: "inspiratie en innovatie voor iedere atleet*." Met als toevoeging: "*als je een lichaam hebt, ben je een atleet." Daarmee brengt Nike de zich vooruit slepende jogger op gelijk niveau met Ussain Bolt of andere topatleten.


Nike wil dat iedereen zich een sporter voelt, en daarmee de held in zichzelf ontdekt. Wat een heldenmerk!

Het Rode Kruis

Hulp aan mensen in nood. Daar staat het Rode Kruis voor. Tijdens noodsituaties, bij rampen en conflicten. Dichtbij en ver weg. “Met het grootste vrijwillige hulpverlenersnetwerk ter wereld zijn we overal aanwezig. En omdat we met veel zijn kunnen we altijd helpen. Wij geloven, vanuit de grond van ons hart, dat je elkaar in nood niet in steek laat. Dat je op elkaar moet kunnen rekenen. Wij zijn hier om te helpen.” Het Rode Kruis is een echt heldenmerk. Met heldendaden. Die van mensen helden maakt. Ook als je rond de kerst een paar euro bij een glazen huis brengt. 

Duracell

"Duracell helpt ontdekkingsreizigers, leergierigen en avonturiers van alle leeftijden.” Niet gek voor een batterij, zou je denken. Maar we hebben het dan ook over batterij die het langer volhoudt dan anderen, waardoor jij langer kunt ontdekken, leren en op avontuur kunt zijn. Als sinds 1973 wordt dit verteld door het verhaal van het Duracellkonijn. Op de site heeft het beestje een ware videobiografie. Die kopt: “Hij heeft de afgelopen jaren al verschillende uitdagingen overwonnen en bewijst vandaag de dag dat hij nog steeds de beste is.” Waar kennen we dat van?

Hoe meer je je merk vanuit je eigen archetype opbouwt, hoe makkelijker het is om ‘jouw type klanten’ aan te trekken. 

De ideale klant voor het onschuldige archetype is resultaatgericht en competitief, wil zichzelf bewijzen, zich fysiek of mentaal ontwikkelen en heeft een vasthoudende toewijding om uitdagingen te overwinnen. Hij heeft een held nodig of wil een held zijn.


Wij zien onszelf als goede, morele mensen. En we voelen ons dan ook aangetrokken door merken die hun overtuigingen laten zien. We boordelen merken dan ook op veel meer dan alleen het product of de dienst die ze ons bieden. We kijken naar of zij hun overtuigingen ook daadwerkelijk leven. 

Ben jij een held?

Wat een geluk!

Iedere held is uniek en vertelt zijn eigen verhaal. Het gaat in jou merk om jou!

De held helpt je het geheim van jouw aantrekkingskracht ontdekken. Hij helpt jou naar een merk dat klopt. Ben jij er klaar voor?

Ik wil een merk dat klopt

Native Brand whitepaper | held

Onze Native Brand whitepapers zijn - oké, wel heel chique - spiekbriefjes voor iedere ondernemer die zijn merk karakter wil geven. 

€ 19,-
Stap met deze rijk vormgegeven whitepaper in de wereld van de held en begrijp hoe je alignement aanbrengt tussen de binnenkant en de buitenkant, en tussen de verschillende elementen van jouw merk. 

Toolkit voor een merk dat klopt | held

Het gaat in jouw merk niet om de held, maar om jou! Met onze Toolkit voor een merk dat klopt ontdek je de diepere lagen van je merk.

€ 79,-
Inhoud van de kit: 1) Clarity Code werkboek, 2) Anders Kijken magazine thema mensen en merken, 3) Native Brand whitepaper held, 4) Factsheet verlangens en vermogens van de held.

Native Brand programma | zelfstudie

Als je écht de diepte in wilt, is er maar één ding wat je te doen staat: going native. Op eigen tempo, waar en wanneer je maar wilt.

12 x € 96,-
In ons zorgvuldig opgebouwde Native Brand programma kijk je door de ogen van de held naar jezelf en je merk. Vol achtergronden, inzichten en inspirerende voorbeelden voor een merk dat klopt.

Of laat ons je helpen

Masterclasses

Er zijn verschillende webinars en masterclasses. Zo ontdek bijvoorbeeld het verhaal dat klopt voor jouw merk tijdens onze Masterclass brand storytelling.

€ 99,-
Kleinschalig, interactief en buitengewoon waardevol. Onze online masterclasses. Een bijzondere verdieping op je merk, en verrijking van je ondernemerschap.

Native Brand

impactgesprek | 1,5 uur

"I love how your mind works!" Onze klanten weten precies wat ze te doen staat als ze even vastlopen. Een gesprek met Francien heeft altijd impact!

€ 399,-
Op zoek naar helderheid in je merk, een spiegel, of nieuw concept? Of wil je gewoon weten of Native Branding voor jou een goed idee is? Boek een impactgesprek. 

Native Brand groepsprogramma 

Een deep-dive in wie je bent als ondernemer en wat dat betekent voor je merk. Het gaat om jou, maar je doet het niet alleen. Benut de kracht van samen.

12 x € 287,-
Ieder kwartaal een nieuwe groep. Maximaal zeven ondernemers, drie livedagen en zes online TR-IBE sessions. En een afsluiting met een kampvuurdiner!
Latifa
In mij huizen een sterke buurjongen én held. De held in me zet de toon: hoge ambities, hard werken en grote resultaten. Hij kan er ook voor zorgen dat ik mezelf weer eens voorbij loop. Nu ik hem herken, kan ik hem ook makkelijker  tackelen: nu even niet, ouwe held van me!
Arnon

De held heeft mij de helderheid gebracht die ik nodig had om met mijn bedrijf een volgende stap te zetten. Mijn ambities zijn hoog, zowel voor mezelf als voor mijn klanten. Zij kiezen voor mij omdat ik hoge verwachtigen van ze heb. Zo brengen we elkaar naar grote hoogten.

Mariska

"Have no fear, I'm here!" Het zijn de woorden die ik gekscherend riep naar Francien iedere keer als we elkaar spraken tijdens het Native Brand programma. Ik zou mezelf nooit een held hebben genoemd, maar herken álles wat de held doet. En mijn klanten ook!

Archetypen zijn karakters, gebaseerd op universele menselijke verlangens. Je herkent ze in films, boeken en verhalen. Dat ze universeel zijn, betekent dat we ze allemaal in ons hebben. Zie het als een Wijze Raad, waarin sommigen altijd aan het woord zijn, sommigen alleen in specifieke omstandigheden. De meeste ondernemers hebben in hun Wijze Raad niet één, maar meerdere archetypen die de boventoon voeren. Weten wie dat zijn, maakt het mogelijk om te begrijpen hoe jij jouw ideale klanten raakt. En waarom. Helderheid dus. 


Hieronder lees je meer over (de andere elf) archetypen. In wie herken jij jezelf het meest?