Fase 7: tijd voor herstel
11 oktober 2025 

Fase 7: tijd voor herstel

Starten met Native Branding in 2017 betekende voor mij: opnieuw beginnen na een periode van loslaten, herijken en verhelderen. Ik had ontdekt wat klopt. Tijd om waar te maken dus. In de reis die ik daarna maakte, herken ik acht fasen. 

Vandaag neem ik je mee in fase 7: tijd voor herstel. 

👇🏻

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was er de hongerwinter. Een donkere periode, waarin de mensen het zwaar hadden op een manier die wij ons niet kunnen voorstellen. Het was eind 1944, een paar maanden voor het einde van de oorlog. Dat weten wij nu, maar de mensen toen niet.

Daar denk ik weleens aan. Aan de mensen van toen, en wat zij niet wisten. Want natuurlijk, als je opkrabbelt uit een dal, kijk je om. Dan overzie je. Je kijkt terug, naar wat je meemaakte. Met kennis, begrip en duiding. Dan kun je zien wat gebeurde, en later misschien zelfs wat het je bracht.

Maar als je ergens middenin zit, is dat heel anders. Je hebt er geen idee van.

Hoe lang het duurt.
Wat je onderweg nog gaat tegenkomen.
Waar je je ergens bevindt.

Duurt de oorlog nog een week, een paar maanden of nog tachtig jaar?

In het najaar van 2024 trapte ik op de rem. Mijn lichaam deed dat, maar vooral mijn geest. Ik kon even niet meer zoveel.

Ik voerde mooie gesprekken met een paar fijne, begripvolle 1:1 klanten. Maar meer ook niet.

Geen plannen.
Geen ideeën.
Geen zin.

Zo kende ik mezelf helemaal niet. Ik vroeg me af of ik mezelf ooit weer terug zou vinden. Ik dealde met de draak op mijn schouder, die maar steeds riep dat het juist nu - nu Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt klaar was - tijd was om te oogsten.

Maar ik kon het niet. Niet langer de sprint die ik in 2017 was gestart voortzetten, wetende dat ondernemen een marathon is.

Pas toen ik mezelf permissie gaf om er mee te zijn, ontstond er langzaam ruimte. En licht. En zelfs nog veel meer moois, maar dat is voor morgen. ☺️ Achteraf bezien - de koe in zijn kont - kan ik zien dat het precies was wat ik nodig had. Mezelf hervinden. Want dat is wat ik deed. De grootste investering ooit. Letterlijk, want er hangt nogal een prijskaartje aan. Vorige week kwam een post van Lotte voorbij in mijn timeline. Zij schrijft precies wat ik - nu, terugkijkend - voel. "Juist door stilte en ruimte, ervaar ik nu scherpte en richting. Ik kan verdorie zeggen dat ik trots op mezelf ben. En dat is me nu meer waard dan ieder omzetdoel." Dank Lotte! Zit jij nu in zo'n periode? Het kan, en mag. En wil je een keer sparren? Weet me te vinden.


---

Ik ben Francien. Acht jaar geleden lanceerde ik de Native Brand methode. Een bijzondere reis volgde. Tot het einde van dit jaar deel ik 10 x acht dingen die ik tegenkwam, opdeed en meenam onderweg. Ik hoop dat het je meer inzicht geeft in jouw ondernemersreis.

1. De acht fasen waar ik doorheen ging ⬅️
2. De acht levenswijsheden die me op de been hielden
3. Acht mensen waar ik trots op ben
4. Acht inspiratiebronnen
5. De archetypen in acht type reisgenoten
6. Acht reden van klanten om te kiezen voor Een Merk Dat Klopt
7. Acht onmisbare tools voor mij als ondernemer
8. Acht dingen die ik ontdekte over ondernemen
9. De acht creaties waar ik het meest trots op ben
10. De acht mooiste complimenten die ik kreeg

Meer weten over mijn werk? Kijk gerust eens rond op de site. 


Over de schrijver
Francien van Eersel is TR-IBU's founder and owner.
Reactie plaatsen