Oké. Het is tijd voor een bekentenis. Ik geef het niet graag toe, maar ik ben verliefd. Niet alleen op mijn eigen mannen - what’s new? Nee, in mijn hart is zomaar ineens plek voor een andere man. En zijn naam is... Mark.
Mark is een type waar ik normaal niet op val. Te beheerst. Te berekend. Zo iemand wie niets lijkt te raken, waar alles met een grote glimlach vanaf glijdt. Eén die weet wat ie wil, altijd redelijk is (of lijkt) en in die redelijkheid precies voor elkaar krijgt wat hij voor ogen heeft. En eerlijk gezegd misschien wel een beetje saai, maar dat is een vooroordeel. Hoe dan ook, doorgaans hou ik van meer bevlogenheid, meer creativiteit en - nou ja, eh - meer exotische passie. Iets minder hoofd, veel meer hart.
Maar er is iets aan Mark dat ineens aantrekkelijk is. Of misschien is er wel iets in de wereld dat Marks manier van zijn ineens aantrekkelijk maakt. Dat ‘iets’ gaat over behoefte aan vertrouwen, betrouwbaarheid en leiderschap. Want je kunt veel van Mark vinden en zeggen, maar één ding is zeker: een leider toont ie zich. En dat is in deze situatie bewonderenswaardig.
Want eerlijk is eerlijk, ook Mark heeft geen idee. Want niemand heeft enig idee. Hoe je een crisis als deze bezweert. Welke keuzes je maakt, en of je dan de goede keuzes maakt. Er zal maar - omwille van je rol - van je verwacht worden dat je weet wat je moet doen. Dat je het oplost, dat je ons redt. Terwijl je het niet weet. Er werd niet geoefend, er liggen geen scenario’s klaar. Natuurlijk, er zijn experts op wie jij kunt bouwen. Maar het is jouw call. Wat een verantwoordelijkheid!
Maar zonder zichtbare vermoeidheid of verslapping, zonder zich gek te laten maken of zijn bevoegdheid af te dwingen, staat Mark er. Persconferentie na persconferentie. Kamerdebat na kamerdebat. Rustig, overtuigend, een stabiele factor in onzekere tijden. Mark stelt gerust. En man oh man, wat is dát nu aantrekkelijk!
En onvermoed (en onvermoeid) bevredigt die Mark zomaar ineens mijn behoeften 😉 en die van vele anderen. Het zijn de verlangens van De Heerser. Naar leiderschap en regie, naar controle en stabiliteit. Naar het (durven) nemen van verantwoordelijkheid. En naar mogelijkheden aangereikt krijgen om dat ook in jouw eigen leven te doen. Het is niet voor niets dat mijn huis er - ondanks chronisch tijdgebrek - netter uitziet dan ooit. Orde en overzicht, ik ga er ineens goed op.
Voor ondernemers is het niet onbelangrijk om te begrijpen hoe de coronacrisis verlangens triggert waarvan we soms niet wisten dat we ze hadden. Want dat gebeurt. Bij onszelf én bij onze klanten. Inzicht in die verlangens en waarom ze jou(w merk) juist nu aantrekkelijk maken, helpt je om in deze pittige tijden dapper, creatief en (veer)krachtig te zijn.
Je leest er alles over in het interactieve miniboek ‘Betekenisvol ondernemen in tijden van corona’. Ik schreef het, geïnspireerd door wat ik de afgelopen weken zag gebeuren. Het boek is gratis omdat ik wil dat zoveel mogelijk ondernemers het lezen. Je kunt het hier downloaden.
En voor wie bang is dat ik man en kinderen achterlaat vanwege mijn plotselinge verliefdheid op Een Andere Man. Think again. Daar is echt wel wat meer voor nodig. Of minder. Dat laat onverlet dat ik onwaarschijnlijk blij ben met het land waarin mijn wieg stond en de manier waarop Mark en de zijnen ons door deze crisis loodsen. Niets dan respect.
Over door de crisis loodsen gesproken… Ik wens je dat je deze bijzondere en gekke tijd kunt gebruiken om het geheim van jouw aantrekkingskracht te ontdekken. Als er een moment is waarop dat kan, is het wel nu. Want de crisis triggert óók opmerkzaamheid en bewustwording. Maak daar gebruik van!
PS. Dit is de negende in een serie van twaalf korte, persoonlijke verhalen. Verhalen in tijden van corona, zeg maar. Ze vertellen over de twaalf universele menselijke verlangens die door de archetypen gepersonifieerd worden en hoe die juist nu getriggerd worden. Meer weten over de archetypen en wat ze voor jouw merk kunnen betekenen? Neem eens een kijkje op www.tr-ibu.nl.