Coronablog #8: Ruimte om te creëren
12 april 2020 

Coronablog #8: Ruimte om te creëren

        

Ik sta in een gezellige, kleine keuken te koken met Julie Powell. Het is een kakofonie van pannen, potten en vaat, maar het voelt als de meest kalme plek op aarde. Windstil, als in het oog van de orkaan waarin de wereld is terechtgekomen.


“Do you know what I love about cooking?” mijmert Julie. Ze likt een pollepel af, slaat haar ogen ten hemel van genot en gaat verder. "I love, that after a day when nothing’s sure – and when I say nothing I mean nothing – you can come home and absolutely know that if you add egg yolks to chocolate and sugar and milk, it will get thick. It’s such a comfort.”


Mijn hart maakt een sprongetje. Want dit is dé zin uit de film Julie & Julia, één van mijn absolute lievelingsfilms. Ik kijk hem graag als ik zin heb in een opbeurend, inspirerend feel good verhaal. Ik heb hem denk ik minstens honderd keer gezien. En nu sta ik samen met haar te koken, en spreekt ze de woorden tegen mij. Het lijkt wel een droom! Of wacht...


… het is niet gek dat juist nu deze zin van Julie voorkomt in een van mijn dromen.


Julie Powell is een jonge vrouw van bijna dertig die in New York woont. Haar verhaal speelt zich af in de nadagen van de aanslagen op de Twin Towers. Het is de wereld op zijn kop. Niet alleen heeft ze een vervelend baantje op het callcenter van de projectontwikkelaar achter een controversieel plan voor de herbouw van het World Trade Centre, waar ze gebeld wordt door nabestaanden die tegen de plannen zijn. Ze is met man en kat ook nog eens verhuisd naar een betaalbaar appartement in een buitenwijk waar ze zich niet thuisvoelt. Haar vriendinnen maken carrière en Julie voelt zich mislukt als schrijfster en als mens. Dan neemt ze zich voor om in één jaar alle 536 recepten uit Julia Childs ‘Mastering the art of French Cooking’ te maken en haar voortgang bij te houden in een blog. Het verandert uiteindelijk haar leven. Wil je weten hoe? Beloof me dat je de film kijkt!


De wereld waarin wij nu leven staat ook op zijn kop. En temidden van de crisis is er ruimte voor een reset. Een herbepaling van wie je bent en wat je belangrijk vindt. Wat je loslaat maar ook wat je juist creëert. Ik keek de prachtige livestream Ruimte om te Raken.


Een aanrader, want daarin daarin hoor je het ook. Vind in deze tijd de ruimte om naar binnen te keren, om vanuit de ideeën en visie die je daar vindt je leven (ons leven) opnieuw vorm te geven.


En ineens weet ik het weer. Dit is wat ik altíjd doe. Ik leef ervoor. Dingen die vanbinnen leven de wereld in brengen. Een vriendin van me zei het al toen we een jaar of 16 waren. “Jij hebt altijd van die projecten lopen.” En het klopt. Ik leerde mezelf gitaar spelen, typte álle songteksten over - het was nog in het pre-internettijdperk - en maakte er een gitaar-zangbundel van. Later maakte ik een online kookboek, een boomhut voor de kids en nog tal van andere projecten. Elke Sinterklaassurprise loopt uit de hand. En mijn hemel - Native Branding is wat dat betreft natuurlijk het summum.


Het is niet voor niets dat juist nu bakken, koken, schilderen en schrijven vanzelf gaat. Bij mij en bij vele anderen. Voor creatie is tijd en ruimte nodig, en dat hebben we. Bovendien ontstaat er inzicht, moet er iets uit. Het zijn de verlangens van De Creator. Vernieuwen, innoveren, vormgeven aan een visie. Het zalige gevoel dat je krijgt als er uit jouw handen iets moois, waardevols en unieks ontstaat. Het geeft, zeker in tijden van onzekerheid, een gevoel van controle. Reuze geruststellend, zoals mijn vriendin Jullie al zei. Ze zeggen niet voor niets 'Designers are the new Gods'.


Voor ondernemers is het niet onbelangrijk om te begrijpen hoe de coronacrisis verlangens triggert waarvan we soms niet wisten dat we ze hadden. Want dat gebeurt. Bij onszelf én bij onze klanten. Inzicht in die verlangens en waarom ze jou(w merk) juist nu aantrekkelijk maken, helpt je om in deze pittige tijden dapper, creatief en (veer)krachtig te zijn.


Je leest er alles over in het interactieve miniboek ‘Betekenisvol ondernemen in tijden van corona’. Ik schreef het, geïnspireerd door wat ik de afgelopen weken zag gebeuren. Het boek is gratis omdat ik wil dat zoveel mogelijk ondernemers het lezen. Je kunt het hier downloaden.


Ik verlies me voorlopig nog even lekker in creativiteit. Tot groot plezier van onze gekke buurman Harry. Hij grapte al toen ik ze gisteren over de schutting twee stukken mokkataart aangaf: “Ik vind het leven mét corona veel leuker!”


Ik wens je dat je deze bijzondere en gekke tijd kunt gebruiken om het geheim van jouw aantrekkingskracht te ontdekken. Als er een moment is waarop dat kan, is het wel nu. Want de crisis triggert óók opmerkzaamheid en bewustwording. Maak daar gebruik van!


PS. Dit is de achtste in een serie van twaalf korte, persoonlijke verhalen. Verhalen in tijden van corona, zeg maar. Ze vertellen over de twaalf universele menselijke verlangens die door de archetypen gepersonifieerd worden en hoe die juist nu getriggerd worden. Meer weten over de archetypen en wat ze voor jouw merk kunnen betekenen? Neem eens een kijkje op www.tr-ibu.nl.

Over de schrijver
Francien van Eersel is TR-IBU's founder and owner.
Reactie plaatsen