Dit is #deleven

03 maart 2022
Voor de minnaar is het een no brainer. Natuurlijk is het ergens kwetsbaar: je in iets of iemand verliezen, volledig opgaan in de ander. Je loop het risico om jezelf kwijt te raken, en uiteindelijk zelfs om met verlies en verdriet te moeten dealen. Maar man, zelfs dát is beter dan al die dingen helemaal niet voelen. Er is geen licht zonder donker, en if you can't stand the heat, stay out of the kitchen.

De spreekwoordelijke keuken is misschien een gevaarlijke plek, met hete pannen, hoog vuur en scherpe messen. Maar ook de plek waar de lekkerste dingen gemaakt worden. Waar je je omringt met zoete zaligheden en troostrijk eten. Indulgence, waar eigenlijk geen écht goede Nederlandse vertaling van is. Overvloed, genot. Een goed glas rode wijn of zo'n lavacake waar de nog warme chocolade uitloopt als je hem aansnijdt.

Rapper Sef zingt over 'de leven', wat symbool staat voor alles wat het leven zo mooi maakt. Kleine geluksmomenten en grote mijlpalen. Soms vol met alles en soms leeg van niets. "Als het morgen over is. En er helemaal niks meer over is. Dan kan ik zeggen dat ik heb geleefd."

De leven - als tegenhanger van het leven - wordt een belangrijk begrip onder jongeren. In 2016 kiest verzekeraar Anderzorg voor 'zorg voor #deleven' als campagneslogan. Het merk wil hiermee aansluiten bij de belevingswereld van Millennials. De merkstrateeg van het bedrijf, zegt erover: "Voor jongeren is 'het leven' je shit op orde hebben, zodat ze in 'de leven' van dingen kunnen genieten." Het is de minnaar in volle glorie natuurlijk, die een specifiek gevoel oproept (of wil roepen) bij de doelgroep.

Reactie plaatsen