Over Anders Kijken
“The real voyage of discovery consists not
in seeking new landscapes, but in having new eyes.”
- Marcel Proust
Op de vulpen die Francien van Eersel - antropoloog en owner/founder van TR-IBU, Native Branding en #eenmerkdatklopt - van haar kinderen krijgt, staat een prachtige gravure: all that now exists was once imagined.
Verbeeldingskracht is wat de wereld vooruit brengt. Voor verbeeldingskracht moet je verder kunnen kijken dan de rest. Het bijzondere in het gewone opmerken en het gewone in het bijzondere. Je moet ervoor - met andere woorden - anders kijken.
Anders kijken. Wat een prachtige bezigheid! Een bron van inzichten, fundamentele kennis over hoe de wereld werkt en nieuwe perspectieven. Having new eyes, zoals Marcel Proust dat noemt. Het is de basis van Native Branding. En de ‘default mode’ van menig antropoloog.
Wat een geluk dat Francien niet alleen anders kijkt, maar anderen ook graag meeneemt op haar ‘voyage of discovery’ én ook nog eens graag schrijft. Haar verhalen, gedachten en ontdekkingen worden al jaren met groot enthousiasme gelezen door ondernemers en ondernemende mensen.