Het was een poosje stil hier. Een tijdlang was ik er wel maar was ik er niet. Onder de radar, uit de lucht. En dat had een reden. Ik belandde in een project dat klein en overzichtelijk begon maar zoals gewoonlijk weer eens uit de hand liep en alles overnam. Het project is nog lang niet klaar, maar een grote eerste stap is gezet deze week. En dus is het de hoogste tijd om jullie te laten zien waar ik mee bezig ben geweest.
Het voelt een beetje zoals vijf jaar geleden, toen ik de wereld vertelde dat ik met mijn eigen Native Brand methode ondernemers en (maatschappelijke) organisaties zou gaan helpen aan Een Merk Dat Klopt. Kwetsbaar, maar ook krachtig. Vol vertrouwen en toch ook een beetje wiebelig. Ik liet de wereld mijn derde kindje zien toen, en doe dat nu opnieuw.
Het werden vijf bijzondere jaren. Meer dan 7000 ondernemers deden de Native Brand test, en ik ben gestopt met tellen hoeveel bijzondere mensen ik - samen met mijn kleintje - mocht helpen met hun kloppende merk. Mijn kind groeide, beroerde hart na hart en kreeg steeds meer karakter. En nu is het tijd om het een fijne jas aan te trekken en alleen op pad te sturen.
Om het los te kunnen laten, moest ik het eerst nog steviger vastpakken. Het binnenstebuiten keren* en van alle kanten bekijken. En dat kwam goed van pas bij het schrijven van... een boek! Of eigenlijk: twee boeken. Of misschien nog wel meer. Ja, echt!
* het is maar goed dat het geen écht kind is. ;-)
Op 8 maart komend jaar verschijnt Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt. Dit prachtig vormgegeven basisboek is een reisgids in woord en beeld voor ondernemers, visionairs, thought leaders en change makers die weten dat het tijd is voor een volgende stap, en voor wie die volgende stap niet gaat over meer omzet of een grotere winst maar om het claimen van hun unieke plek in de branche of het vertellen van een nieuw, ander verhaal. Om het vergroten van hun impact.
Geloof me, de wereld heeft jullie nodig. We leven in een tijd waarin we ontdekken dat bestaande denkbeelden en werkwijzen niet meer kloppen. Of het nu in de economie is, de politiek, de media, onderwijs of zorg. Ze zijn gebaseerd op een oud mens- en wereldbeeld, vol onbewuste overtuigingen en impliciete oordelen over wat goed en fout, belangrijk of onbelangrijk, waar of niet waar en mooi of lelijk is. Over definities van succes en wat het betekent om van waarde te zijn. We verlangen naar nieuwe leiders die een nieuw, ander verhaal vertellen en ons de weg wijzen naar een nieuwe wereld. Jij kunt die nieuwe leider zijn, zeker met Een Merk Dat Klopt.
Aan Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt wordt nog hard gewerkt. Zoals ik al zei: het is nog niet klaar. Maar in de tussentijd heb ik iets bijzonders voor jullie. Een opmaat, een kennismaking, een eerste ontmoeting met het gedachtengoed en tal van mooie overwegingen om het nieuwe jaar alvast goed te beginnen: Anders Kijken op weg naar Een Merk Dat Klopt.
Dit eveneens schitterende boek (oké, ik ben niet objectief maar ik kan er naar blijven kijken!) neemt je mee in waarom het eigenlijk zo belangrijk is om te doen wat klopt, en waarom we dat eigenlijk zo vaak niet doen. Het combineert een antropologische blik op ondernemerschap en onze maatschappij met thema's als leiderschap en zichtbaarheid. Je begrijpt erdoor wat jouw verhaal is en wie je daarmee raakt, welke belofte je doet en waarom mensen zich bij jou willen aansluiten. Je ontdekt wat klopt voor jou. In Een Merk Dat Klopt is helderheid en alignement tussen alles wat je denkt, doet en zegt. Dat gaat over leiderschap: over steeds opnieuw kiezen voor wat klopt. En het gaat over zichtbaarheid: raken in een wereld waarin niet informatie maar tijd en aandacht schaars zijn. Het boek geeft je de helderheid die je nu nodig hebt én helpt je bij de eerste stappen op weg naar Een Merk Dat Klopt.
Het boek ligt bij de drukker. Les jeux sont faits. Ergens de komende week kun je jouw exemplaar natuurlijk alvast claimen, zodat je hem hopelijk voor de kerst nog in huis hebt. Tot die tijd deel ik vol trots gewoon de plaatjes. En - ik kan het niet laten - de reacties van een aantal lieve mensen die meelazen.
"Wat kun jij toch lekker schrijven. Je boodschap raakt me iedere keer weer tot in het diepste van mijn wezen."
"Het klopt. Ik kan je bijna horen praten. Het beeld dat een merk klopt door naar buiten - naar binnen - naar buiten - naar binnen en tussen de ruimtes te kijken is heel gaaf en vernieuwend. Een fundamenteel andere manier van kijken naar merken dan de klassieke marketingaanpak. Niet de (rationeel ontlede) klant centraal stellen met werkwijzen en communicatie die op zijn of haar behoeften zijn gericht. Maar onderzoeken waar dat juist ook klopt voor jou en jouw merk. Dat is overigens ook duurzaam, eerlijk en past bij deze tijd."
"Iedereen moet dat boek hebben!"
Dat is toch om én heel trots én verlegen van te worden?
Je leest hier alles over Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt en Anders Kijken op weg naar Een Merk Dat Klopt. Ik stelde zelfs een speciaal ontdekkerspakket samen voor iedereen die het nieuwe jaar goed wil beginnen. Hoe je dat doet? Je leest het hier.Liefs, Francien