Remember who the f*ck your are

Een wijze raad voor wie dat even kan gebruiken. Die dieper gaat dan je op het eerste gezicht zou vermoeden.

Maar ook zonder diepgang is het gewoon een heerlijke quote om boven je bureau te hangen. Of op de plee. In je auto. Of als achtergrond op je telefoon.

Waar kan jij jezelf het beste aan deze wijze raad reminden?

---

Oei, wat is het verleidelijk. Om mee te gaan met wat je denkt dat hoort. Wat goed is, wat waar is, en mooi. In de antropologie - ons vakgebied - noemen we die dingen ook wel cultuur. De onzichtbare afspraken over wat we goed, waar en mooi vinden. Dat je achter in de rij gaat staan bij de kassa. Of even je hand opsteekt als je per ongeluk net iets meer voorrang nam dan gaf. We doen ze zonder ons er bewust van zijn. Ze sturen ons gedrag.

So far so good. Als mensen zijn we dus hardwired om ons aan te passen aan de norm. En hoewel dat in essentie zinvol is, zit het ons ook in de weg. Soms is het tijd om je bewust te worden van wat jou stuurt. En je af te vragen of je het wel eens bent met de oordelen over goed en fout, waar en niet waar, mooi en lelijk die eronder liggen. Wil je nu écht zelf die dure auto, of is dat een manier om te laten zien dat je succesvol bent? Wil je écht alle dagen keihard werken of ben je grootgebracht met het idee dat je alleen dan als dubbeltje een kwartje kunt worden. Klopt het voor jou écht om je klanten abonnementen aan te bieden, of heeft een marketeer je geleerd dat dat dé manier is?

Ondernemers die aan de slag gaan met een merk dat klopt, ontdekken dit allemaal over zichzelf. Meestal is dat een kwestie van herontdekken. Opnieuw thuiskomen bij jezelf. "Dat deed ik als kind al!" roepen ze verwonderd uit. "Zie je wel," zeggen wij dan. "Het klopt."

Wil jij jezelf weer terugvinden? Check deze zomer in bij de Zinvolle Zomer van TR-IBU. Volg #eenmerkdatklopt voor meer.