Fase 5: doorontwikkelen

Starten met Native Branding in 2017 betekende voor mij: opnieuw beginnen na een periode van loslaten, herijken en verhelderen. Ik had ontdekt wat klopt. Tijd om waar te maken dus. In de reis die ik daarna maakte, herken ik acht fasen. 

Vandaag neem ik je mee in fase 5: doorontwikkelen.

👇🏻

Klinkt mooi, he? Doorontwikkelen. Doe je ogen dicht en je ziet me - in volledige regie en gewapend met schetsboek en rekenmachine - een berekende volgende meesterzet uitdenken en -tekenen. Next level* natuurlijk. Want het is niet ontwikkelen. Nee, het is dóórontwikkelen. 

* brrrr, dat woord

Doe je ogen maar weer open. Want de werkelijkheid was - en is - heel wat rommeliger. En ja, dat is een eufemisme. 😉 

Dat zegt misschien veel over mij. Maar misschien ook wel niet. 

Kijk, we denken bij het woord ontwikkeling stiekem vaak aan een lineair proces. Ook als we terugkijken, hebben we de neiging om alle pieken en dalen een beetje glad te strijken. Een beetje in de lijn van de Deense filosoof Søren Kierkegaard, die zei dat "het leven alleen achterwaarts begrepen kan worden." It all makes sense, als je terugkijkt. Maar niet als je er middenin zit. En toch, zei ook Kierkegaard, "moet het leven voorwaarts worden geleefd". Dus dealen we met the messy middle. En gaan we door. 

Linkervoet voor rechtervoet. 
Rechtervoet voor linkervoet. 

Doorontwikkelen betekende in mijn geval: 

Na een paar jaar uitsluitend 1:1 met ondernemers gewerkt te hebben, tot de conclusie komen dat dat wel héél gaaf maar ook héél intensief is. En weinig schaalbaar. En dat dat niet erg is, maar, als er meer animo is dan tijd en ruimte, toch wringt. Omdat het bovendien ook kwetsbaar is. 

Het Native Brand programma ombouwen tot zelfstudieprogramma, om te ontdekken dat het zich er geweldig voor leent, dat het voor sommige ondernemers levensveranderend is, maar dat ook dat niet iedereen past. Logisch. 

Een groepsprogramma ontwikkelen, met een vast start- en beginpunt, waarin ondernemers samen hun merk helder krijgen. Geweldige groepen, mooie impact. Maar ook een hoop getrek en geduw om iedereen op tijd aan boord te hebben. 

Daarna full focus op Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt, en op de lancering daarvan (inclusief herstel - waarover later meer). Terug naar de basis: 1:1 trajecten met toffe ondernemers.
 
En 'en passent' ook nog even: 
- 12 Native Brand whitepapers 
- FIELD NOTES: een antropologische verkenning van je wereld, branche en merk - een jaaropleiding, én de (door)ontwikkeling in een andere vorm 
- lezingen/workshops over Een Merk Dat Klopt bij ondernemersnetwerken en brancheverenigingen

Om nu, acht jaar later, na een noodgedwongen pas op de plaats, hernieuwd en mét overzicht terug- en vooruit te kijken. Dat doorontwikkelen zal wel blijven. Ik ken mezelf goed genoeg. Maar de basis is op orde. En dan brengt ook rust. 

Als jij terugkijkt, wat zie je dan?

---

Ik ben Francien. Acht jaar geleden lanceerde ik de Native Brand methode. Een bijzondere reis volgde. Tot het einde van dit jaar deel ik 10 x acht dingen die ik tegenkwam, opdeed en meenam onderweg. Ik hoop dat het je meer inzicht geeft in jouw ondernemersreis.

1. De acht fasen waar ik doorheen ging ⬅️
2. De acht levenswijsheden die me op de been hielden
3. Acht mensen waar ik trots op ben
4. Acht inspiratiebronnen
5. De archetypen in acht type reisgenoten
6. Acht reden van klanten om te kiezen voor Een Merk Dat Klopt
7. Acht onmisbare tools voor mij als ondernemer
8. Acht dingen die ik ontdekte over ondernemen
9. De acht creaties waar ik het meest trots op ben
10. De acht mooiste complimenten die ik kreeg

Meer weten over mijn werk? Kijk gerust eens rond op de site.