Fase 1: starten voor je er klaar voor bent

Starten met Native Branding in 2017 betekende voor mij: opnieuw beginnen na een periode van loslaten, herijken en verhelderen. Ik had ontdekt wat klopt. Tijd om waar te maken dus. In de reis die ik daarna maakte, herken ik acht fasen.

Vandaag neem ik je mee in fase 1: starten voordat je er klaar voor bent.


👇🏻

Ontelbare uren had ik er - zonder dat iemand er notie van had - aan gewerkt. In koffietentjes, aan de keukentafel. Zelfs met laptop op schoot langs het zwembad. De Native Brand test, en de daarbij horende resultaatpagina's. Twaalf stuks, voor elk archetype een.

Ruim een half jaar eerder gaf ik de brui aan mijn werk als interim communicatieadviseur. Het klopte niet. Ik was geen communicatieadviseur, maar antropoloog.

Dát erkennen was, achteraf bezien, de makkelijkste stap. Ontdekken wat ik de wereld dan wél te brengen had, veel intenser.

Talloze keren verdwaalde ik.
Maar keer op keer vond ik de weg weer terug.
Steeds een stukje dichter bij mezelf.

Tot ik - in een verwarrende mix van onzekerheid en oervertrouwen - voelde dat de Native Brand methode de sleutel was. De test een eerste stap om ondernemers en organisaties te helpen ontdekken wie zij (echt) zijn en hoe ze dat laten zien op een manier die klopt. Identiteit, cultuur en zichtbaarheid. De antropoloog en de communicatiespecialist ineen.

Op een dinsdagochtend besefte ik dat ik eindeloos kon blijven bouwen. Dat he-le-maal niemand nog wist waar ik mee bezig was. En dat het tijd was voor een coming out.

Dus typte ik impulsief een mail.
"Hoi. Vanaf nu doe ik dit."

De draak op mijn schouder vond er veel van. Wie denk je wel niet dat je bent, dat jij dit kunt? Wat zullen ze wel niet denken?

Ik voerde honderd namen in, uit mijn nog prille ondernemersnetwerk. En ik weet tot op de dag van vandaag nog hoe ik me voelde. Hoe mijn hand een poosje boven de verzendknop bleef hangen. Ga ik dit écht doen? En toen, diep inademen, en klik: weg was ie.

Wat voelde ik me kwetsbaar én krachtig tegelijk. Kwetsbaar omdat een afwijzing zou voelen als een afwijzing van MIJ. Mijn hele ziel en zaligheid zat erin. Maar ook krachtig, omdat ik het ondanks dat tóch deed.

En weet je wat? Vrij direct een mail terug. Van de geweldige Christianne. "Ik wil dit met jou doen. Zeg maar wanneer we gaan beginnen."

Zo begon het. En zo is het nooit geëindigd. Starten voordat je er klaar voor bent, past me. En iedere keer opnieuw vind ik het weer spannend. Met wiebelige knieën én het gevoel dat ik leef.

Ben jij weleens opnieuw begonnen?
Herken je 'start voordat je er klaar voor bent'?

Klopt jouw merk al? Hier ontdek je gratis waar je staat:
Doe de grote KLOPT JE MERK? check

---

Ik ben Francien. Acht jaar geleden lanceerde ik de Native Brand methode. Een bijzondere reis volgde. Tot het einde van dit jaar deel ik 10 x acht dingen die ik tegenkwam, opdeed en meenam onderweg. Ik hoop dat het je meer inzicht geeft in jouw ondernemersreis. 


1. De acht fasen van mijn waarmaakreis ⬅️
2. De acht levenswijsheden die me op de been hielden (en houden)
3. Acht mensen waar ik trots op ben
4. Acht inspiratiebronnen
5. De archetypen in acht type reisgenoten
6. Acht reden van klanten om te kiezen voor Een Merk Dat Klopt
7. Acht onmisbare tools voor mij als ondernemer
8. Acht dingen die ik ontdekte over ondernemen
9. De acht creaties waar ik het meest trots op ben
10. De acht mooiste complimenten die ik kreeg