FIELD NOTES |

een antropologische verkenning van je wereld, branche en merk.

Ondernemen is een reis. Toch kijken we zelden als reiziger naar wat ons het meest vertrouwd is: onze eigen branche en ons eigen werk. Een gemiste kans. Want juist die verwonderde blik brengt nieuwe perspectieven en maakt patronen zichtbaar: precies wat we nodig hebben voor helderheid over wat klopt in ons merk.


Kijken als échte reiziger, dat doen antropologen. Hoe relevant dat is, dat weten grote merken. De inzichten die zij krijgen uit antropologisch veldwerk zijn meestal verrassend en altijd betekenisvol. De inzichten uit dat veldwerk leiden de meest succesvolle business decisions in, juist op cruciale momenten van herijking, die vragen om 'anders kijken' omdat 'default thinking' geen antwoorden geeft.

Wat grote merken kunnen, kan jij nu ook. Het is tijd voor een nieuwe manier van ondernemen*. De antropologische manier. Het is tijd voor FIELD NOTES

* ondernemen is ook: een (maatschappelijke) organisatie of beweging leiden

FIELD NOTES | een antropologische verkenning van je wereld, branche en merk


Met de FIELD NOTES van Een Merk Dat Klopt doe je stap voor stap diepgaand antropologisch veldwerk in je eigen wereld en branche.  Je ontdekt de werkelijke betekenis van je werk en merk, omdat je met andere ogen kijkt. 


Het zijn de ogen van een antropoloog. Die dan weer met de verwondering van een buitenstaander kijken, dan weer met het échte begrip van een insider. Die het gewone zien in dat wat vreemd is - of lijkt. En het bijzondere in wat voor jou de normaalste zaak van de wereld is.

Wat dat jou oplevert? Échte antwoorden op je grootste businessvragen, waardoor je makkelijker, sneller betere keuzes maakt. Richting als je aan het herijken bent in een veranderende wereld of een nieuwe fase in je ondernemerschap.


Het FIELD NOTES werkboek direct bestellen

"Soms moet je ver gaan om dichtbij te komen."

Een onvergetelijke reis, levensveranderende ontdekkingen en heel veel helderheid.

Meer over de FIELD NOTES

Antropologen reizen. Ze doen veldwerk, in culturen ver weg en dichtbij. 'Curious, not judgemental,' is hun devies. Hun gedachten, ideeën, inzichten, vragen en reflecties houden ze bij in field notes. Op zoek naar een manier om antropologisch veldwerk ook voor jou beschikbaar te maken, wist ik dan ook één ding zeker: het wordt een écht veldnotitieboek. FIELD NOTES dus.

FIELD NOTES is een prachtig vormgegeven werkboek. Het leidt je met achttien oprachten door vijf uitgangspunten van antropologisch veldwerk:
1. De kracht van het niet-weten
2. De échte vragen
3. Waarnemen ('sensing')
4. Patronen in de chaos ('sensemaking')
5. Etnografie

Het is een stoer boek - 222 pagina's dik -  met een dikke kaft van kraftkarton en een vak voor de dingen die je onderweg tegenkomt. Een boek dat in je tas kan, overal mee naartoe. Waar je in kan schrijven, tekenen en mijmeren. Lezen en herlezen. Met ezelsoren, koffievlekken en beduimelde kaft. Omdat het leeft. Het heeft hetzelfde formaat als Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt, zodat je ze - eenmaal terug van je veldwerk - naast elkaar in je kast kunt zetten. Ruim 120 pagina's zijn vrijgehouden voor notities. Er is dus alle ruimte voor jouw  gedachten, ideeën, inzichten, vragen en reflecties. 


null

Veldwerk is de kunst van traag observeren. Van aanwezig zijn en écht opmerken. Van zonder oordeel nieuwsgierig zijn naar wat je al duizend keer hebt gezien - en nu voor het eerst met andere ogen bekijkt. Daar heb je geen verre reizen of ingewikkelde methoden voor nodig. Wat je nodig hebt, zijn de FIELD NOTES.

Je bepaalt zelf hoeveel tijd je neemt voor je veldwerk. In een half jaar moet je - natuurlijk naast je werk - een heel eind komen. Maar het kan ook sneller. Of langzamer. Het FIELD NOTES werkboek wordt na je bestelling kosteloos zo snel mogelijk naar je verzonden.

Kampvuurgesprekken: zelf, maar niet alleen

Antropologisch veldwerk kan overweldigend zijn. Daar zit je dan, met je FIELD NOTES vol (aan)tekeningen, indrukken, gedachten, gespreksnotities, reflecties. Je zoekt naar patronen, maar vindt niets dan chaos - denk je. Je vraagt je af of je wel goed bezig bent.

Daarom zoeken we - als ware antropologen - elkaar op. Je doet je veldwerk wel zelf, maar hoeft het niet alleen te doen. We ontmoeten elkaar, als veldwerkers, betekeniszoekers en ondernemers. We zitten samen rond een denkbeeldig vuur en nemen we de tijd om stil te staan.

Terug naar de basis.
Rugzak af, FIELD NOTES open. Ruw. Onvolledig. Echt.

Wat heb ik eigenlijk gezien? Waar ging mijn aandacht naartoe? Wat raakte me? Wat begrijp ik nog niet?

Tijdens de kampvuurgesprekken delen we. Geen powerpoints of presentaties, maar vragen, twijfel en verwondering. We verrijken elkaars perspectief, stellen scherpe vragen. We maken blinde vlekken zichtbaar en geven samen betekenis aan complexe of onduidelijke veldwerknotities.

De kampvuurgesprekken vinden plaats op elke tweede dinsdag van de maand, van 10 tot 12 uur (behalve in juli en augustus). Tien per jaar, in een ideale mix tussen online en offline. Bij je FIELD NOTES kun meteen jouw toegang tot het eerste half jaar kampvuurgesprekken (5 bijeenkomsten) bijbestellen. Wil je vaker komen? Dan boek je er gewoon een half jaar bij. Zo vaak je wilt.

Data seizoen 2025-2026: 
9 september 2025 (online)
14 oktober 2025 (offline, in Midden-Nederland)
11 november 2025 (online)
9 december 2025 (online)
13 januari 2026 (online)
10 februari 2026 (offline, in Midden-Nederland)
10 maart 2026 (online)
14 april 2026 (online)
12 mei 2026 (online)
9 juni 2026 (offline, in Midden-Nederland)

De kampvuurgesprekken zijn exclusief voor ondernemers en leiders die met hun FIELD NOTES antropologisch veldwerk doen naar hun wereld, branche, werk en merk. Het is een plek waar verhalen ontstaan en inzichten opdoemen. Waar we opladen. Om vanuit daar weer verder te reizen, wijzer dan voorheen. 

9

SEPT
10:00

Kampvuurgesprek

(online)

met: Francien van Eersel

14

OKT

10:00

Kampvuurgesprek (live)

met: Francien van Eersel

11

NOV

10:00

Kampvuurgesprek (online)

met: Francien van Eersel

Meer over de antropologie van merken

Toen ik in 2017 startte met Een Merk Dat Klopt en de Native Brand methode ontwikkelde, was de antropologie daarin vooral impliciet aanwezig. Een soort stil fundament onder mijn werk. In Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt uit 2023 kreeg de antropologie al een zichtbaarder plek. Inmiddels ontmoet ik regelmatig ondernemers en leiders die eigenlijk antropologie hadden willen studeren, ooit een cursus antropologie volgden of in hun manier van kijken naar de wereld latent antropoloog zijn. 


Ik zie het als een teken. Antropologie doet ertoe in business. En dat is even begrijpelijk als logisch. We leven niet in tijden van verandering, maar in verandering van tijden. We worden uitgenodigd om te herijken en opnieuw zin en betekenis te vinden. Antropologen noemen perioden als deze ook wel liminaliteit. Het oude is niet meer, maar het nieuwe is er ook nog niet. 


We navigeren in de mist. Oude manieren van denken en kijken geven ons niet de antwoorden die we zoeken - en nodig hebben - om richting te bepalen voor de toekomst. Het vraagt om een ander soort kompas. Niet de kortste route, maar de grootste vragen. Geen snelle, oppervlakkige antwoorden maar een diep begrijpen van alles wat normaal gesproken juist onzichtbaar - onmerkbaar - blijft. Cultuur en identiteit. Wie we zijn als mens, waarom we doen wat we doen en wat de werkelijke betekenis is van ons werk en merk voor de wereld en de mensen die we ermee raken.


Antropologie is een manier van kijken die in staat is om échte antwoorden te geven. Dat vermogen heb je nodig als ondernemer of leider om van betekenis te zijn en blijven. Kijken als een antropoloog helpt je om:
- je bewust te worden van het onbewuste
- zonder moeite te kiezen voor wat klopt
- een betekenisvol merk te zijn dat moeiteloos raakt.

Praktische informatie

FIELD NOTES inhoud: 222 pagina's, achttien antropologische opdrachten
FIELD NOTES tijdsinvestering: reken op ongeveer een half jaar
FIELD NOTES kosten: 395 euro* (ex BTW, incl verzendkosten)
* Let op: introductieprijs geldig in juli en augustus 2025, vanaf 1 september 2025 geldt de reguliere prijs van 595 euro.

Kampvuurgesprekken data: elke tweede dinsdag van de maand, van 10 tot 12 uur (behalve in juli en augustus)
Kampvuurgesprekken locatie: ideale mix van online en offline (in Midden Nederland)
Kampvuurgesprekken trainer: Francien van Eersel, antropoloog, auteur en founder/owner Een Merk Dat Klopt
Kampvuurgesprekken groepsgrootte: geen maximum, het streven is een kleine groep
Kampvuurgesprekken kosten: 700 euro* (ex BTW) voor een half jaar kampvuurgesprekken | 5 bijeenkomsten
* Let op: introductieprijs geldig in juli en augustus 2025, vanaf 1 september 2025 geldt de reguliere prijs van 1000 euro.

Tools voor extra verdieping

In de FIELD NOTES verwijs ik naar tools die je kunt gebruiken voor meer verdieping. Je hebt ze niet per se nodig, maar ze helpen je wel. De belangrijkste zijn:

Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt
In dit prachtig vormgegeven koffietafelboek neem ik je in 384 pagina's mee in het gedachtegoed van Een Merk Dat Klopt. Ik leg uit waarom we vaak niet doen wat klopt, en waarom het (juist nu) belangrijk is. Ik neem je mee in de wereld van de twaalf archetypen en tal van maatschappelijke trends en tegenbewegingen, die de archetypen relevant maken. Het boek staat vol voorbeelden en verhalen.
Je kunt Het Grote Boek voor Een Merk Dat Klopt zonder verzendkosten direct meebestellen met de FIELD NOTES via onderstaande link. 

Het Native Brand (zelfstudie)programma
Als antropoloog ga je op zoek naar dat wat onbewust en impliciet een grote rol speelt in jouw wereld. Dat betekent dat je duikt in je blinde vlek. De ideale manier om dat te doen, is om door de bril van jouw dominante archetype(n) naar jezelf en je merk te kijken. Maak een deep dive met het zorgvuldig opgebouwde Native Brand programma dat de afgelopen jaren al honderden ondernemers en leiders aan helderheid hielp.
Je kunt het Native Brand programma (maximaal drie archetypen) met grote korting direct meebestellen met de FIELD NOTES via onderstaande link. 

Maatwerk
Wil je niet alleen maar samen antropologisch onderzoek doen in je wereld, branche en merk? Ik kijk en doe graag met je mee, en neem je aan de hand. Neem contact op (info@eenmerkdatklopt.nl) om de mogelijkheden te bespreken. Let op: voor dit soort intensieve maatwerktrajecten gelden tarieven vanaf 9600 euro (ex BTW).